De eerste dagen Sri Lanka

22 september 2017 - Jaffna, Sri Lanka

Zondag 17 en Maandag 18 sept: Rhenen -Dusseldorf - Dubai - Colombo - Chilaw

Weer tijd voor een vakantie, dit keer de keus gevallen op Sri-Lanka, tja hadden ook Lutjebroek kunnen kiezen, maar alles scheen daar vol te zijn.
Goed na de nodige voorbereidingen, die dit keer vanwege al het verhuizen/verplaatsingen, tussendoor gedaan moesten worden, geloven we dat we weer een mooi reisje in vooruitzicht hebben. Hopelijk dit jaar zonder orkaan of aardbeving.

Goed even naar Dusseldorf rijden is nog niet zo moeilijk, gelukkig kunnen we ook Duits dus alles snel gevonden.
De eerste vlucht vlogen we met zo'n mega groot geval van 2 verdiepingen, lekker geruisloos ondanks dat we op de vleugel zaten. En wat een zee aan been ruimte, zalig.
Na de eerste vlucht door naar de volgende, gelukkig hadden we 2.45uur aan tijd, terug moeten we gaan rennen maar hé das pas over 3,5 week en daarbij, ach nachtje Dubai zou ook niet erg zijn.
2de vlucht, joepie ajee, nee geen huilende, gillende, rennende kids maar een kotsende Zweedse medepassegier. Echt heel fijn, not. Gelukkig deden de oordopjes en muziek enigszins het werk om het niet te hoeven horen, tja en sorry dat wij als omtbijt curry kozen, wij hadden inmiddels wel trek. Wel jammer dat Chantal eindelijk eens sliep in een vliegtuig, leve een nachtvlucht, maar wreed wakker werd gemaakt door een plons water over zich heen.
De fles water op het karretjes tetterde om en walla, hallo goedemorgen ben gelijk gewassen.
De vlucht zelf verliep prima en om 8.30uur, inmiddels maandag zetten wij voet op Sri-Lakeense grond, 33 graden, hoppa.
Paspoortcontrole, weer terug voor inreiskaart, visa alleen was niet genoeg, weer in de rij, stempeltje erbij en binnen.
Na een ritje van 1,5-2 uur afgezet bij onze eerste stop in Chilaw. Geen bal te doen in de omgeving, of misschien wel maar dan moeten we er flink voor lopen en daar hebben we geen zin in.
Vol verbazing stappen we onze suite binnen, hemeltje lief, de kamer is groter dan de hut waar we in Nederland tijdelijk verblijven en om over de badkamer maar te zwijgen, incl groot bad, past een heel gezin in.
We genieten zalig op een ligbedje die in het zwembad staan, en slapen even lekker bij en uiteraard eten en drinken we ook nog wat tussentijds. En ach als we toch zo'n groot bad hebben, moeten we daar ook maar even van genieten. Vakantie is begonnen.

Dinsdag 19 Chilaw - Wilpattu NP
Na een zalig ontbijt op weg naar Wildpattu NP. Na een klein stukje rijden, politie, stop. Gelukkig zaten we dit keer niet zelf achter het stuur maar onze chauffeur/gids. Goed meneer agent wat is er aan de hand?
Chauffeur zei al, waarschijnlijk rijdt net te hard. En ja dat vond meneer agent. Gauw wat geld en dan geen gezeur meer met rechtbanken en andere onzin. Goh zou soms verdomt handig zijn thuis als je er zo vanaf komt. Even 1000SLR betalen, oftwel €5,50 en je kan gaan.
Goed met heerlijk zonnetje, genieten van het uitzicht, onderweg een stop voor de King Coconut. Een oranje kokosnoot, lekker sapje ervan.
Daarna vrijwel snel inhecheckt in onze volgende slaapplaats, een tent. Wat een verschil met afgelopen nacht, maar wat een charme zo'n tent en van alle gemakken voorzien.
Als extraatje krijgen we een berg rupsen (wordt ff snel vlinder), een kakkerlak, muggen, gekko's en een squirrel en nog veel meer beestjes.
Na een korte wandeling, lunch en relaxt moment tijd voor een safaritochtje.
Samen met onze gids Urish worden we ruim 3 uur rondgereden en zien helaas geen luipaard of oli fant maar zijn des te meer verrast met een prachtige Toekan, totaal niet verwacht hier, dus extra mooi.
Rond 18.30uur zijn we terug bij de tent, maar voor we er heen kunnen moeten we eerst aan de thee. En voordegene die Chantal goed kennen, thee, nee.
Goed doe dan maar de zwarte thee, hopelijk is dat net als in Indonesië nog weg te krijgen. We krijgen het met q of ander klontje, nee geen suiker, je neemt een hapje en drinkt thee, best te doen. Chantal probeert ook de oriëntel nog maar das niks.
Na een kort rust moment tijd voor het avondmaal, zit bij de slaapplaatserbij. Vanavond bbq. Erg goed, we genieten er al zittend tussen de fakkels van. En dan vroeg naar bed, om 5.00uur gaat de wekker, oh jee, das nog vroeger dan ewn doordeweekse werkdag., eens ziem of we het halen.

