Xi'an (terracottaleger) en Chengdu (pandaberen)

18 oktober 2014 - Chengdu, China

Woe 15 okt

Gisteren om 19.50uur de trein gepakt van Beijing naar Xi'an. Om er te komen waren we even onderweg, eerst met alle zooi 20 minuten lopen naar de Metro, vervolgens 3 verschillende metrolijnen maar uiteindelijk waren we op tijd. Wat een chaotische bende zeg, overal mensen, tassem, dozen. Goed uitkijken om nergens over te struikelen. Na even zoeken vonden we de juiste plaats voor in te checken. Dit ging ondanks de chaotisch ogende zooi best snel.
Wauw onze bedden zijn dit keer al op gemaakt, nu dus soort van hotel op wielen.
Gelukkig hebben we de onderste 2 bedden, want om op de bovenste te komen moet je een soort acrobaat zijn of in ieder geval lenig, trapje zit een beetje hoog.
We slapen beide erg goed in deze trein en komen dan dus ook redelijk fit in Xi'an aan, welliswaar een half uur te laat, het lijkt de NS wel. Gauw naar hotel lopen want over een 50 minuten worden we opgehaald voor een bezoekje aan het terracottaleger, voelen ons net een Oad of Neckerman reiziger nou, hup uit vliegtuig geluk de toerist spelen.
Gelukkig is het hotel dicht bij station en kunnen we ook gelijk onze kamer in. We krijgen alleen een kamer met de 1 persoonsbedden, anders moeten we wachten, nou prima hoor, het begint te wennen apart slapen.
De kamer heeft meer weg van een appartement, wat een zee aan ruimte en wat de bedden betreft, haha een 1 persoonsbed in kingsize formaat.

Omdat we nog niet ontbeten hebben haalt Ivo snel wat broodjes in de straat, dit is dan weer verrassend goedkoop. De prijzen zijn hier soms echt uit het lood.

Het Terracottaleger, wauw. 9099 beelden en vele nog niet uitgegraven of gerestaureerd. In hal 1 staan ze in lange rijen opgesteld, in hal 2 en hal 3 zijn ze er half of in stukken. Ook is er een mooi museum bij met uitleg wat elk beeld betekend qua rangorde.
Voor ons museum thuis hebben we een beeldje gekocht, in de hoop dat het heel mee naar huis komt. (ook 1 speciaal voor Gerda)
Na 3 uur rond gelopen te hebben, weer terug naar het hotel. Onderweg zien we een winkel waar ze zo te zien wandelkleding of iets wat er op lijkt en schoenen verkopen, even opslaan op GPS en dan kunnen we later erheen.
In het hotel checken we tripadvisor, wat een heerlijke site is dat toch. We lezen over een stadsmuur en besluiten daar een bezoekje aan te brengen. De muur is mooi en wederom groot, uiteraard niet zo als de Great Wall.
We komen ook bij de shop en inderdaad wandelbroeken echter helaas niet onze maat. Wel een vestje voor Chantal, dus ook die hebben we weer, het begint ergens op te lijken.
Onderweg kopen we 1 of ander spiraalvleesje met veel kruiden op een stokje, ze zijn hier gek op worstjes op een stokje, je ziet echt continue mensen voorbij lopen knaggend op een worstje.
We wandelen terug via de tuin van de muur, blijven even stil staan bij de tafeltenissers, Ivo vindt jammer dat hij dit allang niet meer heeft gedaan anders had hij wel een potje willen doen en kijken wie wint.
We droppen onze tassen in het hotel want het wordt donker en foto's maken hebben even geen zin meer in en anders met mobiel.
We zijn onderweg naar de markt, dit schijnt 's avonds leuk te zijn, maar i.v.m. de tijd en feit we trek hebben besluiten we te gaan eten.
Dat eten wordt even uitegsteld omdat we nu ineens echt een winkel tegen komen met outdoor schoenen, wandelbroeken, zakmessen, kampeerdingen oftewel een mini Beversport.
Helaas is de broek die Ivo wil niet meer in zijn maat, voor Chantal een nieuwe afritsbare wandelbroek, dus 2 in 1. De maat ervan is wel groot, haha, in 2,5 week van thuis maat M naar 2xl hier, de maten zijn een beetje raar. Ook nog nieuwe lage wandelschoenen, hiervan is de maat dan wel weer hetzelfde. En dan gauw eten. We belanden weer in 1 of andere tent met alleen maar Chinezen, voor ons prima. Het eten is weer lekker.
Terug in het hotel herinpakken geblazen, onze overige bagage verdelen we weer in 2en zodat mocht er met vliegen weer 1 zoek raken dan hebben we nog wat.

