Laos, heek anders (Luang Namtha en Luang Prabang)

12 februari 2015 - Luang Prabang, Laos

Vrij 6 feb

Vandaag laten we Thailand voor 13 dagen achter ons en gaan naar Laos.
Om 7.00uur hebben we een pick up, pfff wederom vroeg uit bed, gelukkig kent dit hotel een vroeg ontbijt dus gaan we met een gevulde maag op pad.
Na 2 uur rijden komen we bij de Thaise grens, vertrekkaart inleveren, stempel erbij en aansluiten in de rij voor die bus die ons door niemandsland rijdt.
Het duurt even voor we een bus hebben want inpakken snappen ze hier niet echt.
Goed na 3 kwartier dan de bus in, lopend waren we misschien sneller geweest maar dat mag niet.
Goed na 5 minuten rijden staan we aan de andere kant van de brug en krijgen we weer de nodige papieren om in te vullen, zou toch handig zijn als je een stempel hebt die je in 1 keer er op kan zetten. Goed dan in de rij voor de aanvraag van het visa. Paspoort en papieren inleveren en dan naar de volgende rij om te betalen en je paspoort met visa terug te krijgen.
Na een klein half uurtje hebben we alles weer en worden we gewezen op ons vervoer. Prima het zal wel, volgens onze gegevens moeten we met een gewone bus, maar nu hebben een tuk tuk achtig ding.
Goed opweg naar Luang Namtha onze eerste stop in Laos. Na 5 minuten stopt de tuk tuk achter een busje. Dan blijkt dat wij over moeten stappen in dat busje, deze brengt ons na LN. Blijkbaar mag het busje niet bij de grens komen. Goed dan nu echt opweg. Na een paar minuten valt ons pas iets op, we rijden weer rechts, wat een rare gewaarwording is dat zeg. Na 3 maanden links is dit weer wennen.
Goed we rijden een uurtje of 2 en inmiddels hebben we trek dus dan maar pringles als lunch. Nog geen 10 minuten later stopt de chauffeur voor een lunch,haha had hij niet even kunnen waarschuwen. Goed na onze eerste maaltijd in Laos rijden we weer verder en staan we eindelijk om 14.00uur op het kantoor van Green discovery waar we de aankomende 2 dagen een trekking mee gaan maken.
Na de nodige uitleg en het ongeveer gaat worden we naar ons hotel gebracht, maar eerst even snel Laos geld halen, Kip.
Nou snel? Goed keuze bedrag 2.000.000kip graag (€200), automaat geeft niet meer dan 35 briefjes. Goed dan 1.750.000, nee u mag maar 1.000.000 opnemen, waarom dan vrije keus. Goed dan weer hele traject door en 1.000.000, sorry u pincode is incorrect, ploef pasje eruit. Ahhhh. Goed oh ja creditkaart ingebruik inplaats van pinpas omdat er geen Maestro is.
Hup pas er 1 en weer hele ratteplan op nieuw en keer 2 omdat we toch 2.000.000 willen hebben, wel balen van de 2x transactiekosten, maar we zijn miljonair.
Goed dan gauw naar het hotel, er staan 20 bungalows op palen 2 aan 2, het ziet er prachtig uit, maar das de buitenkant blijkt al snel. Van binnen is het erg simpel, de douchekop kan niet opgehangen worden (is afgebroken) en het ruikt muf. Het bed is gelukkkg wel oke en ach we hoeven hier maar even te zijn dus komt wel goed.
Omdat we voor morgen onderweg nog wat willen hebben gaan we even oppad, we vinden wat winkeltjes dus dat komt wel goed, eerst maar even wat drinken.
We vinden een gezellig terras en strijken daar neer, pfff ja we zijn toch echt in een ander land, binnen enkele seconden dametjes aan je tafel die armbandjes, kleedjes, mutsjes etc willen verkopen. Is de 1 weg komt de volgende. En wkj willen allee maar even rustig zitten. No en negeren is toch de beste methode.
Na weer een beetje bijgekomen te zijn gaan we even terug naar het hotel met de boodschappen die we onderweg gehaald hebben. Even de tassen voor de 2daagse trekking klaar maken en de rest van waarde in de rugzak die opslot kan en we stalen bjj het kantoor van de trekking.
Terug voor het avondeten nemen we onze vesten mee, het is hier een stuk frisser 's avonds dan in de landen waar we de afgelopen maanden zijn geweest.
We eten wat bim het tentje waar we ook wat gedronken hebben, dit keer zitten we binnen en hebben we even geen last van de verkool dametjes, mogen denk niet naar binnen.
Op tijd naar bed want morgen gaat er gewandeld worden, benieuwd hoe groot de groep is, vanmiddag waren we misschien met zijn 4en, we zullen zien.