Woensdag 20 sept Wilpattu NP

Full day game drive, oftewel hele dag beestjes spotten, missie.... Olifant, beer en vooral luipaard!
Op afgesproken tijd, waarom staan beesten zo vroeg op? , allemaal gereed. En allemaal is wij 2, onze gids/chauffeur en de safariman voor vandaag.
Goed gas op de jeep en gaan. Vrijwel direct worden we verrast met een naar eten zoekende beer, sta ff stil joh we willen een foto.
Vervolgens rijden we een hele tijd rond, als we een andere jeep tegen komen praten de dhauffeurs even bij wat er wel of niet gezien is en waar, soort gps om te zoeken maar dan anders.
Halverwege komen we een mannetjes olifant tegen, zien we vogels, herten, buffels maar dat luipaard, lui beest.
Na 4 uur rijden, met tussentijds ons meegekregen ontbijt te hebben gegeten, rijden we weer richting de uitgang en gaan de uitgang door. Oke full day? Gisteren hadden we een extra half day geboekt en die duurde ook 4 uur, dus nu zelfde tijd en full day? We wachten af. Net voor we het terrein van het kamp oprijden vraagt de chauffeur wat onze plannen voor de rest van de dag zijn? Uh nou volgens ons hadden we een full day tour? What, oh no. Gauw overleg met de chauffeur en we bieden aan om onze papierem te pakken om te laten zien. Dat hoeft niet. Na overleg het idee gevat om te lunchen op de "camping" en rond 2.30uur net als gisteren terug te gaan voor nog 4 uurtjes. Goeie deal.
We bestellen een lunch, doe maar Curry en drinken wat, maar daarna lekker even slapen, was vroeg vanmorgen.
Prima lunch, en zeer vriendelijke mensen. We spreken de eigenaar/manager en hij verontschuldigd zich voor de zoveelste keer voor de vele rupsen. Hallo het is de natuur, het is een camping, met beetje extra stroom, douche en toilet in de tent en ja nog wat beestjes, dat is nou eenmaal zo in de natuur. Oke ze zijn irritant, vallen steeds op je en weg krijgen werkt alleen door ze met je vingers weg te schieten, niet te hard want dat springem ze open en zitten je handen onder de zooi.
Goed wij vinden het best, we kamperen tenslotte wel vaker.
Klokslag 2.30uur, onze gids heeft 2 regels: 1 wees op tijd, 2 als je weggaat altijd even app sturen dat je gaat en als je terug bent., vertrekken we weer, op naar dat luipaard.
In heel Sri Lanka leven er al niet veel, in dit park waarschijnlijk 12, zoeken naar een naald in een hooiberg dus.
We zien weer van alles, maar niet wat we willen. Op een plaats waar we uit mogen stappen bij een grote waterplas zijn in de verte herten en apen, deze maken dusdanig kabaal dat de chauffeur vermoed dat er in de buurt een luipaard moet zijn, mede ook door de sporen van poten die in het zand daar in de buurt stonden.
Fotocamera gereed en in eerste instantie perfect hulpmiddel om in te zoomen. Aan weerszijde van een struik en bomen staan herten, de linker kijken naar rechts en de rechter naar links. De apen die in de boomzitten, beginnen onrustig van tak naar tak te zwaaien kijken naar beneden. Hartslag steeds sneller, waar zit het beest, zit ie er überhaupt. ... Helaas we zien niets. We besluiten terug naar de jeep te gaan en verder te rijden, iets verder zien we de herten ineens allemaal tegelijk wegrennen, nee hè zijn we te vroeg vertrokken. Wederom speuren met de camera, herten staan inmiddels weer stil. De chauffeur besluit verder te rijden, jammer hoor, zo dichtbij waarschijnlijk en weer niet. In Zuid-Afriks hebben het luipaard ook niet geziem, dus staat nog hoog op de lijst)
We slaan een zanderig pad in, hobbelen alle kanten op en dan ineens..... Oog in oog met een luipaard. Ivo zit nog wat rond te kijken in de bosjes of hij daar iets ziet, snel een tikje opzij, kijk voor je.
Waanzinnig op geen 10 meter van ons vandaan staat madame. En weggaan, doei denkt het luipaard rijden jullie maar lekker achteruit. Enkele malen wordt de motor uitgezet en krijgen de tijd om te fotograveren, dan loopt madame weer naar voren en moeten wij weer naar achter.
Wat een mooi schouwspel, beetje kat en muis.
Vervolgens rijden we nog een uurtje rond, waarbij we nogmaals getrakteerd worden op een luipaard, dit keer waarschijnlijk aan de donkere kleur te zien een mannetje, helaas geen foto's van deze want die was geen luipaard, maar een snelpaard.
Zo na 3 x 4 uur hobbelen in een Jeep kunnen we huiswaarts, tenslotte hebben we de missie luipaard volbracht.

