We zijn weer Down Under

10 oktober 2019 - Tennant Creek, Australië

vrijdag 4/zaterdag 5 oktober
Thuis-Singapore-Darwin

Dag regen, op naar de zon. Na nog even een Hollands ontbijtje, beschuit met oude kaas (vooral oud) en broodjes hagelslag trekken we de voordeur voor de aankomende 6 weken, oke 1 dag minder, dicht. Taxi Pete brengt ons naar Schiphol, ondanks de regen en spitstijd zijn er mooi op tijd dus das fijn.
Na de de nodige formaliteiten en de nodige voetstappen, handig als je de hal binnen komt bij balie 15 en bij 30 moet zijn en vervolgens in een andere vertrekhal door de douane moet om vervolgens onderlangs dus weer helemaal naar de gate aan de andere kant te moeten. Ochtendgymnastiek zit er op, maar even een uurtje of 12,5 er van bijkomen.
De vlucht verloopt voorspoedig, zelf sneller als gepland en zo staan we om 5.30 uur Singapore tijd daar op vliegveld, we slaan gewoon een nachtje over. Even een extra grote bak koffie en dan moet dat vast lukken.
Vlucht 2 vertrekt ook op tijd en zo zijn we na 24 uur reizen weer Down Under. Na wat gedoe met de paspoorten, geen idee wat er nu was maar zo moesten meerdere keren gescand worden voor goedgekeurd werd mogen we toch door. Nog even een check voor de spullen maar meneer de douanier vraagt wat we precies aan spullen hebben met betrekking tot eventueel aarde en als we uitleggen dat om schoenen en hikesticks gaat en hij vraagt of we ze thuis al gereinigd hebben en wij dit met ja kunnen beantwoorden mogen we zonder een check doorlopen. Jullie reizen genoeg aan de stempels te zien en weten dus vast hoe het hoort. Top meneer dank u. En ja de schoenen en sticks zijn thuis inderdaad al vast gereinigd.
Met een snel geritselde ubertaxi naar onze Airbnb. Spullen droppen, tussentijds kennis maken met de man des huizes en boodschappen doen en vervolgens liggen we 1,5 uur na aankomst in het zwembad. MotoGP van Thailand kwalificatie kijken biertje/wijntje en chippie erbij, de vakantie is nu echt gestart.
Op aanraden van de vrouw des huizes gaan we bij de "Ski club"
Kleine wandeling van 45minuten maar na al dat zitten heerlijk.
Het is een terrein aan zee met daarop een zwembad, een bar voor drinken en een bar voor eten en een hoop zit plekken. Bij bar 1 bestellen we eten en krijgen dan zo'n irritante zoomer mee voor als klaar is. Even een drankje halen en heerlijk genieten.
Na een heerlijke maaltijd terug naar de Airbnb, even slaap inhalen.

Zondag 6 oktober, Darwin

Zo de jetlag te boven, 10 uur geslapen dus dat moet voldoende zijn. Even de schuifdeuren openen, bam, nee loop er niet tegenaan maar de warmte vliegt naar binnen. Zo we weten dat we in Noord Australië zitten. Goedemorgen.
Even langzaam wennen, rustig ontbijten en daarna de wandelschoenen aan. In een rustigere tempo dan we normaal lopen, maar het lijkt ons zeer verstandig omdat te doen, wandelen we richting Waterfront. Na een klein uurtje gearriveerd. Als eerste brengen we een bezoek aan de Solar Challenge auto's, althans een paar er van, o.a het team van Twente. Volgende week gaan er zo'n 50 wagens van start voor een race met zonne-energie auto's van Darwin naar Adelaide, ongeveer 3000km. Dezelfde weg gaan wij ook afleggen, dus kans dat we ze ongeveer in Alice springs tegen kunnen komen.
Even leuk om wat auto's van dichtbij te zien en met achtergrond info van team te horen.
Vervolgens is het wel tijd voor wat drinken en eten, dus doen we dat maar even. Even afkoelen kan geen kwaad.
Daarna wandelen we nog steeds lekker op ons gemak door de stad. Ondanks de warmte hier prachtige bloemen en eigenlijk ook nog best veel groen. Valt op dat veel huizen vanaf hun tuin een slang hebben liggen in de groenstroken langs de weg om deze ook water te geven. Zouden ze daar subsidie voor krijgen? 😀
Via het parlements huis, wat helaas gesloten is om te bezichtigen, behalve op uitnodiging, lopen we door de botanische tuin. Hier redden we nog een vogel uit een bloemenkast. Nou ja wij doen een poging maar telkens gaat ie terug naar binnen ipv naar de uitgang. Gelukkig zien we iemand van het park, deze man waarschuwen we en binnen een paar tellen heeft hij hem beet gepakt. Vogel weer vrij.
We brengen ook nog een bezoekje aan het NT museum, gratis altijd goed. Een fijne afwisseling het koele museum. Gelukkig zijn de tentoonstellingen die er zijn ook de moeite waard. O.a. over 50 jaar maanlanding en diverse Aboriginal tekeningen.
Na een wandeling van 17km houden we het om 18.15uur voor gezien. We eten lekker wat simpele bij de Airbnb en brengen de avond lezend, typend en plannen makend door op de veranda. Dag 2 is om.