Zat 8 febr.

Tijd voor een 2 daagse trekking. We blijken met zijn 4en te zijn, wij en een ander stel. Susanna van oorsprong Poolse en Toni een Spanjaard, wonend op Mallorca.
Na een uurtje rijden over een gravelweg stopt het busje en staan we voor een klein paadje, vanaf hier start de trekking. We moeten even wachten op 2 lokale gidsen en dan gaan met die banaan op naar het dorp Ban Nahom. Na enkele minuten wandelen moeten we de rivier over, gelukkig per bootje, hoewel gelukkig, zo'n wiebel ding. Gelukkig is het maar een klein stukje en dan gaan we echt wandelen. Via allerlei steile en vooral zeer smalle paden of beter richels kruipen we langzaam voort. Dit is zwaar. We hebben al veel gelolen maar dit keer is het echt pittig. Hoewel de andere 2 er geen moeite mee lijken te hebben. Misschien hebben we te veel gelopen en zijn onze spieren aan rust toe.
Goed al glibberend soms en hink stap sprong komen we toch vooruit. Een opkomende hoofdpijn bij Chantal werkt ook niet echt mee. Na zo'n 2 uur wandelen worden er wat bananenbladeren geplukt, deze worden zorgvuldig op de grondgelegd en over een paar boomstronken, zo de tafel is gedekt en wordt langzaam gevuld met allerlei gerechten. Niks op een bord maar zo op de bladeren. Varkensvlees, pompoen, aubergine met gember en in een bamboeblad stickyrice (klomp rijst wat aan elkaar plakt).
Het smaakte voortreffelijk. Na weer wat energie te hebben opgedaan en inmiddels voor zien te zijn van een mooie houten wandelstok weer verder de jungle in.
Het is geen makkelijke tocht en onderweg stoppen we ook een paar keer om even bij te komen, maar uiteindelijk rond 15.30uur bereiken we het dorp waar k ze slaapplaats is. We hebben met de groep een eigen hut, deze hut wordt gerund door gehele dorp, zo krijgt iedereen een bijdrage.
Goed de hut, letterlijk een hut, niks geïsoleerd, geen ramen, wel 2 deuren.
Aan de ene kant een verhoging met daarop een stuk of 10 matrassen met dekbedden en muggennetten en de andere kant een tafeltje met krukjes en vuur.
Chantal neemt gelijm een matras in beslag, hopelijk zakt de hoofdpijn.
Buiten krioelt het inmiddels van de mensen uit het dorp die wat willen verkopen, alleen wat drinken is nu toch wel lekker. Uiteraard snappen we dat ze hun producten willen laten zien maar als je 6 uur hebt gezwoegd zit je niet gelijk op een horde verkopers te wachten. Eerlijk werkt het denken wij juist ook wat averechts omdat we nu zo iets hebben van pfff laat ons ff bijkomen, nu geen zin om te kijken. Goed na 1,5 uur rusten en gelukkig de hoofdpijn te zijn afgezakt wandelen met het groepje nog even door het dorp. De oudere jongens spelen voetvolley, de moeders zijn druk bezig met eten bereiden voor begin van de feestdagen (chinees nieuwjaar 19 febr) en de jongere kids lopen erdoor heen.
Terug bij de hut is ons eten ook bijna klaar, staat lekker te pruttelen op het vuur. We zitten nog even lekker buiten, kijkend naar de zwemmende, wassende en spelende kinderen in de rivier. En na het wassen gewoon je stoffige vieze kleren weer aan. Ook kopen we nog een stenen olifantje en een biertje. Het eten nuttigen we binnen met kaarslicht. Ook deze maaltijd smaakt weer prima.
Na de maaltijd blijkt buiten het kampvuur te branden en dus zitten we daar nog een tijdje. Rond 20.30uur gaat bij iedereen het lampje uit en duiken we gezellig met zijn allen onder de klamboe.

