Yangshou en Guangzhou

22 oktober 2014 - Kanton, China

Zat 18 okt
Vandaag een reis dag. Om 10.00uur pakken we een taxi terug naar het vliegveld,we geven onze paspoorten af en krijgen zo onze tickets. Vervolgens moeten we 3 minuten wachten bij 1 of ander bord, komt hier je vlucht met naam op dan moet je je melden bij de mensen die de tassen scannen.
We zien onze naam niet dus het zal wel goed zijn.

Na wederom een korte vlucht, onze lunch moesten we echt naar binnen schuiven met tempo, staan we op de grond in Guillin. Hier hebben we een pick up. Na een uurtje rijden komen we aan in Yangshou, ons hotel ligt in the middle of knowhere aan een rivier. Wauw wat een geweldig uitzicht en even wennen aan de temperatuur, 28°.
We brengen de laatste 2 uurtjes dat licht is door aan de rivier, gewoon even lekker mensen kijken die varen op de rivier.
Tijdens het eten denkt Chantal dat ze begint te hallucineren, "auto, vliegtuig". Hoor nou echt Nederlandse muziek uit de box komen? Uh ja idd, zit je ergens ver weg, komt Röwen Heze voorbij. Het lijkt erop dat iemand ooit zijn of haar ipod is vergeten en nu spelen ze het hier maar af.

Zon 19 okt.

We maken vandaag een fietstochtje in de omgeving van Yangshou.
Allereerst fietsen we een stukje, waarna wij op de boot, lees drijvend bamboe vlot (10 dikke bamboe stokken en een bankje erop) stappen en hier zo'n 1,5uur op varen over de rivier (yulong river) voor ons hotel langs.

Onze peddellaar vertelt veel in het Chinees en met handen en voeten kunnen we er wat van maken, ondertussen genieten we gewoon.
Na de boottocht een bezoekje aan de Banyan tree, een enorme grote en dikke boom, een rondje er omheen lopen schijnt geluk te brengen, dus doen we dat (via weet komt na 22 dagen ineens onze tas weer opduikelen).
Vervolgens vervolgen we lekker fietsend onder leiding van Mooi, onze gids, naar de volgende stop, Moon hill. Dit is een grote rots waar in het midden een enorm gat zit, 's avonds schijnt hierdoor de maan, logische naam voor een rots dus. We klimmen naar boven om het gat van dichterbij te bewonderen.
Na de klim vinden we het wel tijd voor een lunch en genieten er weer met volle teugen van, pff moeilijk kiezen met al die lekkere dingen, daarnaast zijn veel gerechten voor 2 personen, dus moeten we samen kiezen wat we willen, zonder veel ruzie komen we er uit, haha.
Na de lunch fietsen weer richting het hotel. Mooi kan goed vertellen en haar Engels is goed te verstaan, en tussendoor een Nederlands woord. Go fiets to the hotel? Het klinkt heel stom, maar ook wel weer grappig.
Terug in het hotel ploffen we wederom lekker in de tuin, gewoon even lekker niks doen. We genieten van het uitzicht, het lijkt hier op Halong Bay (Vietnam), alleen zijn de rotsen nu niet in het water maar eromheen. Door de heiige lucht, lijkt het soms wel of de rots een schaduw heeft, maar het is gewoon weer een andere rots.
En omdat we zelf vinden dat we dit inmiddels wel hebben verdient na 22 dagen reizen (nog maar 132 te gaan) boeken we een massage, zo zeg, deze 2 dames weten wel waar de zere plekken zitten.
Na het eten gaat het licht uit, ontspannend zo'n massage en een slechte vorige nacht, beide het gevoel van een jetlag.

Ma 20 okt

Eindelijk kunnen we een keer langer slapen, geen wekker, dat doen we dan ook.
Na het ontbijt pakken we rustig in en drinken nog even een kop koffie op ons balkon, hebben we daar ook een keer gezeten.
Na het uitchecken en onze tassen weggezet te hebben, huren we voor €2,50 een fiets bij het hotel en gaan lekker samen naar Yangshou stad. Heerlijk ontspannend fietsend door de soms smalle weggetjes, dan weer hartstikke breed,verhard en onverhard, we moeten wel leren om ons hollandse tempo i.v.m. de warmte te verminderen, best lastig.
In Yangshou kopen we een nieuwe accu die we kunnen opladen en die dan vervolgens als we een keer geen stroom hebben weer de mobieltjes/tablets kunnen opladen. Ivo had op internet uitgezocht welke we moesten hebben, dus met foto en tekst naar de winkel, gevonden. De prijs was echt belachelijk hoog en dus hadden we zoiets van nou echt niet, we wisten de richtprijs via internet.
Ivo al zijn charmes in de strijd en uiteindelijk de helft eraf, zo nu handelen we verder. Thuis toch ook eens proberen.
Afijn vervolgens een mooi plekje langs het water gevonden om te eten en ja als je dan wifi hebf ga je internet op, vervolgens zegt Ivo dat we weer terug gaan na de winkel, deze is fake. Uh hoe zie je dat dan, beide ingangen moeten helemaal wit zijn. Dus hup na de lunch terug, gelukkig is het niet ver. Het heeft even geduurd en een stuk of 6 vrouw en 1 man om Ivo heen en beide met vertaalprogramma's, krijgen we ons geld terug, grrr nog geen nieuwe accu.
Na dit avontuur fietsen we weer lekker verder, onderweg helpen we nog 2 oudere Schotten en hun in Hong Kong woonde dochter met de weg. Ivo is maar wat trots op zijn Gps ( en Chantal stiekem).
Bij het hotel aangekomen blijken we gewoon even 30km gefietst te hebben, lekker ontspannend.
Omdat we om 12.00uur al moesten uit checken kunnen we ons niet even makkelijk opfrissen, maar niets is minder waar, we mogen gebruik maken van de douche van een vrije kamer, erg fijn. Zeker omdat we later weer een nachttrein ingaan, beetje fris is dan wel fijn.
De laatste 2 uurtjes zitten we weer heerlijk in de tuin, regelen een hotel voor de eerste 2 nachten volgende week in Nieuw-Zeeland (bizar hoe snel het gaat, er is dan al een maand voorbij en hebben ons 6de land bereikt.) beantwoorde een mail met betrekking tot de auto ook daar en vervolgens worden we al gehaald om naar de trein te gaan, de laatste nachttrein voorlopig, en waarschijnlijk zelfs voof dit jaar.

