Van noord naar oost en midden, van onderwater, naar de top.

29 september 2017 - Dambulla, Sri Lanka

Zaterdag 23 sept Jaffna - Nilaveli (Trincomalee)

Vandaag verlaten we het hoge noorden en zakken af naar het oosten, naar de kust. Eerst nemen we afscheid van onze geweldige gastvrije "butler" in Jaffna. Wat een omtzettend aardige heer. Wat verlegen in begin maar uiteindelijk bleek hij toch wel wat Engels te kennen. Van de chauffeur hadden we al begrepen dat veel ouderen geen Engels durvem te praten omdat ze bamg zijn uitgelachem te worden als ze iets verkeerd zeggen, erg jammer als dat zo is. Deze slaapplaats is absoluut een aanrader, ligt misschien wat agfelegen maar wat een heerlijke rust.
Goed na wederom een ander lekker ontbijt opweg naar de kust, langzaam tikken de uren voorbij waarbij er morgen toch echt gedoken moet worden, maar eerst deze dag.
Het is een lamge lange rit, de weg is ook het eerste stuk zo goed als alleen maar letterlijk rechtdoor, best slaapverwekkend, dus maar even een sanitaire, uitstrek, drink stop.
Vervolgens wordt de auto om getoverd tot disco, muziek aan en gas erop.
Nog even een lunch tussendoor, prima eten, even opletten dat je niet perongeluk een vlieg mee opeet en als je een vlieg uit je buurt wil meppen doe dan vooral niet tegen een volle lepel, gegarandeerd dat over tagel vliegt....
Goed eten naar binnen, watertje mee om af te blussen en laatste stukje.
Lekker op tijd komen we aan bij het beach resort. Daarna doen we lekker weinig meer. Beetje in zwembad hangen en eten. Terwijl we eten hebben we tegelijkertijd genoeg om te zien, het hoost niet normaal, een deel van de regen komt een tussenstuk van het restaurant in, als dwazen zijn ze met dweilen en bezems alles aan het wegvegen, maar het is letterlijk dweilen met de kraan open. Een ton waar zo'n 100liter in kon, was binnen 5 minuten vol.
Uiteindelijk na een uur stopt de regen en kunnen we terug naar onze kamer, ervoor had ook gekund maar dan waren we binnen een miliseconde nat geweest en ach de bbq smaakte ook nog best.

Zondag 24 sept Nilaveli

Redelijk brak staan we op, en nee niet van de drank maar vanwege het feit dat 1, er vlak bij onze kamer een apparaat staat wat iedere 30 seconden aanspringt met een hoop gebrom en weer uit. 2 wie heeft bedacht dat ook al is het warm je alleen onder een laken moet slapen, er hoort een dekbed bij of deken of iets in ieder geval wat je lichaam voelt. Gelukkig hebben we in Jaffna goed kunnen slapen.
Afin, extra sterke koffie bij het ontbijt en kamer wissel gevraagd, dat kan vanmiddag.
En zo gaan we dus op pad voor een tripje, op de planning duiken. Ja ik, Chantal moet er nu echt aan geloven.
Voor we gaan duiken verwarring. Er blijkt dat er 2x duiken is aangevraagd voor gevorderde, nou nee dat verre van niet. Ivo heeft zijn brevet.
Goed belletje naar reisorganisatie in Sri Lanka door onze gids. Dan wordt het 1 gevorderde en 1 discovery. Nee we hebben voor 2 personen discovery gevraagd, omdat we tegelijkertijd willen duiken.
Dat kan ook, maar dan moeten we voor de 2de duik voor 1 van ons bijbetalen omdat er bij de discovery 1 duik zit en bij gevorderde 2. Weet je we zien wel. Na 1 keer duiken, als al tot een duik kom is waarschijnlijk toch klaar.
Na wat ochtendgymnastiek, even bootje de zee in duwen, gaan we er met snelheid van door.
We oefenen wat aan de kust, de 1ste minuten zijn vreselijk. Stom ding om te ademen, vooral niet nadenken maar doen. Goed na even oefenen op pad. Wonderbaarlijk lukt het, we zien veel vissen, sterren, octupus etc.
Na een korte stop op de boot een 2de duik. Nu dieper dan de eerste 10-12 meter, brrr koud op sommige stukken.
Ook de 2de duik gaat goed, na 2x 45mimuten is wel mooi geweest. In vliegensvlugge vaart terug naar begin punt.
Ivo's logboek weer even afgetekend en betaald voor de 2de duik gaan we terug naar het hotel.
Het duiken is 100% meegevallen, nieuwe hobby? Nee dat niet, waar een ander altijd hoor zeggen dat rustgevend is kan dat niet beamen, de monotone toon van bellen blazen, irritant en het in de gaten houden van de anderen, vermoeiemd.
De middag brengen we dan ook relaxt in het zitje voor de hotelkamer door, zijn inmiddels geswitchd van kamer.
Lopen nog even snel naar een winkeltje, helaas daar geen bier.
En kijken lekker Motogp. Wat een prestatie van Rossi, gebroken been en gewoon 4de worden, chapeu.

