De eerste dagen Down Under (Perth)

7 december 2014 - Carine, Australië

Dins 2 dec

Tijd voor een nieuw avontuur, op naar Down Under oftewel Australië.
9 jaar na de vorige keer gaan we er weer heen en hopen weer net zo'n of misschien wel betere tijd als toen te hebben, we hebben er zin in.
Bij het uitchecken in het hostel blijkt dat we met zijn 2en beter een taxi kunnen nemen dan de bus. Kost 2nzd meer en doet er 40 minuten minder over + stopt voor de deur. Prima regel dat dan maar gaan wij nog een uurtje van de zon genieten.
Ja en dan toch echt afscheid nemen van N-Z, 5 weken zijn voorbij gevlogen met te veel leuke dingen om een top 3, 5 of zelfs 10 te maken dus doen we dat maar niet.
Inchecken op vliegveld, graag een gangpad plaats. Ja is goed. Zoek zoek, ik kan jullie niet naast elkaar zitten. Nou das lekker zeg, eerst konden we gisteren niet inchecken, althans alleen op 1 of andere manier voor vlucht 2 en nu zijn we vroeg en kan het nog niet. Oke welke plaatsen zijn het 8e en 9f, nou ja rij achter elkaar, gezellig is anders maar goed. Omdat we vroeg zijn drinken we nog ff koffie en wisselen onze laatste nzd voor aud. Terwijl we dat doen slaat de twijfel toe qua stoel nummers. E en F, rare indeling en dan blijkt als we internet checken dat we ook nog niet eens een gangpad plek hebben, grrrrrr.
Goed service balie, uiteindelijk kan hier wel ineens 2 plaatsen naast elkaar maar geen gangpad. We kunnen in het vliegtuig vragen om te wisselen, ja leuk bedacht maar als die persoon dat niet wil. En dat gebeurd dus ook. 3,5 uur opgesloten zitten, wat een hel van een vlucht. Waarom bieden vliegmaatschappijen aan dat je een voorkeur kan aangegeven als het toch nooit kan.
Goed vlucht 2 die 5 uur duurt konden we gisteren wel zelf regelen en die vlucht is dan ook prima. Na 8,5 uur vliegen, 2 uur wachten in Sydney komen we om 19.30uur Perth tijd aan (in N-Z is dan al 00.30) hup belletje naar de autoverhuurder en auto halen..... Haha niet dus.
Echt niet te geloven, vliegen en auto's, maar om deze kunnen we wel lachen.
Goed u auto staat op vak H, die rij,die kleur, dat nummerbord en de sleutel zit in een kastje onder de auto.
Goed tassen op een karretje en na de opgegeven plek. Uh geen Getz met opgegeven nummerbord, goed even wat extra rijen meepakken. Nee, nog een keer bellen. Moet daar echt staan en nummerbord is inderdaad dat wat de eerste keer hoorde. Goed en weer naar de parkeerplaats. Ieder een kant op en zoeken maar. Gelukkig is het 22 graden en regent het niet, haha.
Nou wij zijn gek maar we zien de auto echt niet, hup weer terug naar terminal om te bellen. Nou ik kom wel even naar het vliegveld en ga even naar de betaalautomaat en vraag even via de intercom of ze het nummerbord kunnen checken.
Hup weer terug naar de parkeerplaats, onze dagelijkse kilometers lopen hebben we hiermee wel gehaald. Goed piep piep. Can I help you? Yes (type maar ff in het Nederlands), we zoeken onze huurauto. Nou dan moet u bij de verhuurmaatschappij zijn, haha ja dat klopt maar we moeten even bij jullie checken of onze auto misschien het terrein al af is. 1D...., ja die is om 19.45 het vliegveld afgereden. Haha het wordt steeds leuker.
Goed gauw terug naar de telefooncel om dit door te geven aan de maatschappij. Krijgen de voicemail en spreken deze in.
Inmiddels is het 20.45uur en komt de eigenaar (onze gastvrouw van de airbnb die we hebben, ook even gebeld dat we later zijn i.v.m. een "verdwenen" auto)
De eigenaar stapt uit en verontschuldigd zich gelijk en wist door Ivo's belletje en het tijdstip dat de auto verdwenen is gelijk wat er aan de hand is. Het blijkt dat er net voor ons ook een auto gehaald moest worden, op rij G. De man voor die auto is een vaste klant en heeft per abuis de verkeerde auto gepakt, niet op nummerbord gekeken. Ik werk 25 jaar en dit is de 2de keer dat gebeurd, nou hebben wij die eer.
Jullie kunnen nu deze mee nemen en dan kijken we morgen even op kantoor of jullie deze kunnen houden tot maandag. Gratis upgrate? I.p.v. een Hyundai Getz nu een Accent, beetje groter. En sorry dat deze niet gepoetst is en de deuken weten we.
Goed tassen erin en met op onthoudt naar onze slaapplaats in een buitenwijkvan Perth.
Wauw wat een plaats. We hebben ons eigen apartementje en in de tuin een zwembad (je). De eigenaren Lise en Simon werken overdag dus dan hebben we het prive.
Omdat het een lange dag is geweest gaan we er lekker bijtijds in, weer een leuk avontuur rijker.

