Ter land en zee en in de lucht (Penang en Langkawi)

22 januari 2015 - Langkawi, Maleisië

Don 15 jan

En op naar de 1 na laatste plaats in Maleisië, het eiland Penang waar we vervolgens in Georgetown verblijven.
Dit keer duurt de bus rit wat langer, 5 uur maar de bus is comfortabel en onderweg een stop om de benen te strekken, te plassen of wat dan ook maakt dat je rijdend door het mooie landschap niet door hebt dat je zo lang in de bus zit.
Rond 14.30uur komen we via een 13km lange brug aan in Georgetown, uiteraard staan de taxi mannetjes ons al weer op te wachten, taksi taksiiii? Die straat, hoeveel? Het blijkt 15 ringgit te zijn, prima voor die prijs doen we het. Er onstaat nog een spraakverwarring, Ivo herhaalt in het Nederlands vijftien, waarop de taxichauffeur denkt dat hij fighting (vechten) zegt, haha nog even dan heb je echt ruzie.
Inchecken en even lunchen, het wordt een gewoonte zo laat. Om het ons makkelijk te maken lunchen we even in het hotel. Daarna de hort weer op, goede genade, na 2 dagen 21°C is 33°C ineens weer wennen, haha en vooral omdat het dit keer niet alleen warm is maar de zon ook zonder maar een wolkje schijnt, dus brand iets meer, maar we klagen niet het is alleen weer even omschakelen.
We zoeken een info centrum en halen wat kaarten, daarna wandelen we rond, als eerste een bezoekje aan de huisje die op steigers aan/op het water liggen. Op 1 van die steigers verkoopt er iemand ijsjes en aangezien ze verpakt zijn kan er weinig mis mee zijn. Een jongetje van een jaar of 6 geeft het ijsje, de manier waarop hij het geeft en zegt lijkt er op dat hij vergeet dat geld kost, maar al snel volgt, three ringgit please? Haha goeie schijnbeweging. We geven 4 ringgit en zijn benieuwd of het manneke telt, 1,2,3 thank you. Zijn ouders die erbij staan hebben gezien dat het 1 briefje meer is en zeggen de jongen nogmaals te tellen. Oh 4, en netjes geeft hij het terug, maar dat hoeft niet we wilde juist wat extra's geven aangezien we geen 2de ijsje hoefde die we met korting konden kopen.
Daarna slenteren we lekker verder langs de Victoria clocktower en uiteraard de nodige tempels en moskeeën. Terug in het hotel blijken we er gewoon bijna weer 10km op te heben zitten, ongemerkt loop je veel.
Het avondeten zoeken we buiten het hotel maar niet te ver want onze voetjes willen niet meer.

Vrij 16 jan

Heerlijk een hotel waar het ontbijt tot 10.30uur duurt en als je dan geen afspraken hebt staan voor vandaag kan je lekker wat later opstaan en ontbijten.
Gaan de watermeloen bij het ontbijt nog missen, thuis smaakt toch niet zo lekker als hier met een zonnetje.
Vervolgens pakken we de kaarten die we hebben en strepen wat dingen aan. We beginnen met de street art route, verspreid door de stad zijn er allerlei muurtekeningen en andere kunstobjecten te zien, hier hebben ze een speciale wandelroute van gemaakt. Het was zeker de moeite waard. Onderweg zien we mog allerlei mooie gebouwen en tempels. Ook brengen we een bezoekje aan het cameramuseum. Niet heel groot en misschien zelfs wat duur voor wat je ziet, maar het was opzich wel leuk, vooral de manier te zien waarop men 400 jaar geleden foto's maakte. Men keek door een gat, dat geen wat men zag reflecteerde op een glazen plaat en dat trok men over. We willen nog wat dingen bezoeken maar dat houden we voor morgen, een paar uurtjes chillen aan het zwembad bij het hotel is ook wel lekker en dus doen we dat ook.
Van al dat chillen krijg je honger en dus gaan we maar weer eens een eettentje zoeken. Via tripadvisor hebben we er 1 gevonden en blijkt inderdaad de moeite waard. Voor omgerekend €7,00 hebben we een 3 gangen menu inclusief een frisdrank. Thuis ben je alleen voor je soep al €7,00 kwijt.