Ma 25 sept Nilaveli

Eerst eens even lekker uitgeslapen, onder geïmproviseerd dekbed. Alleen zo'n lakken zoals gisteren schreef, waardeloos, dus nu maar 1 van de meegebrachte reiszwemhanddoeken erop gelegd, zo zeg dat was lekker slapen. Opgemak ontbeten en om 10.00uur klaar voor een ritje naar Trincomalee. Urish onze chauffeur brengt ons en we gaan terug lopen of tuktuk. En ja anders bellen we je Urish als er wat is :)
Goed als eerste een bezoek aan fort Frederik, 1623. Tegenwoordig is het een militairebasis met op de top van de berg een hindoetempel. Wederom een kleurrijk spectacel. Wat opvallend is dat de tempels hier veelal in pasteltinten zijn geverfd, geen schreeuwerige hard kleuren, dat alles maakt het heel rustig.
Via een wandeling over de militairebasis vervolgen we onze weg naar een kerkhof. De doden zijn geloof gereïncaneerd in herten. Een hele horde herten loopt lekker de grazen tussen de graven, goedkope grasmaaiers zo.
Vervolgens zien we de tempel van Kali, de zwarte godin van de vernietiging. Aanbeden door de sekte Thuggee. Ze wurgden hun slachtoffers op rituele wijze voor ze die beroofden, de Britsche kolosinatoren gruwelde ervan.
Daarna brengen we nog een bezoekje aan de markt, dit keer kopen we geen groente.
Onderweg zien we nog allerlei tempels en kerken en banken. Goede genade hoeveel banken kan je in een straat, stad hebben. En nee daarmee bedoelen we niet van die dingen waar je op zit, maar waar je geld haalt, wegbrengt etc.
Het lijkt bijna wel of er voor iedere burger een eigen bank is.
Goed we wandelen lekker op ons gemaak, de zon brand er stevig op los en de armpjes en nekjes worden al flink rood.
We nuttigen een lunch bij een beachresort, prachtig uitzicht over de oceaan met van die leuke kleine vissersbootjes in de branding.
Daarna wandelen we nog een stuk, waarna we besluiten het laatste stuk per tuktuk afteleggen.
De eerste die stopt wil 500slr, nee we lopen door. 400slr. Kijk prijzen zakken snel. Uiteindelijk is de deal 350.
Goed kind met in zijn armen geklemt 2 zakjes chips, opzij, hij is zeker bang dat we ze afpakken.
Afijn we tuffen lekker met de wind in onze haren, 2 km voor einde zegt meneer ineens dat ie naar huis moet, zijn telefoon ging vlak ervoor, dus zou kunnen. We hoeven maar 150 te betalen en hij vraagt aan 2 andere tuktuks of 1 van hen ons weg kan brengen, nou vooruit das aardig. Tuktuk 2 wil voor dat kleine stukje nog 300. Ja doe, dan is de rit uiteindelijk 450. Weet je die laatste 2km lopen we wel lekker. Na enkele meters lopen, toet toet. 150!
Nou vooruit, we stappen in en staan snel bij het hotel, vervolgens heeft de man mazzel dat geen andere geld heb en krijgt was meer.
Zou me niets verbazen als nr 1 en nr 2 samen spannen, maar ze doen maar, wij betalen niet meer dan als eerste afgesproken.
De rest van de middag brengen we door in en aan het zwembad. Die zo af en toe wordt overgenomen als drinkbak door de apen. Inmiddels lijkt het hier wel een Nederlandse enclave, weer een lading Hollanders erbii.