woe 3 dec

Na de lange vlucht en tijdsverschil en het feit dat lekker weer is hebben we vandaag weinig zin om iets te doen.
Na een zoveelste bak koffie toch maar even naar het winkelcentrum, we moeten toch eten en drinken hebben.
In het winkelcentrum zit ook een opticien, de verkoper vraagt of we in het systeem staan. Nee want we zijn opreis en helaas bagage kwijt inclusief wat lenzen. Hij verkoopt het merk wel maar moet even kijken of hij + op voorraad heeft. Ook deze opticien niet, maar hij heeft wel 1 lens van een nieuwere soort van van het zelfde merk, zelfde diameter en sterkte. Prima dat kan geen kwaad. En service van de zaak, krijgen het gratis mee.
Gauw de rest van de boodschappen en de rest van de dag brengen we door in de tuin, lekker in de zon, zeer lui zijn.

Don 4 dec

Vandaag maar weer actief, nou ja semi actief. We gaan op pad. 200km boven Perth naar de Pinnancles.
(De ‘Pinnacles’ is 1 van de mooiste natuurlijke fenomenen in Australie. Het park bestaat uit duizenden kalkstenen pilaren die soms wel 5 meter hoog kunnen zijn. Deze merkwaardige gevormde rotsen staan in een schitterend geel zandwoestijn. De vroege Hollandse zeevaarders geloofden in eerste instantie dat ze hier te maken hadden met een ruine van een stad. Later hadden ze pas door het het geen ruine was maar pilaren van fossiele plantenresten zijn.)

De navigatie heeft er vandaag geen zin in en wil ons giga laten omrijden. Via internet hadden we gezien dat er een andere weg is em dat het echt geen 4 uur rijden is, ja bijelkaar. We nemen mooi de andere weg en dat blijkt ook goed te zijn. Navi was van slag.
Na ruim 2 uur rijden door een prachtig landschap, geen haarspeldbochten meer, 3 dode kangoroe's, een dode slang, komen we aan. We betalen 12Aud (€8, fijn dat de euro er slecht voor staat, alles ineens nog duurder) en mogen naar binnen rijden.
Er is een loop van 4km voor de auto en 1,5km om te lopen. We doen beide.
Wat een wonderlijke wereld toch, duizenden kalkstenenpilaren in allerlei maten verspreid over een groots landschap. Het is net alsof we in de woestijn zijn inclusief temperatuur.
We horen mensen denken, 200km heen en terug voor een paar stenen. Nou het was meer dan de moeite waard. En de tankbeurt was ook leuk, 31 liter voor €28,00, benzine is gelukkig goedkoop.