Zat 17 jan

Nog een volle dag in Georgetown en dus starten we wederom rustig op, voordeel ook van late ontbijt tijd. Na het ontbijt de wandelschoenen weer aan, we concluderen dat deze toch wel aardig aan hun eind zijn, als ze het nog maar even 5 weken volhouden.
We beginnen met een wandeling naar de Birmeese tempel, Dhammikarama, deze ligt een stukje buiten het centrum en wat een rust als we er heen lopen. Het lijkt wel of we in een andere stad terecht gekomem zijn.
Bij de tempel aangekomen overal weer kraampjes met spulletjes, ze maken overal een attractie van. We lopen de kraampjes voorbij en gaan de tempel binnen. Efteling? Overal staan beelden en alles in mooie kleuren maar een efteling gevoel is wel op zijn plaats. In 1 van de tempels staat een mega groot goud beeld, erg mooi. Achter op de binnenplaats staat in de vijver een soort rad met bakjes, ieder bakje staat iets op, geluk, goeie reis etc. Ach laten we eens gek doen en onze munten er proberen in te gooien. Beide hebben we er bijna 1 in, maar ja bijna is niet helemaal.
Na de Birmeese tempel lopen we naar de overkant waar een Thaise tempel, Wat Chaiyamangalara, is. Hier nemen de grote draken voor de ingang een prominente plaats in. Door het zonlicht wat er op schijnt, lijkt het wel of ze in brand staan, prachtige schittering.
In de tempel dit keer geen groot staand beeld maar een grote liggende boedha.
Voor een verdere goeie reis kopen we een lotuskaarsje en steken die aan en plaatsen deze in de tempel.
Tijd voor nog een tempel maar daarvoor moeten we ver buiten de stad zijn, dus eerst op naar de bus. Hiervoor moeten we eerst weer 3km terug lopen en dus doen we dat. Na een snelle lunch vinden we de juiste bus. Penang hill please, sorry closed today? Ok das lekker. Kek lok si tempel? Die is wel open, oke dan de bus tot daar. Wauw wel 2RM per persoon (€0,50)
Na even zoeken vinden we de ingang van de tempel. Een groot complex verdeelt over verschillende lagen. Het bovenste gebouw waar een groot bronzen beeld staat kan je ook meteen kabelkarretje bereiken, dus omhoog met dat ding, lopend gaan we wel terug.
Omdat het volgende maand chinees nieuwjaar is, hangen er overal lampionnetjes, gezellige boel.
Ook verkoopt men hier vlaggetjes met spreuken, enkele spreken ons aan en gaan mee als aandenken aan deze mooie reis, krijgen een mooi plekje in onze hal.
Na weer een busritje terug komen we rond 16.45uur weer bij het hotel, zwembad tijd!
's Avonds nog maar een keer eten bij de zelfde tent als donderdag, andere gerechten maar weer een prima keus. Terug in het hotel weer inpakken want om 7.30uur worden we opgehaald voor een transfer na de haven.

Zon 18 jan

Na 2 dagen uitslapen valt die wekker even tegen zeg. Even gauw waterkoken want dan kunnen we op de boot een bak koffie pakken en koekjes als ontbijt. Soms komt onze overtollige bagage nog van pas, al hopen we toch echt volgende week een tas achter te kunnen laten in Bangkok en pas weer mee te nemen als we naar huis gaan. Helaas nog geen antwoord van het hotel, klopt mailadres wel?
Goed rond 7.30uur naar beneden om uit te checken. Bij de balie staat een man die voor iemand komt, maar de baliemedewerkster en de man komen er niet uit. Hallo wij moeten uitchecken want we worden zo opgehaald.
Goed de baliemedewerkster kijkt nog een keer voor die man, nee meneer die naam staat niet in het systeem. Ik moet echt iemand ophalen voor naar het vliegveld uh bedoel boot.
Hmmm misschien komt die man wel voor ons, aangezien wij rond deze tijd een pick-up hebben en aangezien geen andere gasten zie.
Maar even vragen, de man laat het ticket zien en dan is het inderdaad voor ons. Blijkt dat op de tickets Chantals naam staat (onder die naam hebben we ook alles geboekt), maar bij het hotel staat Ivo's naam, want op 1 of andere wijze hebben ze bij het overnemen van de namen de hotels op Ivo's naam gezet en overige op de mijne, wel lekker verwarrend dus als je een transfer of iets hebt. Voor zelfde geldt hadden ze die man weggestuurd en wij geen pick-up.
Maar even goed nakijken voor de andere dingen of bij hotels maar beide namen erin laten zetten voor de zekerheid.
Goed om 8.30uur gaat de boot en dus moeten we een half uurtje wachten voor we erop kunnen.
De boot is half vol, dus lekker de ruimte om je benen even omhoog te leggen, verslag te schrijven en ondertussen ijshanden te hebben. Kouddddddd. We waren gewaarschuwd, dus gelukkig hebben we dit keer een vest bij de hand.
Ze zijn trouwens wel lekker op de boot, draaien ze vrolijk de Titanic, überhaupt 1 van de meeste slecht films, komt geen eind aan.
Goed na 3 uur varen, ijshanden en voeten komen we aan op een zonovergoten eiland, zo hadden we Fiji 3 maanden terug ook voorgesteld, nu dus in herhaling.
Na een ritje van een half uur zijn we bij het hotel, oh lekker het zwembad ligt in de zon.
We moeten helaas nog even op onze kamer wachten, maar ach met een lekkere lunch komen we de tijd door en voor we het weten liggen we heerlijk aan het zwembad en we komen er niet eerder vandaan als de zon rond 18.00uur achter het gebouw verdwijnt.
Van al dat zwemmen en zonnen wordt je hongerig en dus maken we ons klawr voor een kleine wandeling. Zo'n 500 meter vanaf het hotel begint de straat met winkeltjes en restaurantjes, halverwege de straat vinden we een leuk restaurant, tafeltjes met uitzicht op zee, de zon verdwijnt net dus wat een romantiek.