Dinsdag 26 sept Nilaveli - Dambulla

Geen idee meer wat vandaag de plannen zijn, deze zijn de afgelopem dagen al meerdere keren voor de aankomende dagen geswitcht, we zien het wel.
Na 2 uur rijden blijkt dat we eerst een bezoek gaan brengen aan Sigiriya rock, leeuwenrots.
Bovenop een monoliet staat een citadel, schuil plaats voor Koning Kassapa, hij vermoorde zijn vader en verjoeg zijn broer. Op de vlakte kwam een paleis met prachtige tuin en op de top van de berg de citadel, hier kwam hij als natte seizoen was of dacht te moeten schuilen. Na 18 jaar kwam zijn broer weer opdagen met zijn troepen en verjoeg de koning. Vervolgens kwamen er monniken wonen en 15 jaar later stond het leeg en nam de jungle het weer over. Terwijl we via allerlei trapjes omhoog lopen, kruipend tempo, begint het notabene ook nog zachtjes te regenen, gelukkig is het niet koud erbij.
Omhoog klimmend veranderd het uitzicht na iedere trap, en na een poosje klimmen staan we boven op de top, prachtig uitzicht en zien we allerlei restanten muur.
Eindelijk eens even lekker een activiteit waarbij we moeten lopen/klimmen, das vakantie.
Vervolgens even snel een lunch en dan o4p weg naar de olifanten. Activiteit stond op schema voor vrijdag, des te leuker dat al is.
Opgehaald door een mannetje op een traktor, of iets wat daarvoor door moet gaan, rijden we richting water, omdat water hoog genoeg is hoeven we niet met de boot, de olifant is al in het water aan het spelen.
Allereerst gaan we de olifant wassen. Een kokosnoot in de hand als schrubmachine, ene hand schrubben en water gooien en de andere af en toe even de olifamt aanraken, warm beestje.
De gehele tijd dat we de olifant wassen, ligt deze met zijn slurf in het water, we verwachten ieder moment een
plons in onze nek, maar deze blijft uit tot speeltijd, dan is er geen ontkomen aan.
Na de douche en het drinken van kokoswater krijgt de olifant ook fruit. Watermeloen. Haar grote bek open en een warme dikke tong is zichtbaar/voelbaar. Fruit erop leggen en hap slok weg. Tong voelt raar aan, vergeleken met de harige harde ruwe huid, deze is zacht, warm.
Na de olifantenwasserette tijd voor Village tour.
Met een ossenwagen komen we aan bij een meer, deze steken we over, terwijl de jongen die de boot overroeit van lelie bladeren was creaties maakt, voor ons beide een zonnehoed, oh nee nu meer regenhoed en een bosje bloemen, zeer mooi gemaakt.
In dorpje zien en proberen we zelf hoe je rijst van zijn vlies scheid er vervolgens rijstmeel van maakt. Alle ingrediënten zijn uiteindelijk nodig voor een heerlijke roti met sambalkokoscurry, mmm,
Met de tutktuk worden we terug gebracht naar de auto, waarna we koers zetten richting hotel.
Oh nee, waar zitten we nu toch. Maanden geleden hebben we de slaapplaatsen wel via internet gezien maar geen idee meer hoe of wat.
Bij binnenkomst in de kamer schrikken we, goede genade, was de kamer in Chilaw al groot, deze is mega, we hebben zelfs een bovenverdieping.
Goed omdat we laat zijn, tijd voor eten. Buffet, ach ja inmiddels zijn we dat gewend, overal is het buffet, paar uitzonderingen na.
Het is een uitgebreid buffet, misschien omdat we wat laat zijn is daarom niet alles meer voorradig, maar we kunnen onze buikjes vullen. De nasmaak van buffet is echter wat minder, pfff zou bijna denken dat we champagne hebben besteld.
Morgen maar eens kijken hoe het met die menukaart zit die we op de kamer zagen liggen, die prijzen zagen er een stuk beter uit. Ja het is een resort en ja dat kost meer, maar 4 dagen hier buffet met ieder een klein biertje kost ons net zoveel als we in een week hebben uitgegeven aan eten, drinken, tips, extraatjes. Gelukkig hebben we wat bier ingeslagen onderweg ☺