Maandag 7 oktober
Darwin - Katherine 280km

Tijd om ons vervoersmiddel op te halen, een leuke bescheiden camper. Een highball dus een redelijk kleine maar wel hoog genoeg om te staan en niet als 5 jaar geleden je kont niet kunnen keren.
Vanaf de Airbnb is het een klein stukje lopen naar de ophaal plaats van de camper, Airbnb hier een beetje op uitgezocht. Zo kunnen we onze tassen nog even laten liggen, scheelt een hoop gesjouw.
Omdat we thuis al online hebben ingecheckt zijn alle formaliteiten snel afgehandeld, even check op deuken en de spullen en gaan.
Omdat we niet hoeven te haasten om voor 10.00uur uitgecheckt te zijn bezoeken we eerst even een winkelcentrum om inkopen te doen. Genoeg eten vooral drinken mee, gezien te hoge temperaturen.
In het winkelcentrum praten we even met de eigenaar van de drank shop en besluiten onze route van vandaag aan te passen. We hadden zelf al twijfels of we wel of niet naar Kakadu national park zouden gaan. Het merendeel van wat je er kan bezoeken moet met een 4wd of een tour. 1 hebben we geen 4wd camper en 2 een tour zien we niet zitten, gezien de prijs. Daarbij opgeteld gaan we op Tasmanië nog voldoende nationale parken bezoeken en dus besluiten we naar Katherine te rijden. Het is echt 1 rechte weg 280 km naar beneden, oh ja en een keer rechts voor de straat van de camping. Goed we rijden lekker, wel weer even wennen en zeker omdat we ineens een automaat hebben, hadden een geschakelde besteld. Goed Ivo tuft lekker voort en ondertussen genieten we van de natuur. Het is eigenlijk best groen voor de warmte hier vinden we en hoppa de eerste dode kangoeroe gespot, pfff niet zo'n kleintje ook. We hadden em eigenlijk recht op moeten zetten, gezien de vorm waarin hij stijf op het asfalt lag had dat best gekund, soort van standbeeld van kunnen maken. Afijn we tuffen lekker verder, nuttigen ergens een bak koffie, parkeren de camper voor een politiebureau als we even snel iets willen eten, staat ie in ieder geval veilig (zitten er zelf recht tegenover) en wisselen van chauffeur, echter is dat van korte duur want door de enorme tablet die als tomtom dient zie ik Chantal geen lijntjes in het midden en dat rijdt vervelend. Ivo rijdt verder. (later op de camping blijkt de tablet er toch af te kunnen, dus volgende rit voor mij mijn eigen telefoon met navigatie.) Inmiddels minder groene bomen, meer rotsen en een oplopende temperatuur, 37°, we komen dichter bij de echte outback.
Rond 16.00uur zijn we op de camping in Katherine, waar we eerst maar eens een poging doen onze spullen een plekje te geven in de camper. We moeten makkelijk bij onze spullen kunnen, het moet veilig liggen tijdens het rijden en we moeten niet steeds hoeven zoeken of dingen verplaatsen. Even passen en meten en voor nu ligt goed. We vinden het voor vandaag wel best, willen nog even naar de hotsprings vlakbij de camping.
Hoppa zwemkleding aan, handdoek om en gaan. Kunnen we mooi nog even via het hekwerk achterom terug, deze gaat om 19uur dicht i.v.m loslopende krokodillen.
Goed hotsprings, nou vinden het eerder coltsprings, misschien omdat de buiten temperatuur nog hoog is. Afijn even er doorheen en dan is het wel lekker. Prachtig tussen een bos, woud liggen 2 hotsprings, omringd door hoge bomen. Er zit ook nog een stroming in, er tegenin zwemmen is best zwaar.
Op tijd zijn we weer binnen het hek ,en oh ja die gaat gewoon dicht en niet voor loslopende krokodillen, al zijn we wel gewaarschuwd dat ze verder op bij de rivier zitten, nou die slaan we dan wel over.
We koken een heerlijke maaltijd, laten ondertussen het brandalarm van de camper afgaan door de ventilator die op verwarmen staat. Ach weten we gelijk dat alarm werkt.