Ma 19 jan
Jaja we gingen relaxen en toch nu een tour? Een tour kan ook relaxt zijn. We hebben gekozen voor een tour door de mangrove, dus zitten op een bootje en zo af en toe eraf.
Op tijd is de taxi er, we zijn met 7 personen, mooi aantal. Dit is een familiebedrijfje die de tour doet en zij kiezen ervoor het juist kleinschalig te houden, goed idee. Bij de boot aangekomen blijken er nog 2 mee te gaan, een gezellig groepje. Het UK gehaalte is hoog. En tja ons Engels is toch beter dan van de 2 russen dus voor hen is het even aanpoten om ons te verstaan. Goed onze gids Vazuk, mohammed mogen we hem niet noemen want zo heet iedereen en is te makkelijk te onthouden, hij moet 9 namen onthouden, en dat doet ie nog ook zeg, is een gezellige gozer.
De eerste stop is bij de vleermuis grot, op weg er naar toe zien we een slang en allerlei krabjes jn verschillende kleuren. De vleermuizen, zijn vleermuisjes, gelukkig niet van die Batman dingen zoals in Australië.
Daarna varen we leren verder en komen uit bij een Fishfarm. Hier zien we verschillende vissen, Ivo voert nog een rog.
Weer op de boot verder varend door de mangrove komen we bij krokodillen grot, geen krokodil te zien des dagen, maar vroeger schijnen ze er wel gezeten te hebben vandaar de naam. I.v.m. het water wat stijgt is het de vraag of we er onder door kunnen varen, maar Mazuki onze bootman loost de boot handig onder de grot door en zo komen we aan de andere kant. Na een klein stukje varen, Apen. Binnen no time zit David Beckham op de boot, Vazuk vindt dat ie daar op lijkt. Uitkijken voor losse spullen maar daar waren we allen al op voorbereid, de boot vor ons niet. Gillende dames en een aap die er met een waterfles van doorgaat. Als wij vertellen dat we thuis een dierentuin met alleen apen hebben waar ze ook los lopen en dit ook gebeurt zijn ze verbaast, alleen Apen? Ja alleen apen, das tof. (misschien maar weer eens heen gaan, lang geleden, kan me nog een aapje herinneren pa Henk......)
Goed na de apenshow zien we arenden, prachtig om ze het water in te zien duiken en met eten vliegens vlug om hoog.
Na een stukje varen met hoge snelheid, stuiter de stuiter een heerlijke lunch.
Omdat de mogelijkheid er is om afgezet te worden bij de skycab kiezen wij hiervoor, zo hebben we morgen een echte vrije dag. De broer van Vazuk zet ons daaraf. De skycab gaat flink omhoog en vanaf daar een mooi uitzicht op Langkawi. Helaas is de skybrug dicht, zou in januari weer openen maar gisteren begrepen we van onze gids van het reisbureau dat ze nu maart zeggen, maar geen meter opschieten.
Vanaf de skycab pakken we zelf de taxi terug naar ons hotel 19km verderop. Tijd voor happyhour. Bier kost hier in de supermarkt niets, 50 cent, alle alcohol taxfree. Happyhour maakt dat bier in de hotel bar ook een mooie prijs heeft.
's avonds op zoek naar een restaurant maar degene die we zoeken kunnen we niet vinden, geen probleem genoeg andere.