Woensdag 27 sept Dambulla

Goed vandaag op de planning; schoolbezoekjes, Polonnaruwa en Menniriya NP.
Eerste activiteit is inderdaad een bezoekje aan een schooltje, vergelijkbaar met de vroegere kleuterschool.
20 grote bruine ogen kijken ons aan (waren 5 kids noet), waarschijnlijk vooral nieuwsgierig wat er in dat pakket zit. We hebben allerlei papier en potloden/pennen etc meegenomen, om te schrijven maar ook lekker creatief bezig te zijn en zo te zien is dat laatste zeker op zijn plaats, want er hangen leuke knutseldingen, waaronder een boom gemaakt van bierdoppen, leuk om te onthouden.
We krijgen uitleg en zien wat ze maken. Urish vertaald het geheel. Zo'n 3 kwartier later maken we nog een groepsfoto en gaan we naar de andere school.
Eerste wat ons opvalt zijn de vrolijke kleuren die deze school heeft en dat de leerlingen geen uniform hebben, op de andere achool wel, maar dan blijkt dat het vandaag een dag is waarop ze zelf mogem dragen wat ze willen, morgen gewoon weer uniform aan.
We krijgen hier een stoel aangereikt en 1 voor 1 stellen de kindjes zich voor, Hello my name is.... En dan komt me er toch een partij lange namen. En zingen ze een liedje, soms ins Sri lankeens en soms engels.
Voltrots laat je juf zien wat ze doen, het ziet er bij deze school allemaal net wat beter geleerd uit. Grote verschil zit em denk in het feit dat hier een jonge juf staat en ze zelf een zoon van de zelfde leeftijd heeft als waar ze les aangeeft. D'r eigen zoon zit niet hier op school, ze houden dat gescheiden.
We vallen met onze neus in de boter want is intussen snack/lunch tijd. Zorgvuldig krijgt iedereen een schortje om en zijn/haar meegebrachte broodtrommels. En wij wat ranja met een koekje. Goh wat zijn ze ineens rustig en stil als ze eten.
Ook hier zien we allerlei werkjes en hoe ze het bewaren om te zien hoe ze vorderen. Iedereen heeft aan de muur een stevige plastic zak/mand, hierin worden de werkjes gedaan, op volgorde. We krijgen een stapeltje te zien, en is goed te zien dat de eerste paar werkjes met vloeipapier grof zijn en naar mate te werkstapel vorderd, vorderd ook de fijne motoriek. Heb nog met vloeipapier in de handen gestaan maar niet gekocht voor pakket, had dus wel gekund. Goed ook hier een foto. En ondertussen hebben we al bedacht dat we even een fotozaakje zoeken om voor beide scholen de groepsfoto af te drukken en die nog te brengen.
Goed volgende stop, Polonnaruwa. Plans change. Ok? Omdat de ochtend al bijna om is en Polonnaruwa nog even rijden is, heeft Urish de plannen gewijzigd, het worden toch de Dambulla Caves. Uh probleempje, geen doek mee voor als de broek die over de knie komt, toch te kort bevonden wordt. No worries. Urish heeft nog een doek, die kan gebruiken.
En voor mensen denken, hallo, maakt de chauffeur de planning van wat jullie doen. Ja en nee. Hij rijdt, weet wat voor tijd er nodig is ergens te komen en wij hebben gezegd, jij wij het. Plan en we horen het, als we alles maar doen wat op de lijst staat.