Zon 8 febr.

Vroeg naar bed is ook vroeg wakker, gelukkig na een sanitaire stop, uitkijken voor 1 van de vele vieze varkens die rond de hut lopen, voor het toilet moet je namelijk naar buiten, toch nog even geslapen.
Rond 7.30uur zijn we er allemaal uit en zijn Kit (de gids) en Leng (helper/leerling gids) al druk met het ontbijt. Wederom rijst, maar nu met omelet. En koffie, das wel ff doorslikken omdat met melk en suiker is. Gelukkig hebben we zelf ook nog koffie en dus gebruiken we die voor de 2de ronde, niks lekkerder als een bak zwarte koffie in de ochtend.
Na het ontbijt weer met frisse zin aan de wandel, hopelijk gaat het beter dan gisteren. Het eerste deel loopt super makkelijk en we gaan dan ook lekker vlot, al stoppen we nog voor dingen te bekijken zoals bepaalde bomen, een groene slang.
Het 2de deel is weer pittiger omdat we flink moeten klimmen maar het gaat gelukkig beter dan gisteren. Boven op 1077m hebben we een prachtig uitzicht over de jungle waar we door heen gelopen zijn. Na wederom een lunch in de jungle wandelen we lekker verder en zijn rond 14.00uur weer in de min of meer bewoonde wereld. Er is weer een weg, huizen en winkeltjes.
We moeten nog even wachten op het busje wat ons terug brengt naar Luang Namtha maar dat geeft ons tijd om even lekker wat frisdrank achterover te slaan.
Nadat busje er is staan we binnen 20 minuten weer op kantoor, even de achtergebleven tas terug zoeken, tuk tuk regelen en terug naar het hotel.
Goed een andere bungalow, maar ook hier geldt, mooi van buiten, hoewel deze niet zo muf rook was wederom de douchekop niet aan de muur te bevestigen, ze willen dat je snel doucht en lekte de kraan.
Goed uiteindelijk hebben we ons zo goed als kon van de jungle modder verlost, douchen duurde alleen wat langer omdat je steeds de douche weg moet leggen en weer pakken, dus ja zuiniger, uh nee.
Intussentijd zijn ook de mailtjes e.d. binnen en zien we dat mams gelukt is om Lowlands kaarten te regelen (horen later dat ze 2 uur heeft moeten wachten, sorry en super bedankt).
We voelen ons weer een beetje mens na de douche en leuke bericht en gaan weer wandelen, op naar eten en een wel verdient koud biertje!