Din 21 okt

Rond 8.00uur komen we aan in Guangzhou, een uurtje eerder omdat de trein ook een uur eerder ging. De treinreis was vermoeiend, beide slecht geslapen. Ivo was vriendjes met het toilet en Chantal werd weer wakker als Ivo eruit ging. Daarnaast was deze trein wat schokkerig. Afijn op naar het hotel.
We krijgen een kamer op de 18de verdieping, deze moet nog schoongemaakt worden maar we kunnen onze spullen vast dumpen. We besluiten vervolgens om ook maar eerst even bij te komen na de gebroken nacht.
Omdat we hier maar 1 dag zijn gaan we toch maar op pad, heerlijk slenteren langs de rivier. Pfff wat een hitte, nee we klagen niet maar moeten wel even flink wennen, vooral in combi met de hoge vochtigheid.
Gewoon lekker langzaam lopen en genoeg drinken. We komen aan bij een mooi park en onderweg zien we allerlei mooie oude koloniale gebouwen, terug besluiten we de metro te pakken. We gaan nog even naar de hotel kamer, ivo probeert nog wat te slapen en net als dat lukt, schrikken we ons wezenloos, trrrrrrrrr (extra hard), Oh nee zeg gaan ze nu boven ons hoofd boren? weinig rusten zo. Nou dan kijken we nog maar even naar buiten, 1 of andere malloot is boven op de brug geklommen, op de brug een springkussen, brandweer, politie en ambulance en hoe bizar, verkeer wat onze kant opkomt mag gewoon ober de brug rijden. Uh de persoon kan niet ineens bedenken laat ik een stukje de andere kant opgaan en daar afgaan. Echt bizar, thuis zou in de weide omgebing alles afgezet zijn.
Inmiddels is het 16.30uur en gaan we opweg naar Canton Tower. Een enorme grote toren ontworpen door 2 nederlandse architecten (hebben wij begrepen).
Na 6,5km wandelen komen we er tegen de schemer aan. Wow die is hoog.
We besluiten een kaartje te kopen voor de 108e verdieping, 450meter hoogte en de spiderwalk.
Als we boven komen is het donker, mooi zo de stad in alle lichtjes te zien en in allerlei kleure . Ook de toren zelf is verlicht in steeds wisselende kleuren.
We nemen de lift na beneden en daarna een andere naar het begin van de spiderwalk, 32 verdiepingen buiten om de toren lopen, een stijging van zo'n 200 meter. Na vele trappen te hebben gelopen, foto's te hebben genomen komen we aan het einde, we hebben de langste ronde trap van de wereld gelopen en zijn van al het zweten vast kilo's lichter.

1. Elly:
    22 oktober 2014
    Wouw wat een verhaal weer, jullie maken nog eens wat mee zo , zolang je zelf maar niet op idee wordt gebracht om ook over een brug te gaan lopen is het prima , en al 6 landen bezocht in zo'n korte tijd
    en nu hopen dat je niet voor niets rond de boom heb gelopen en je rugtas nog terecht komt. en het fietsen en wandelen zijn jullie vast niet verleerd als jullie weer thuis komen. Nu nog even Hongkong bekijken hopelijk geen last van de demonstraties dikke knuffels van ons en poot van Turtle
  2. Michel:
    22 oktober 2014
    Jaloers, wat een gave reis door China. Ben er al 2 keer geweest maar als ik dit lees wil ik nog een keer terug. Yangshou en Guangzhou hebben we nog niet gezien, dus die komen op onze prio lijst. Leuk om jullie zo te volgen. Veel plezier in China en Hong Kong en kijk uit naar jullie volgende verhalen.

Groet

Michel en Lonneke
  3. Pa:
    22 oktober 2014
    Al is alles in dit verslag weer om te smullen dat filmpje van het varen op dat vlot is natuurlijk wel heel gaaf (daar kan geen jacht tegenop). Het moet wel een maffe ervaring zijn om aan de andere kant van de wereld Rowen Hese te horen. Heel goed dat jullie je niet door/in die winkel niet hebben laten foppen. Nu maar weer op naar de volgende bestemming en tot schrijfs.
    Liefs Pa.
  4. Alice:
    23 oktober 2014
    Ik liep twee verhalen achterom dus maar even gaan zitten met een kop thee om bij te lezen. Wat gaaf allemaal weer!
    En Chantal nog last van je hooikoorts daar?
  5. Lize:
    24 oktober 2014
    Echt geweldig wat jullie allemaal zien en beleven. In 22 dagen hebben jullie al meer gezien dan menigeen van ons ooit zal zien en de reisverslagen zijn echt geweldig.'Tis steeds weer uitzien naar het volgende verhaal. Fijne reis weer verder en pas goed op jezelf en elkaar. XXX