Goed Dambulla Caves, bovenop een berg ligt dit tempelcomplex voor boeddhisten. 5 grotten met daarin zo'n circa 150 boedhabeelden. Liggend, staand, zittend, voeten dicht (slaapstand), voeten niet evenwijdig dan is de boedha dood.
De grotten zijn van grond tot en met plafond vol met tekeningen, erg prachtig.
Terug naar de auto stellen we even uit, er komt weer een aziatisch buitje naar beneden zetten. Na 15 minuten wagenwe het erop. Terug bij de auto geven we Urish op zijn kop, je had wel even paraplu's kunmen brengen, hij lacht en stelt voor dat misschien de robot olifant dat moet doen. Dat verhaaltje volgt nog.
Goed al dat geklim maakt hongerig.
En daarna weer tijd voor beestjes, of misschiem eigenlijk wel beesten, olifanten.
Buiten de olifanten, zien we ook diverse vogels, zitten mooie exemplaren tussen en apen, maar de olifanten zijn in de meerderheid. Vam hele kleintjes tot grote stevige dames, verwonderlijk hoe dichtbij we kunnen komen.
Iets bij ons vandaan staan ook een zooitje jeeps en ineens horen we olifanten tetteren, geen goed tekenen en ja hoor de eerste olifant rent al op de jeep af, gevolgt door nummer 2. De jeep is op tijd weg, maar eerlijkheidshalve.... Ja de groep die er in zat zijn we tegen gekomen ervoor en qua herrie.... Je vraagt erom.
Goed na 3 uur hobbelen en veel beestjes gezien gaan we na de spa voor een massage, zo dat was lekker, en zelfs nog een Sweda Herbal sauna erbij, temp had wat hoger gemogen. Goed die massage, voor een land waar veel bedekt moet zijn was dit toch wel een uitzondering, de billen bleven bedekt, maar goed ook, die geven licht, daarbij ook nog het feit dat Ivo door een man gemasseerd werd die in de zelfde ruimte als Chantal was, verbaasde ons zeer.
Goed als herboren stapten we weer in de auto, inmiddels 19.10uur, dus hartstikke donker.
Goeie genade wat was dat. Alles ging zo snel. Aan de rechterkant (men rijdt hier links) komt ineens een olifant overgstoken met flinke vaart. Onze chauffeur geeft extra gas en schiet nog iets meer naar links, zodat de tegenligger direct achterons naar voor hem rechts kan duiken (spookrijden) zodat deze niet in volle vaart tegen de olifant knalt, gelukkig is de olifant zelf ook geschrokken misschien want hij of zij loopt inmddels weer langs de weg. Zo dat was nou een echte olifant een geen robot.
Goed echte olifant versus robot olifant.
2 dagen geledem zagen we een olifant aan een ketting voor toeristische ritjes. Urish zei, kijk een olifant, omdat hij wist dat Chantal die leuk vind. Hierop moest het antwoord komen, dat het inderdaad een olifant is maar geen wilde, los lopende. Echter werd het dat geen echte olifant was. Waarop Urish zich afvroeg of de lenzen nog wel de juiste sterkte zijn en of dan soms een robot olifant is. 😁Inmiddels is dus alles robot.
Afijn, laat terug, we hebben het complex nog niet overdag gezien , oh ja snel met ontbijt. Dit keer vragen we de a la cart kaart, inmiddels weten we dat die er ook is. Kijk dat zijn betere prijzen en voor de verandering even geen curry, maar pizza en pasta.