Ma 9 febr

Om 8.00uur staat er iemand om ons naar het 10 kilometer verder gelegen busstation te brengen.
Op voor een lange dag in de public bus. Dan blijkt dat we toch met een minibusje gaan das wel beter. Max 12 man.
Na het passen en meten van de tassen, het past uiteindelijk vertrekken we rond 9.00uur.
Na even rijden stopt het busje zodat iemand aan de kant van de weg mee kan rijden (extra zakcentje), een dorp verder 2 dames die mee willen rijden, ze kunnen er nog bij, en ook deze 2 betalen vast minder als ons.
Goed dan discussie want de dames willen samen zitten. Ja dat gaat niet, uiteindelijk gaat de man die voorin zat achterin zitten en de dames voorin.
Na een uur rijden, althans vooruit komen over hobbels en grind stopt de bus, 1 van de dames is misselijk. Help dit gaat een hele lange rit worden.
Al stuiterend vervolgen we onze weg en rijden we uiteindelijk best lekker door. Rond 13.00uur tijd voor een lunch. Samen met 2 andere Nederlanders zitten we aan een tafel en bestellen eten, echter bij het eten voor het andere stel klopt er iets niet, en vervolgens doet de serverster het nogmaals fout door de maaltijd die naar onze tafel moest naar een andere te brengen (daar had het eerste bord heen gemoeten, geen idee waarom deze spanjaard het verkeerde eet, weet zeker niet meer wat ie besteld heeft), de eigenaar wordt boos op de jonge dame maar gelukkkg krijgt onze tafelgenoot uiteindelijk wel eten. Benieuwd of de jongedame wel salaris krijgt vandaag.
Goed we stappen in en rijden gestaag verder, nog meer hobbels en bochten. overal stof, bomen zijn bruin i.p.v. groen, zoveel stof ligt erop. En er staan okk gewoon werkelijk nog huisjes aan de weg die ze aan het opknappem zijn. Stoffen is onbegonnen werk, kan je per 5 minuten doen, onbegrijpelijk.
De 2 dames stappem ergens weer uit en de man achterons gaat weer navoren, ook niet erg lekker. Oh ze zijn ook niets gewend zeg.
Goed en dan staan we stil. Heel fijn dat men de weg aan het opknappen is maar ja daar hebben wij niks meer aan, haha. Na 3 kwartier mogen we weer, stop 10 meter verder weer stil. Uh misschien de vlaggetjes te vroeg weggehaald, er moet nog een sjoffel van de weg. Goed en zo doen we 2 uur over een stukje van 20km, rijden en stil staan.
Uiteindelijk komen we na bijna 11 uur reizen dan toch in Luang Prabang. We blijven hier 4 nachten dus we kunnen even bijkomen van dit avontuur.
Zeer aangenaam verrast met het zien van onze kamer, ruim, schoon en met een prachtig uitzicht op de tuin.

Din 10 febr

Zo een vrije dag en dus heerlijk tijd aan ons zelf.
We beginnen de dag met een bezoekje aan een restaurant om te kijken voor een kookles Laotiaans eten voor Chantal. Echter degene die we wilde deed in ieder geval deze week geen avondcursussen, oke dan kijken we verder. De buurman doet het wel en dus voor de avond een les geboekt, voor het eerst in 136 dagen gaan we 5 uur afzonderlijk van elkaar wat doen. (vast wennen voor thuis)
Goed daarna wandelen we heerlijk langs de oever van de rivier en komen bij een strandje met een leuk gammel uitziende brug. De brug kan je oversteken, zodat je aan de andere kant uitzicht hebt over de rivier en stukje stad. En ach waarom niet. Tol betalen en lopen maar. Aan de andere kant blijken ook huisjes te staan, deze hadden we eerst niet gezien, maar door een stukje door de omgeving te lopen zien we ze. Typische houten huisjes, niet zoals van steen in het stadse gedeelte. Kinderen wassen in de rivier en lopen vervolgens in een blote kont door de straat.
Het volgende bezoek is er weer 1 aan een tempel, de Wat Xieng Thong oftewel de tempel van de goudenstad. Gebouwd tussen 1559 en 1560 dus gaat al heel wat jaartjes mee.
Rondom de tempel verschillende gebouwen met prachtig mozaïek. Er zijn heel wat mooie tekeningen van genaakt op de gebouwen.
Na heerlijk te hebben rondgeslenterd tijd voor een lunch en daarna even naar het hotel terug om in te smeren en vest mee te nemen voor bij de kookles. Deze is buiten en ergens in een tuin en aangezien het hier 's avonds best afkoelt, lees na een graad of 20, is deze wel nodig.