Din 20 jan

Rond 11.00uur besluiten we toch maar even naar Underwaterworld te gaan, aan recensies te lezen heb je aan 2 uur genoeg, das mooi kunnen we daarna naar het zwembad.
We zien verschillende vissen die we nergens anders in aqauria hebben gezien en krab, ieeee, mega groot, niet voor niets Koning krab, ze zijn minstens qua lichaam 30cm en dan nog een stel poten van 50cm eraan.
We wandelen er lekker op ons gemaak doorheen en inderdaad na 2 uurtjes staan we weer buiten, gauw naar hotel en zwemkleding aan.
Even zoeken naar een stoel, we zien op 1 van de stoelen wel een handdoek maar verder niemand, navraag bij de mensen er naast krijgen we als antwoord dat het van die man daar verderop is, maar die heeft inmiddels 4 plaatsen ingebruik dus pak maar gewoon. Goed handdoek opzij en even handdoeken halen, mooi plaatsje (die kerel van 4 bedden hebben we nog een mooi verhasl voor later), goed we brengen onze middag door in en naast het zwembad. Ondertussen checken we even onze vliegtickets voor morgen in. We moeten daarvoor via onze gids nog wat veranderen maar dan is alles geregeld.
's avonds eten we maar bij zelfde tentje al gisteren, beviel prima en als afsluiting van deze relaxte dagen schuiven we een tentje op naar de een cocktailbar, even heerlijk een cocktail drinken.

Woe 21 jan

Nou de meneer van de 4 ligbedden... die kan ontbijten, haha nou nee dat niet maar ontzettend asociaal is deze man wel. Voor zijn neus staan, 4 glazen drinken, een bord met minstens 20 plakken watermeloen en ananas, 6 boterhammen, 40 plakjes kaas, salade, een bod met Jams. Van andere gasten begrijpen we dat hij dit iedere ochtend doet en straks verdwijnt er van alles in zijn tas, nou inderdaad, hop daar verdwijnt de helft van de kaas al in de tas, ondertussen een stel worstjes naar binnen schuivend. Hop even brood smeren met jam en de klerrie verdwijnt ook zo los in de tas, lekker plakkerig zooitje wordt het zo. Ondertussen zien we personeel kijken maar geen kip die iets tegen deze Mongool zegt (man komt uit Mongolië). Het is echt te erg voor woorden, vervolgens zien we hem nog 3x melk pakken om zijn 3 glazen sap te laten staan.Nog nooit zo'n mafkees mee gemaakt. Goed we gaan zelf ons ontbijt naar binnen werken en dan tassen pakken voor onze vluchten naar Thailand.
Als we naar de lift lopen komt de Mongool vanaf het zwembad naar binnen gelopen en vraagt aan een toevallig passerende medewerker of hij even zijn rug wil insmeren, de medewerker kijkt van je kan me de rug op en loopt door en ook het baliemeisje heeft zo iets van idioot en ook wij kunnen ons lachen niet meer inhouden, wat een idioot.
Goed op naar het vliegveld. Daar blijkt dat we 20 minuten later gaan, nou ja dat kan nog met de overstap. Uiteindelijk is het 14.30uur voor we zitten, nou dat was lang zitten, na 5 minuten het verzoek je spullen te pakken en eruit te gaan. Vliegtuig heeft een mankement, grrr, oke beter nu als in de lucht, we vliegen met Airasia en 3,5 week is er ook 1 neergestort. We worden naar een hal gebracht en moeten daar wachten, echter besluiten we gelijk iemand bij de deur aan te schieten dat we een volgende vlucht hebben om 17.00uur. De dame gaat gelijk aan de slag en zet ons over op een ander vliegtuig wat over 20 minuten vertrekt, super tof. En onze bagage? Die wordt al overgebracht. En in Kuala lumpur? Zelf ophalen. Dat wordt krap. Ja of u mist het vliegtuig of wij zorgen dat de tas morgen naar Krabi komt en dan moet het daar ophalen, pardon halen, we zitten 2,5 uur rijden van Krabi 5 dagen op een eiland. Ja dan heeft u 5 dagen geen bagage. Grrr dit schiet op, we besluiten in ieder geval mee te gaan met deze vlucht en maar te hopen dat we het redden. Stomme keus, aansluitende vlucht missen of aanboord zonder bagage. Nou hebben we weinig kleding nodig maar toch minstens zwemkleding en snorkelset en ja die zitten in de tassen in het ruim.
Goed om 16.15uur komen we aan op het vliegveld 50 minuten te gaan. Via de stewardes is geregeld dat de piloot van de andere vlucht gewaarschuwt is en onze tassen worden toch doorgeboard, super scheelt tijd.
Gauw rennen naar de gate, stop u mag er niet door u heeft geen tickets. Ah dat hebben we al 10x gezegd/gevraagd, nee niet nodig u heeft dit formulier. Niet genoeg aan dus 10 minuten terug rennen en dan in een ooghoek ziet Chantal (scheel zijn heeft zijn voordelen) onze tassen over de bagageband gaan, nee hoe kan dit. Gauw een karretje en verder rennen, nog 30 minuten.
Vervolgens werkelijk de ene slomme medewerker na de volgende en zelfs een belletje naar Langkawi of we echt wel vertraging hadden, en tja dan u kunt niet meer mee, morgenochtend gaat er pas weer 1. Pardon?!?
Oke omdat jullie zo traag van begrip zijn, niet doorwerken, afspraken niet nakomen staan wij nu hier. En slapen? U probleem.
Goed nou hebben we allerlei apps om hotels etc te zoeken, de wifi doet het ook dus gauw vast zoeken in de tijd dat ze ons overboekt. Werkelijk 45 minuten nodig hiervoor. Intussen hebben we een hotel gevonden op het vliegveld, om 05.00uur moeten we hier weer zijn dus naar de stad is niet te doen, hebben onze pickup in Thailand geinformeerd dat niet komen vandaag maar morgenochtend, exacte tijd smsen we, en staan we honger te hebben. Vanaf 9.00uur niet meer gegeten.
Uiteindelijk krijgen we een nieuw formulier, blijkt dat er geen stoelnummers op staan zoals belooft. Grrr weer in de rij, stelletje eikels. Never fly Air asia agian, wat nou beste lowbudget maatschappij. Op het personeel in Langkawi en de ene stwardes na doen ze geen reet en zij ze werkelijk te dom om iets te doen.
Goed bij het hotel aangekomen, heeft u een reservering, ja 15 minuten geleden gemaakt haha.
Simpel hotel, prima bed meer hebben we niet nodig, ja voedsel. Het restaurant beneden heeft alleen wat snacks en dus gaan we terug naar het vliegveld. Heerlijk gegeten bij een lokaaltentje, de vlammen kwamen onze oren uit, gelukkig met een verkoelend drankje was het snel geblust.
Nog een rondje door de winkeltjes en dan maar lekker op bed geploft met een kop koffie en "wie is de mol" van vorige week. En een fb bericht geplaatst over de slechte service en extra kosten (hotel voor deze nacht en hotel wat al betaald is op Koh Lanta), inmiddels hebben we door dat openbare berichten die iedereen kan lezen sneller behandeld worden als prive emails, slechte reclame houdt men niet van. We hebben nog een paar socialmedia items achter de hand eens kijken hoelang dit grapje weer duurt.
Gauw slapen morgen een nieuwe poging naar Koh Lanta voor 3 dagen relaxen i.p.v. 4