Dinsdag 8 oktober, Katherine

Vandaag een dagje Katherine en omgeving, althans hier valt omgeving als zijnde zelfde stad, thuis zitten we met de afstand die we rijden al in Utrecht.
Goed we beginnen met een bezoekje aan het Katherine museum.
Interessante plek, veel informatie over de stad, bijzonder om te merken hoe jong eigenlijk alles hier is. Uiteraard staan er wel oude auto's en andere oude meuk en het eerste vliegtuig van de flying doctor. Tijdens deze reis komen we als goed is ook nog op de plek waar de serie de flying doctors is opgenomen.
In 1998 heeft het water hier 20 meter hoger gestaan dan hoort, gevolg alles onder gelopen. Raar te bedenken als je ziet hoe droog nu alles is en dat terwijl het regenseizoen/natseizoen is. Ja onze ruggen zijn nat van het zweet.
Na het museum rijden we naar de Edith falls, onderweg de score van 4 dode skippy's, gisteren reden we hier ook, toen lagen ze er echt niet. Er wordt ook aangeraden niet in de schemer te rijden omdat dan de beestjes te voorschijn komen.
En een windhoosje. Hoe tof. Een paar meter voor de camper zien we uit het niets allerlei bladeren over de weg en lucht waaien en dat terwijl de bomen echt niet bewegen, al kijkend naar rechts zien we een kleine draaikolk omhoog komen die de bladeren meeneemt en we rijden er dwars doorheen. Weer eens wat anders.
Goed Edith falls, we maken het een wandeling, we kiezen voor de 2,6km route, makkelijk? Nou nee, 37° en flink omhoog, maar een pracht uitzicht op de meren en de waterval.
Na de wandeling moeten we echt even bijkomen en afkoelen, gelukkig kan dit in het meer van de Edith falls. Bah visjes, goed ogen dicht en gaan, tenslotte zijn die visjes minder erg dan de krokodillen die er kunnen zitten. Iedere dag wordt het meer gecontroleerd op krokodillen. Maar stel je voor dat ze er juist vandaag 1 gemist hebben. Gelukkig hebben we al onze handen en voeten nog.
Er schijnen ook slangen te zitten, ook deze niet gezien.