Zo en dan dus voor het eerst iets apart doen. Ivo blijft nog even lekker op het balkon zitten, haalt daarna de was op en regelt een scooter voor morgen. Vervolgens beland hij op een terras en daarna eten in het restaurant waar Chantal kookles van heeft.

Goed de kookles. Rond half 5 met zijn 11en in een tuktuk op weg naar buiten de stad. Onderweg pikt de chefkok nog ergens een vis op, en de chauffeur moet nog een lootje hebben voor 1 of ander spel.
Na zo'n 25 minuten tuffen komen we in een prachtige tuin met een heerlijke grote open ruimte om te koken.
Op tafel liggen van allerlei kruiden en groenten, ziet er zo al lekker uit om in te bijten.
De chef laat ons zien wat we moeten doen en daarna mogen we zelf de ingrediënten pakken. Heb je hulp nodig bij iets geen probleem.
We maken 5 verschillende gerechten, een sausje voor in het bananenblad gerecht, een stoomgerecht met ei en bamboe verpakt in bananenbladeren, een toetje op basis van kokos, citroengras gevuld met kip en kruiden en nog een dipsausje voor bij de stickyrijst.
En hoe heter hoe beter. Het was een leuke en leerzame les en het eten smaakte zalig. En leuke is een kookboekje mee van de dingen die we gemaakt hebben en van de extra dingen die er bij het diner stonden, mmmmm dat komt thuis wel goed.
Uiteindelijk later dan gepland terug bij het restaurant, gelukkig zat Ivo er nog. Even lekker samen een bak koffie en toen onderwerp was. Ja die was netjes terug, alleen was de was nu schoon duurder als vies. Misschien afgerond naar boven. Ach zegt Ivo hij was toch al betaald dus maakt het uit. Betaald? Door wie, niet door ons. Uh, oh ja we zouden betalen bij het halen haha. Oeps even doorlopen dan zijn ze misschien nog open. De wasserij zit tegenover het hotel anders morgenochtend. Gelukkig zijn ze nog open. De dame moet hardlachen om de fout.

Woe 11 feb

We kwamer er achter dat we nog een voertuig op ons lijstje miste deze trip dus daar hebben we vandaag voor gezorgd, een scooter.
Met de scooter heerlijk rijdend langs de rijstvelden, koffievelden en schattige dorpjes komen we na een uur uit bij de Kuang si Falls. In 1 woord, SCHITTEREND. Wat een mooi contrast, prachtig blauw helder water. Een waterval die je in films ziet maar zelden zo mooi tegen komt in de natuur.
De nodige foto's zijn weer gemaakt, we hebben er al zo'n 8000 gemaakt. Gelukkig zijn we zo slim geweest om regelmatig vast te sorteren en uit te zoeken anders is het thuis onbegonnen werk.
Goed bij de waterval zit ook een beren verblijf, hier verzorgen ze en helpen ze gewonde beren. Mooie grote zeg.
Vlakbij de waterval zit een vlindertuin, deze bestaat een jaartje en blijkt door 2 Nederlanders gerund te worden. We hebben de foto's gezien van hoe het was en hoe ze alles hebben opgebouwd en werkelijk een pracht tuin. In het vlindergedeelte zitten veel verschillende vlinders, mooie kleuren. Ook de aangelegde tuin is gewoon heerlijk om door te lopen. Hopelijk slaagt hun missie, de kinderen van Loas, in ieder geval deze omgeving dingen laten zien van hoe mooi hun natuur is.
In de vlindertuin eten we nog een lekker broodje en daarna hup de scooter weer op, op naar 1 of ander olifantenverblijf en tempel, maar dat betekent dat we eerst weer langs de stad moeten en dus tuffen we weer een uurtje terug en daarna nog een half uur verder. Het laatste stuk zorgt ervoor dat we er uitzien ofdat we in weken niet gewassen hebben, alles onder het stof haha. Goed bij het olifantenverblijf aangekomen blijkt dat je er alleen kan als je een flink bedrag betaald, nou dat doen we dus mooi niet, we rijden wel lekker verder. De omgeving is ook gewoon mooi om door heen te rijden. Terug pikken we nog even een tempel mee en dan vinden we het wel mooi geweest, scooter terug en stof afkloppen.
Inmiddels hebben we na het avondeten ook nog wat Laos taal geleerd. Kow lau Lao, probeer maar eens snel en meerdere keren uit te spreken. Wij hebben er in ieder geval hard bij moeten lachen hoe vaak je er over heen struikelt.