1. Pa:
    22 januari 2015
    Haloa globetrotters. Ook dit reisverslag leest weer als of je er zelf bij bent.
    Tja en dat er wel eens iets (goed) mis kan gaan kan natuurlijk bij het afleggen van zovele kmters niet uitblijven en ja niet overal gaat men aan de slag om het probleem op te lossen. En zo af en toe een asotje heb je zelf daar . Maar ik heb van mama een foto van Ivo gezien gelegen op een ligstoel dus het is weer goed gekomen. Ga ook op de plek waar jullie nu zijn weer genieten van alles en van elkaar. Liefs vanuit een koud Schoonhoven 2C.
    XXXXXXXXX pa en een poot van poes.
  2. Chantal:
    22 januari 2015
    Het is inderdaad met vertraging goed gekomen, door de vroege vlucht konden we nog net wat meepikken van het ontbijt. Daarna snel regelen voor duiken morgen en vervolgens neergeploft in de ligstoelen, nu beide een tomaat.
    En als we ons zelf toch verwennen deze dagen met luxe ook nog maar een massage genomen met uitzicht op zee.
  3. Dick en Luci:
    25 januari 2015
    Hola Chantal en Ivo,
    Wij volgen jullie nog steeds vanuit Spanje. Wat een gedoe allemaal met aso's en vrakkig openbaar vervoer. Was de maatschappij waarmee jullie moesten vliegen soms een airline uit Angola? Jullie kunnen heel goed improviseren. Ik vraag mij soms af hoe die ouwe wereldreizigers dat deden. Maar goed jullie verslagen getuigen nog steeds van veel plezier. Geniet maar lekker en wij drinken vanavond een lekker biertje op jullie gezondheid.
    Veel groeten uit een warm en zonnig Benalmadena