Vrij 5 dec

Sinterklaas, nat koud en guur volgens de berichten uit de krant. Hier ook nat als we wakker worden, getver regen, koud is het niet. Gelukkig stopt het vrij snel weer, mooi kunnen we wat doen. Een dagje Perth stad.
We beginnen met maar weer eens een museumbezoekje, het Western Australia museum. Hier is o.a. een expositie over de aboriginals, de oorspronkelijke bewoners van Australië.
Een erg mooie expositie, mooie verhalen en veel materiaal.
Na ruim 2 uur door het museum te hebben rondgedwaald even heerlijk genieten in het inmiddels te voorschijn gekomen zonnetje met een bak koffie. We doen dit op een pleintje met allerlei standjes en een vijver. Een heerlijk hang plekje.
Ons rustig koffie drinken wordt enigzins verstoord door een manneke van een jaar of 4 die vraagt wat voor vogel dat is, waarop Ivo antwoord geeft. Vervolgens blijkt het manneke een levendige fantasie te hebben want in de vijver zit een haai, haha. En hij komt keer op keer terug om te zeggen dat ie de vogel weer ziet.
Na de koffie wandelen we heerlijk door de stad, wat een aangename sfeer en mooie gebouwen heeft Perth.
In 1 van de winkels heeft een medewerker ons horen praten en komt naar Ivo of we uit Nederland komen, want dat dacht hij te horen. Ja dat komen we. Ok, happy sinterklaas, uh? Blijkt dat de verkoper een jaartje in Nederland heeft gewoond.
Aan het eind van de dag bezoeken we nog Kings park, waarvan we een mooi uitzicht hebben op een stukje stad.

Zat 6 dec

Na een wat gaan we wel of niet doen vandaag half uurtje zijn we er uit en gaan naar Rockingham, zo'n 60km onder Perth. Een heerlijk stukje rijden om vervolgens bij Shoalwater island waterpark in de buurt een paar uur op het strand te liggen en zwemmen. Wauw wat een helder water. Vanaf de plaats waar wij liggen steken veel mensen de zee over naar het eiland, het wordt afgeraden wegens stroming. De boot pakken kan ook maar wij blijven gewoon aan deze kant. Lekker rustig hier en het water ziet er hier het zelfde uit als daar. Je hebt alleen kans om pinguins en dolfijnen te zien, lees kleine kans, dus nee bedankt.
We zwemmen wat, Ivo zoekt nog naar visjes en bekijken hoe mensen oversteken naar de andere kant. Rugzak op je hoofd, aziaten met allerlei materiaal om niet te verdrinken, als je niet kan zwemmen waarom doe je dit? Maar goed moeten ze zelf weten, wij kijken graag.
Na een uurtje of 3 gaan we de zon maar eens uit anders zijn we straks een tomaat.
Het was heerlijk om gewoon zo even het weekend te beginnen. Al blijft Chantal het jammer vinden dat er zand op het strand is, brrr dat gekriebel en geschuur.
Al rijdend terug naar Perth twijfelen we nog of we wel of niet naar autoraces gaan, maar aangezien we geen jassen mee hebben (koelt 's avonds aan zee met wind af) besluiten we lekker terug te gaan en te gaan uiteten. Althans dat was het plan voor een uurtje, want toen we terug kwamen bij onze heerlijke slaapplaats bleek dat we geen internet hadden (lastig een restaurant zoeken dan) en nog geen 2de helm voor de fietsen. En de eigenaren reden net weg voor een kerstmis barbeque met vrienden in het park. Goed ander plan, met de auto dan maar en zien we wel. Toch twijfelen we nog, op de radio hoorde we dat er vanavond in het centrum van Perth een kerstparade is...... Hop auto in en dan toch daar maar heen. Het leek wel een carnavals optocht, van mickey mouse tot batman en van groot roze varken naar de kerstelfjes haha. Een soort disneyland.
Maar wij hebben wel de burgemeester van Perth ontmoet en gesproken. Voor ons stond een dame met een grote ketting waarop Ivo zich al afvroeg of dat de burgemeester was. Ja dus bleek al snel. De dame kwam richting ons en vroeg eerst aan de mensen naast ons of ze hier vandaan kwamen, nee 3 uur rijden, wat 3 uur rijden om hier een kerstparade te zien dachten wij. Daarna vroeg ze het aan ons, The Netherlands.... Haha fantastisch ze wist even niks meer te zeggen.
Vervolgens deelde ze lichtgevende gummen uit aan kids en omdat wij van zover kwamen kregen wij er ook 1 met Perth erop. Na de parade nog even gauw een broodje gescoord want we hadden nog niet gegeten en het was inmiddels 21.30uur.