Donderdag 21 sept Wilpattu - Jaffna

Inmiddels aanbeland in onze 3de plaats. Voorafgaande eerst een autorit van zo'n 3,5 uur, excl koffiestop en wederom een politiestop. Haha zo wordt het een dure trip voor de chauffeur en nee, hij rijdt niet als een gek, zoals vele anderen hier. Gewoon heel lullig, typisch Nederlands op een paar kilometer, net als je wat harder gaat om in te halen.
Naar mate we verder omhoog rijden naar het noorden veranderd het landschap. Vlakker, soort heides.
Aangekomen in Jaffna, gebied is nog niet zolang bezoekbaar i.v.m. Oorlog, eerst tijd voor een lunch. Urish neemt oms mee naar een lokale eetgelegenheid, Hotel Paradise. Wat willen we? Geen eten uit de zee. Goed binnen no time staat er van alles, mixen we er een lekkere curry van en we eten.
Daarna op jacht naar een pinautomaat, gelukkig sneller gevonden dan het luipaard.
Vervolgens als een soort Oad/Kras/Neckerman toerist direct een tour door de stad. We beginnen bij een ruine van een huis van de minister. Zo zonde dat ook al is het een ruine het nog meer geruïneerd wordt door dat mensen er op kliederen, vooral toeristen. Goed best slim was men in de tijd, onder het gebouw had men een geheime tunnel die verbonden was met een ander gebouw 500m verder, in de tunnel verstopte men geld of gebruikte het om snel uit gebouw weg te krijgen.
Vervolgens naar Nallur Kandaswamy tempel, prachtig gebouw van buiten, waarschijnlijk van binnen even mooi of mooier, maar vanwege een festival volgende maand niet open nu.
Dan maar een bezoek aan Fort Jaffna. Das ff handig, met de auto gewoon het fort in rijden, erg apart.
Het fort is het 2de grootste fort van Sri Lanka en in 1619 gebouwd door de Portugezen en in de 17de/18de eeuw herbouwd door de Nederlanders. De naam van de kerk binnen het fort, nou ja kerk, het is nu een hoop stenen, maar men heeft de tekeningen en gaat het herbouwen, Kruys kerk.
Het is een enormfort, zwaar beschadigd, maar de restauratie voert men mooi uit. Tevens zijn we zelf weer een atractie, er zijn hordes schoolkinderen en die willen in grote getalen een selfie met 1 van ons maken. Misschien hadden we moeten zeggen dat we beroemde Nederlandse filmsterren zijn, haha.
Goed inmiddels 16.00uur, mooie tijd om naar de slaapplaats te gaan, een prachtig huis, mooie tuin. We zitten weer in de middle of nowhere, maar zon, prachtige mango's in de tuin, lekker limoensapje en het voelt als vakamtie. Oh ja dat hebben we ook.