Donderdag 28 sept Dambulla

Een bezoekje aan Polonnaruwa, voormalige hoofdstad. De tempels die er staan, worden niet meer gebruikt, maar zijn een bezoekje waard.
Na een ritje van iets meer dan een uur bevinden we ons voor de deur van museum. Dit museum is zeker een bezoek waard, duidelijke informatie en veel te zien.
Na museum naar de tempels en dat doen we lekker op zijn Hollands, op de fiets. Het is een grappig gezicht, onze chauffeur rijd met de auto voor ons uit en wij op de fiets er achteraan. Wat heerlijk beweging.
Over een aantal kilometers verspreid liggen diverse tempels en stupa's. De 1 redelijk intact, de ander een ruïne, maar de moeite waard. Bij de tempels zoals gewoonlijk je schoenen uit, maar genade wat is dat zand warm, zelfs met je sokken aan. Knap dat die monniken er continue op blote voeten oplopen, wie weet went het op ten duur.
Na 3 uur rondgelopen en gefietst te hebben is het mooi geweest en gaan we maar eens lunchen.
Vervolgens rijden we terug naar Dambulla, waar we eerst foto's gaan halen om deze vervolgens bij de juf te brengen. Als dank wordt ons mog wat te drinken aangeboden, thee met veel suiker en melk. Beleefd aannemen em opdrinken.
Terug bij het hotel eindelijk tijd om even aan en in het zwembad te liggen, een lekker koud Lion biertje te drimken en nog iets van het complex te zien.

Vrijdag 29 sept Dambulla

Vrijdag is..... Vrije dag!
Vandaag staat er niets op programma, omdat we alle activiteiten door elkaar geschud hebben.
We ontbijten later, liggen aan het zwembad, en oh ja maken toch nog een wandeling van zo'n 5 km naar een tempeltje (Kaludya Pokuma) wat ergens in de bush bush ligt achter het hotel. Ergens aan het eind van de weg ineens een gebouwtje en mensen. Zijn jullie lopend? Geen scooter? Geen auto? Nee lekker met de beentjes, ze vinden het net als in de andere Aziatische landen maar raar.
Goed tempel, opzich is niet heel groot, maar het plekje zo aan het einde van het bos maakt het bijzonder.
Na de wandeling duiken we het zwembad weer in en klimmen vervolgens een rotsblok op achter het hotel. Vanuit hier kunnen we de Sigiriya rots zien, die we 3 dagen eerder hebben beklommen en zien de zonsondergang.
Een zeer relaxte dag, morgen weer avontuur.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Alice:
    29 september 2017
    Die rondrennende olifanten klinken wel eng, maar de rest klinkt wel weer erg gaaf allemaal. Jullie doen zoveel dat jullie straks vakantie nodig hebben om bij te komen 😂
  2. Tilly:
    29 september 2017
    Weer een mooi verhaal Wat zal genieten van al die olifanten Chantal!
  3. Elly:
    29 september 2017
    Jou vakantie kan niet meer stuk met zo veel olifanten
    en Ivo blij dat je toch eindelijk ook ben wezen duiken
    verder weer vele mooie dingen ondernomen/zien.
    kijken nu al uit na de foto.s
  4. Pa:
    29 september 2017
    Heelijk weer zo,n geweldig reisverslag te kunnen lezen van jullie. Het genieten spat eraf. Ik wacht met spannig op een volgend relaas, XXX. Pa.
  5. Ester:
    4 oktober 2017
    Leuk om jullie avonturen te lezen!!