Don 16 okt

Al weer vroeg op, het was een kort nachtje want we konden eindelijk de laatste 2 aflevringen van Atlas kijken en dus maar even gedaan, leve uitzendinggemist.
Zonder ontbijt, deze zou klaar staam bij de receptie en vervolgens bleek het ontbijt toch vanaf 7.00uur te zijn i.p.v. 7.30, dus hadden we gewoon kunnen ontbijten. Misschoen handig personeel achter de receptie dat je de exacte tijden weet.
Afijn ritje naar het vliegtuig ging prima, op vliegveld bij de info gevraagd of we ergens een tas konden in sealen, de nieuwe kleine rugzak kan niet met een slot dicht dus vandaar. In eerste instantie snapte ze net niet, maar nadat ivo het in engels had opgeschreven en zij in de vertaal app had gestopt kwam het verrassende antwoord, 10 meter verder daar bij die dozen, Haha, hier niet in plastic maar in een kartonnendoos, daarna inchecken ook dat ging vlot en de vlucht was helemaal spectaculair. We begonnen met opstijgen (half uur te laat), daarna vlogen we een half uurtje om te horen..... Fasten your seatbelts, we're arriving at Chengdu. Haha we waren meer tijd kwijt met naar vliegtuig komen als vliegen zelf.
Op vliegveld een taxi genomen naar de stad. Eigenlijk de eerste keer volgens ons dat we dit doen in al die jaren dat we reizen, meestal worden we gehaald of staat er een huur auto klaar. We komen in ieder geval bij het juiste hotel.
De middag gebruiken we om de stad te verkennen, grote hoge gebouwen en wederom weinig herrie van scooters, ook hier electrisch (moeten ze thuis ook eens invoeren) We wandele langs een groot beeld van Mao en Ivo bezorgt een Chinese dame bijna een hartverzakking door achter haar op de foto op te duiken, de 3 andere dames en de agent op straat liggen helemaal dubbel.
Daarna pakken we de metro op zoek naar de Decatlon (winkel met outdoorspullen en rugzakken), na 3 weken gaan we er nu maar vanuit dat de tas niet meer terug komt, en iedere keer wassen, mis grijpen en spullen niet goed kunnen opbergen wordt irritant, dus op hoop van zegen.
Nou wat een shop, we kijken onze ogen uit, voor bijna iedere denkbare sport is er wel iets te vinden. Uiteindelijk is onze score een nieuwe tas ( besloten om een grote weekend tas te nemen i.p.v. Rugzak, omdat die op slot kan en ze hier voor de rugzakken geen omtassen hebben, dus heb je er nog niets aan), 3 wandelbroeken, een korte broek, 2 zakjes om kleding in te doen zodat niet los in de tas ligt, hoed, jas, slaapzak en slippers. Ook Ivo is nu weer zo goed als compleet en wat heerlijk om in het hotel weer alles normaal te kunnen inpakken i.p.v. proppen. De creditkaart heeft zowat stom uit zijn oren van het gebruik.
Van al dat shoppen krijg je trek dus hop naar de overkant de Decatlon, naar...... Ikea, fantastisch voelt net een beetje als ons huis. En als je bij ikea bent horen daar Zweedse ballen bij (zonder stokjes). Ook vinden we hier nog een nieuwe beker dus die ook mee.
Het was een lange dag maar een geslaagde.