Woensdag 9 oktober Katherine - Elliott

Vandaag weer een stukje de outback in. Planning Daly waters, een caravan Park bij een lokale pub als eind punt vandaag klinkt goed.
Allereerst rijden we naar Mataranka, klein uurtje rijden. Even snel water inslaan, het vliegt er doorheen. Gelukkig hebben ze hier mega handige pakken van 10 liter, die ook nog eens mooi onder ons bed passen, dus blijft redelijk koel. Er zit een handige schenktuit aan, althans als je na lang puzzelen eindelijk ontdekt hebt hoe het werkt. Het eerste pak hebben we min om meer vernaggeld maar met beetje rommelen toch kunnen gebruiken.
Ondertussen zien we een enorme hoge termietenheuvel, metertje of 4, die moet maar even op de foto, bijzonder de natuur. Onderweg zien we trouwens vaak heuvels aangekleed, maar eens uitzoeken of dat wat betekend. Voorgaande keren in andere delen van het land hebben we ze niet aangekleed gezien. Goed omdat we vanaf Mataranka niet zo heel ver hoeven te rijden naar onze stop plek, willen we een stukje wandelen en zwemmen bij de Bitter springs. Echter zorgt een belletje van te camper verhuurder er voor dat we onze plannen wat aan moeten passen.
Gisteren hebben we na 2 dagen rijden een mailtje gestuurd dat we niet zo happy zijn met de camper. Vooropgesteld, de camper is zelf prima qua ruimte, een automaat (hadden we niet ongevraagd) niet erg, verrassing een camera in de spiegel als we achteruit rijden (zagen we ook pas gisteren) en cruisecontrol en het bed ligt prima, ook niet geheel onbelangrijk, maar wat niet fijn is, het stuur staat niet recht. Iedere keer als stuur recht staat gaan wij naar rechts (of te wel de kant van de tegenligger op omdat ze hier links rijden) en niet rechtdoor, zeer vermoeiend rijden vinden we beide en met het oog op nog zo'n 3000km te gaan willen we toch even kijken of er wat aangedaan kan worden. Direct vanochtend werden we gebeld en in overleg kunnen we morgen om 14.30 terecht bij de garage in Tennant Creek, echter vanaf Daly waters waar we wilde slapen nog een 400km verderop. En aangezien we er met de camper iets langer over doen als met een auto wordt het wel krap morgen. Oke dan rijden we door naar Elliott, gaan we wel wandelen bij Bitter spring maar slaan het zwemmen maar even over.
Prima geregeld trouwens van de camper verhuurder.
De temperatuur is inmiddels al weer een graadje of 35 maar met een windje erbij beter te doen dan gisteren, of we wennen eraan.
Dit keer loopt het wandelpad gelukkig ook meer onder bomen door.
Prachtig blauw water in de meren en wederom de krokodillen waarschuwing, het blijft toch bijzonder dat je er overdag gewoon mag zwemmen.
Na de kleine wandeling rijden we verder, de weg is lang, 246km rechtdoor, bestemming bereikt. Gelukkig is de omgeving toch telkens weer wat anders en ondertussen maar gestopt met dode  skippy's tellen, ben de tel kwijt, snappen wel hoe de populatie zo uitdunt. Het isn oed te merken dat we richting de Red Centre gaan, zo af en toe tikt de temperatuurmeter 40° aan.
Goed rond 16.30uur komen we aan in Elliot, keuze uit 2 caravanparks. Nr 1 kunnen we de ingang niet van vinden, nou prima het is voor 1 nacht dan maar nr 2. Camping? Nou meer groot gravelterrein, maar goed we hebben stroom, een toiletgebouw en een grote boom waar we lekker de camper onder zetten. En laten we de luifel ook maar even opzetten. Hallo vriendelijk gekleurd beest, beetje nieuwsgierig pauw? Het blijkt hier van de pauwen te stikken, bang voor vogels kan je hier dus beter niet zijn.
Inmiddels is er een heerlijk windje bijgekomen, even een verfrissende douche en we zijn als herboren. Tijd voor een drankje terwijl we ondertussen genieten van de reis. Pas 5 dagen onderweg, maar voelt al of we heel lang weg zijn, maar wel op de positieve manier. Thuis missen doen we zeker nu nog niet.

1. Elly:
    10 oktober 2019
    Klinkt zeker of jullie al veel langer onderweg zijn. Maar gelukkig nog aantal weken te gaan met veel moois ontdekken en leuk om reis verslag weer te lezen van jullie wel en wee onderweg .en stuur maar wat 🌞 deze kant op . Nog veel reis plezier en pas op de 🦎 💋💋
  2. Gerda:
    10 oktober 2019
    Wat hebben jullie al een hoop gezien! gelukkig geen krokodillen van dichtbij,alleen dode kangaroes. Het is niet fijn rijden met een camper waar speling zit in het stuur, goed dat het verhuur bedrijf er naar kijkt. Krijgen jullie een andere? we horen het, doe voorzichtig en fijne tijd nog. lieve groet uit Tiel.
  3. Chantal:
    11 oktober 2019
    Nee gerepareerd, allemaal keurig geregeld. 💋
  4. Tilly:
    10 oktober 2019
    Weer leuk verhaal ! Hopelijk kan er wat aan de camper worden gedaan ! Fijne reis verder 🙋‍♀️
  5. Nienke Wormgoor:
    11 oktober 2019
    Hallo, wat leuk weer een reisverhaal, al veel meegemaakt. Hopelijk komt het goed met jullie stuur zou een stuk fijner rijden. Lekker afkoelen in de meren heerlijk. Geniet er nog even van. Liefs Nienke
  6. Sandy Zwijnenburg:
    11 oktober 2019
    Wat heerlijk om weer mee te lezen! Maak maar mooi herinneringen!
  7. Sylvia Tuyp:
    11 oktober 2019
    Geweldig om dit weer mee te lezen! Genietse samen! Dit is weer een mooi avontuur :)
  8. Pa:
    11 oktober 2019
    Zo ook ik ben op de hoogte van jullie reis belevenissen. Leuk dat je via Google kunt
    "mee reizen" hoef je niet zover te reizen voor het Katherine museum (lekker goekoop).
    Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag. Ga verder met genieten. veel liefs.