Vrijdag 22 sept Jaffna

We mochten vanmorgen uitslapen, joepie 7.30uur.
Na een goed stevig ontbijt maken we ons op om via de hobbel bobbelweg terug te gaan naar Jaffna stad, de gids die ons rondleid heeft een lekke band en kan niet hierheen, dus haan wij met de auto daarheen.
Kris kras, alles lijkt op elkaar, verlaten we na het ophalen van de gids de stad. Onze 1ste stop een grote water put. Op 1ste gezicht weinig interessant maar na de uitleg dat de put 52,5m de diepte ingaat toch iets interessanter, of je wat mist als je het niet ziet?
We vervolgen onze weg en bezoeken diverse plekjes. Waaronder de Dampbakola Patuna Tempel, sorry but you have to put your shirt out, also the women. No problem Sir. We leggen de gids uit dat we in Nederland naar de sauna gaat zonder iets aan. Mannen en vrouwen samen? Ja samen. Men, ik woon in verkeerde land :)
Uiteindelijk hoeven alleen de mannen hun shirt uit. Werd een soort Duo Penotti, oh nee trio penotti. De lokale gids is een Tamil, deze zijn donkerder dan de andere bevolking, onze chauffeur Sri Lanka met Maleisische roots en Ivo, jammer dat je in de tempel geen foto's mocht maken, zag er wel funny uit.
Een plek met 60 stoepas in diverse maten, sommige compleet, andere totaal kapot of gedeeltelijk. Een hoop stoepa's die nog heel zijn, hebben de kogel gaten erin zitten van de oorlog die hier jaren was en pas een jaar of 10 geleden gestopt is. Onderweg zien we ook veel gebombadeerde huizen en is men druk bezig met nieuwbouw.
We bezoeken ook nog een lokale markt, altijd funny. We kopen een kilo bieten voor 0,30 cent. Vanavond op menu.
Na 3,5uur rondrijden, uitstappen, kijken, instappen en verder gaan is het lumch tijd. Urish onze chauffeur stelt voor om naar een Indiaas restaurant te gaan. Prima. We eten met zijn vieren, de gids is ook mee, heerlijke vegetarische maaltijd, lekker pittig. De rekening, nou houdt je vast..... 990SRL voor 4, incl drinken. Oftewel €6,00. We vinden het erg veel, maar betalen de rekening maar snel voor de chauffeur het ziet, haha. Het is echt een schijntje. Bier is overigens zelfs voor onze begrippen aan de prijs, goed het goedkope lekkere eten compenseert het.
Na de lunch terug naar slaapplaats, lekkere bak koffie en wat rusten om vervolgens 9km te gaan wandelen, joepie eindelijk kilometers maken, iets wat we normaal iedere dag op vakantie doem. Het is even wennen zo, maar we weten dat er nog wandel dagen komen. Braaf sturen we onze chauffeur een app dat we gaan wandelen en rond 18.00uur terug zijn. Chauffeur heeft 2 regels, wees op tijd en als je slaapplaats verlaat laat even weten als je weggaat en terug bent, ik moet jullie veilig terug brengen.
Uiteindelijk moeten we hem een berichtje sturen dat 15 minuten later wordt, valt ons mee dat ie ons nog niet is gaan zoeken haha. Hij weet dat we een Gps hebben, dus wie weet stelt hem dat gerust.

Oh ja, ook heel fijn de extra huisdiertjes in onze slaapplaats in Jaffna. Het is een prachtig huis, maar kikkertjes in je wc of als je tandenpoets en ze komen ineens door putje naar boven...... nachtmerrie voor Chantal, lachpartij van Ivo

1. Elly:
    22 september 2017
    Zo pas paar dagen op pad en al weer veel gezien
    En eindelijk een luipaard gespot Jullie reis kan niet meer stuk
    Nog vele mooie dagen met vast weer bijzondere dingen
  2. Tilly:
    22 september 2017
    Mooi verhaal ! Wat is de rede dat bij de tempel het shirt uit moest ? Vergeten te vragen maar mocht je een kleine 🚑 voor mijn verzameling zien !!! Groetjes en ben benieuwd naar het volgende verhaal !
  3. Nico en Marian:
    22 september 2017
    Toppy wat een heerlijk verhaal. Genieten maar. ....
  4. Pa:
    22 september 2017
    Even de ogen sluiten (en de genoemde locaties op Google earth meekijken) en ik reis een beetje mee. Ik heb even een belletje naar Lutjebroek gepleegd en daar
    zijn inmiddels enige plekkies vrij. Veel plezier en veel mooie en veilige kmters.
    XXX.
  5. Alice:
    23 september 2017
    Wat een avonturen daar in de jungle, maar klinkt doodeng met al die insekten 😱
    Fantastisch dat jullie een luipaard gezien hebben!
    Veel plezier weer de komende dagen!
  6. Ester:
    26 september 2017
    Weer een te gek avontuur tot nu toe! Geniet en beleef!