Zon 7 dec

Op de fiets vandaag, ideaal uitje voor een stralende zondag.
Het fietstochtje brengt ons via de kust naar de Leighton battery (tunnels 2de wereldoorlog).
Op moment dat we aankomen begint er net een rondleiding, we kunnen nog aanschuiven.
In 5 kwartier krijgen we uitleg over de tunnels (niet als schuilplaats maar voorraad voor de kanonnen en uitkijkpost op zee, lopen erdoorheen en leren weerbij)
Hier in Australië gedenken ze de oorlogen op 26 april en tevens zien we hier net als in Nieuw-Zeeland dat de eerste wereldoorlog 1914-1919 en 2de 1939-1945 is. Hier nemen ze het gehele tijdsbestek dat de oorlog was en dus niet zoals in Nederland 1914-1918 en 1940-1945.
Voor de kust ligt Rottnest Island, vernoemt in 1969 naar Willem de Vlamingh nadat hij een heleboel quakko's (kleine wallaby's met lange staart) zag en die op ratten vond lijken.
Ook nu komt weer tersprake dat Nederlanders hier eerder waren dan dat de Engelsen zeggen. James Cook is toch echt ruim een eeuw later geboren dan Tasman.
Na de rondleiding eten we daar even ons brood en kletsen met de 2 dames vij de balie, beide zijn meerdere keren in Nederland geweest, leuk om van hen te horen hoe zij het vonden.
Vervolgens fietsen we lekker op het gemak met een stop langs het strand om wat te drinken weer verder. 47km op de teller en dat in 30°.
Terug nog even lekker met de voetjes in heg zwembad hangen en dan moeten we toch echt weer even gaan inpakken omdat we weer gaan vliegen op naar Melbourne.
We hebben genoten van onze eerste dagen in Australië, wat is Perth en zijn omgeving mooi. Stiekem even gekeken wat de temperatuur hier in het jaar is. In de winter (juni, juli, augustus) nog zo'n 18 graden, heel vervelend, goed toeven hier.

1. Lize:
    7 december 2014
    Hallo globetrotters, super wat jullie allemaal zien en beleven. Wij hopen echt dat de reis nog mooier is dan dat jullie van te voren gedacht hadden.
    Blijf goed op jezelf en elkaar passen en geniet met volle teugen.

XXX en tot het volgende verslag, Hans en Lize
  2. Pa:
    7 december 2014
    Ja als je zoveel kmters maakt gaar er wel eens wat mis zoals het plekkie in
    een vliegtuig of een auto die spontaan van een vliegveld rijd. Maar je ziet het alles komt weer goed. Zo te lezen zijn jullie 1e dagen in in Ausie weeer prima bevallen - alleen het weer op zich- ja enige jaloezie maakt zich van mijn meester. Ik heb zo de indruk dat jullie in Ausie nog mooie wat zeg ik geweldige dingen gaan zien en beleven. Een heel goede en veilige reis naar Melbourn en ga vooral verder met genieten. XXXXX Pa. Wat zeg je Turtle? Antwoord: doe ze de groerten van mij. Bij deze.
  3. Gerda:
    7 december 2014
    Hoi Chivo, Perth lijkt me een aangename plek om te vertoeven vooral nu.
    Hier is het op het moment, zondagmiddag 5 uur, koud en regenachtig. Jullie moeten toch oppassen met dingen kwijtraken, goed op jezelf passen! aan beweging geen gebrek, al is het maar om steeds te zoeken. De burgemeester ontmoeten dat gebeurt niet elke dag, leuk van de kerst zullen jullie nog meer zien, in Australie wordt het uitgebreid gevierd maar dan wel in zwembroek en bikini. Goedereis naar Melborne de groeten uit een koud en nat Nederland.
  4. Elly:
    7 december 2014
    De eerste week in Australië is in ieder geval al goed bevallen
    en nu morgen op na Melbourne waar vast ook weer een mooi avontuur licht te wachten, nu maar hopen dat de camper er wel staat. en dan langzaam richting camping rijden om daar de Kerstdagen door te brengen, is toch wel een mooi voor uitzicht in plaats van hier in de kou. Goede vlucht voor ons (vannacht) en voor jullie al over paar uurtjes en weer verder gaan genieten
    Turtle spinde volop toen hij jullie vanmiddag hoorde en zag dus is jullie nog niet vergeten Dikke knuffels xxxMa