Don 12 feb

We hebben nog een dag hier. Luang prabang is heerlijk om doorheen te slenteren.
We beginnen met een bezoekje aan net nationaal museum. Het oude huis van de koning. Erg jammer weer dat je binnen geen foto's mag maken, want we zien mooie dingen. Na een uurtje ben je er wel doorheen, we wandelen terug naar het hotel om even lekker op balkon koffie te drinkem, daarna bedenkt Ivo zich dat er ook nog oude koninklijke auto's moesten zijn bij het museum. Goed na de lunch gaan we wel terug, het is gelukkig niet zo ver weg.
De lunch nuttigen we voor de verandering maar eens aan de ander kant van de stad, uitzicht op een andere rivier, dit keer de Mekong. Smullend van een broodje kip/hamburger bootjes kijken.
Na de lunch zoals bedacht terug naar het nationaal museum. Iemand roept en zwaait naar ons, even denken. Ah de spanjaard van de trekking 4 dagen terug. We kletsen even en gaan weer verder. Net op tijd voor de laatste entree zijn we weer binnen. Laatste entree, ja we hadden een redelijke late lunch en ja het museum sluit vroeg.
Goed we bekijken de auto's en maken nog wat foto's van de buitenkant van de gebouwen, want dat mag wel. Vanochtend hadden we express de camera's in het hotel gelaten.
Daarna gaan we weer even terug naar het hotel, we hebben het heen en weer. Trouwens wel makkelijk een hotel die vrij strategisch bij alles in de buurt ligt.
Rond 18.15uur willen we de zonsondergang gaan zien, maar deze heeft zich al verstopt. Toch gaan we de berg op en onderweg komen we allerlei boedha's tegen. Ook een grot met een voetafdruk van boedha. Een flinke klim maar met alle bezienswaardigheden gaat het snel. Boven hebben we nog een mooi uitzicht op de stad.
Daarna is het tijd voor een laatste diner in Luang Prabang, onze eerste week in Laos zit er al bijna weer op. Morgen gaan we weer verder en hebben we nog maar 1 week tot we naar Europa terug vliegen. Men zegt wel eens wat vliegt de tijd, nou inderdaad 20 weken in 1 knipper voorbij. Het voelt nog steeds of we vorige week vertrokken zijn.

1. Pa:
    13 februari 2015
    Haola km eters. Wat lees ik nou toch. Zijn jullie door het stof gegaan dat gebeurd (gelukkig) ook niet dagelijks. Heerlijk toch op een scooter je een beetje een bewoner van Laos voelen en water doet weer wonderen. En terug komen als Laossiaanse keukenprinses is ook niet verkeerd. Ik kan niet wachten om te proeven. Ja de meeste kmetrs zitten er inmiddels al op maar ik hoop dat degene die nog komen ook hele spannende mooie en veilige zullen zijn. Knuffels en een poot van Tut Laterrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. XXXXX.
  2. Elly:
    14 februari 2015
    Hoi. reislustige
    Dan zit het er nu bijna op, en kunnen we gaan proeven van jou Kookkunst die je heb geleerd op Laos. nog paar dagen genieten volop van de Zon en mooie omgeving. en dan zien we jullie weer, en gaan we nog fijn met zijn alle sneeuw happen. ook voor Turtle zijn laatste dag hier en mag hij weer thuis gaan wennen Nog fijne dagen en tot gauw knuffels mama