Vrij 17okt

Wederom vroeg op, het begint te wennen. Een bezoekje aan de pandaberen dit keer.
Het klinkt als een toeristisch uitstapje, ach dat zijn we natuurlijk ook, dus ja dan maar doen.
Nee de pandadierentuin zoals maar even noem was erg leuk. De panda's waren grotendeels actief en anders waren ze wel zo lui dat het mooie plaatjes opleverde. Mooi om te zien dat er nu 9 a 10 jongen zijn , goed voor de toekomst van de panda. En het was toch ook wel bijzonder om een dier dat wij alleen uit tekenfilms kennen in het echt te zien, ze waren alleen niet echt heel wit.
Ook is er nog een 2de panda, de rode panda, dit is een klein beestje qua grote een stinkdier inclusief staart.
Na de panda's terug naar hotel om vervolgens 12km te wandelen, we hebben een gps bij ons dus kunnen zien wat we lopen.
Wandelen door allerlei parken en 1 spant toch wel de kroon, people's park. Gisteren hadden we al gemerkt dat het er een behoorlijke herrie was, dus nu er maar eens heen. In het park bevindt zich als eerste een kleine kermis. Maar daarnaast is er om de 50 meter iemand aan het bleren die denkt dat hij of zij kan zingen, wat een herrie en een gehoorbeschadiging loop je hier snel op als je te lang blijft staan, wel goed voor onze lachspieren. Vervolgens komen we bij 1 of andere linedance. Echt werkelijk het ziet er niet, helaas slecht internet dus we kunnen het filmpje niet erbij doen.
Rond 17.00uur zijn we weer bij het hotel en besluiten hier lekker te blijven, even relaxen, tijd voor foto's bij te werken, eindelijk vervoer voor Nieuw-Zeeland uit te zoeken en gewoon niks te doen.
Ook ontdekt hoe we foto's via de app van reislogger op de site krijgen, dus de eerste foto's zijn geplaatst.

1. Gerda:
    18 oktober 2014
    hoi chivo, helemaal geweldig jullie verhalen en vooralde foto's. wij reizen met jullie mee, het is fijn voor jullie dat de bagage weer op volle uitrusting is.

Hoi Chivo, wat een belevenis dat China. Ik kan me wel een beetje voorstellen hou het is met al die miljoenen chinese om je heen. Zijn jullie ook een attractie? fijn dat we jullie helemaal kunnen volgen en de foto al direct kunnen bewonderen. Wat had ik graag het terragotta leger gezien en van leuk dat ik er een krijg. Hopelijk blijven ze heel en raken ze niet zoek. Is de volgende bestemming Hongkong? Het was de afgelopen weken nogal chaotisch met protesten enzo, maar ik geloof dat he nu redelijk rustig is daar. Hier is het ook rustig, warm vandaag 23 graden. Nou houdoe en we horen weer van jullie. Groeten Gerda.
  2. Nico Bouwhuizen:
    18 oktober 2014
    Inderdaad het lijkt wel of we er ook bij zijn. Heel bijzonder hoor..... Wat een verhalen kunnen jullie schrijven.
    Op naar het volgende traject, veel plezier..... Groetjes Nico en Marian
  3. Lianne:
    18 oktober 2014
    Genoten van jullie reisverslag , leuk om te lezen. Leuk om zo met jullie mee te reizen.
  4. Tilly:
    19 oktober 2014
    En alweer zo.n prachtig verhaal . Hopelijk heeft de verzekering al wat uitgekeerd . Het is anders wel n aanslag op je bankrekening !
  5. Chantal:
    19 oktober 2014
    Het is idd even een extra kostenpost, pas eind van de maand wordt er gekeken naar betalen. Gelukkig zijn we aan het begin en is de spaarrekening nog gevuld.
  6. Marieta:
    Hoi,
    Wat een leuke verhalen! Geniet van jullie reis!