Bula Fiji, Vinaka Fiji, it's Fiji time.

30 oktober 2014 - Nadi, Fiji

Zat 25 okt

Bula, of te wel hallo in Fiji.
Zo de vlucht van 10 uur van Hong Kong naar Nadi (Fiji) zit erop, op 1 of andere manier hebben we ergens gemist dat het gewoon 10 uur vliegen is, pff stel je voor dat je dit in 1x vanaf Nederland doet. Ben je 2 dagen onderweg.
De vlucht had af en toe turbulentie, maar dat hielt ons niet wakker, nee daar zorgde 1 of ander ontzettend "ik wil aandacht en mijn zin" kind voor. 8 uur lang janken, dreinen en zeuren (zodra ze aandacht kreeg was het goed, dus ze had vast geen pijn, wij wel inmiddels aan onze oren). 2 uur voor de landing viel ze in slaap, wat hadden wij toen zin om dat kind met een kussen om oren te meppen, grrr maar niet gedaan ze was nu tenminste stil en konden wij even rustig een filmpje kijken tijdens het ontbijt. Echt voor zo'n kind moeten ze isoleercellen bouwen in een vliegtuig. Gelukkig waren er ook nog kids aan boord die alleen huilde als ze honger hadden ofzo.
Hup douane door en dit maal wel weer stempel erbij. Dan voor het eerst dat we vliegen hebben we iets aan te geven, haha heeft ook wel wat. We wisten dat we nog wat eten in de tas hadden zitten dus Yes aangekruist. Inderdaad mochten we dit niet meenemen, dag Russische noedels, Hollandse leverpastei en gedroogd vlees. We wisten dat we de laatste 2 voor Nieuw-Zeeland moesten opmaken, maar hier dus ook al verboden. Geen probleem we doen er afstand van, geen dramatische toestanden zoals op tv bij Border securety, Heeft u voedsel, nee dat heb ik niet, en vervolgens alleen maar eten ipv kleding, altijd heerlijk om te zien. Ook iemand ver weg die eindelijk weet waar Holland ligt of in ieder geval van is, worldsoccer, ja laten we het daar maar niet meer overhebben. In China wist men echt werkelijk niet waar we vandaan kwamen.
Gebroken kwamen we dus aan in ons hotel, de klok is ook nog 4 uur vooruit gegaan dus we zitten +10 (zaterdag +11 i.v.m. wintertijd). Wat een rust, geen wolkenkrabbers en weer gewoon Engels praten.
In het hotel hebben we nog 3 uurtjes moeten wachten op onze kamer, maar dat geeft niks. Na nog even wat gegeten te hebben gaat Ivo lekker aan het zwembad liggen en Chantal leest een boekje.
Uiteindelijk mogen we toch wat sneller de kamer op, tijd voor 3 dagen relaxen.
En relaxen doen we vandaag, het enige uitstapje is 5 minuten verder naar de pinautomaat en supermarkt. Voor de rest slapen/dutten we wat. Maken een globale planning voor Nieuw-Zeeland, plannen zijn om af te wijken.
Helaas geen zwembad weer, bewolkt en spetters. Niks om jaloers te zijn dus, geen mooie strak blauw foto's vandaag, de temperatuur is verder heerlijk.
's Avonds eten we in het hotel, lijkt meer op een hostel trouwens.
En jawel we treffen een Nederlands meisje wat aan het eiland hopen is, gezellig wat gekletst en voor we het wisten was het 22.00uur. Slaap lekker

Zon 26 okt.

Piep piep, we mogen er weer uit. Wekker, jullie gingen toch relaxen op Fiji dus wekker?
We gaan en zijn hier zeker aan het relaxen, maar om nou alleen de tuin en zwembad van het hotel te zien is 3 dagen ook wel veel, dus hebben we gisteren besloten om een halve dag tour te boeken, dan kunnen we 's middags bij het zwembad liggen. Goed idee vonden wij.
Afijn de dag begon wat verwarrend, eerst stom de wekker ging een uur te vroeg,want in Nederland moest het nog nacht worden en was dus de tijd nog niet teruggezet (telefoon Chantal op Nederlandse tijd), maar volgens ivo's telefoon was het al wel 7.30uur. Goed dan onze horloges maar pakken die hebben we gisteren met vliegen gelijk gezet. Uh ja daar is het 6.30uur. Ja zeg wat voor tijd is het nou. We weten dat in Nieuw-Zeeland pas volgende week de klok verzet wordt en dan ook nog vooruit i.p.v. achteruit. Goed dan de Gps aan, je ook 7.30uur. Oke dan opstaan en ontbijtvoucher halen. Hè bij receptie is het 7.00uur.
Wat voor tijd is het nu? Dan blijkt het toch inderdaad 7.00uur te zijn, een uur te vroeg uit bed, ook hier volgende week pas.

Goed dan de halve dag toer, we hebben gekozen voor een bezoekje aan de sleeping giant (tuin met bloemen en vooral orchideeën) en op de achtergrond de grote bergen. En een bezoekje aan de modderpoel. Toch actief maar ontspannend.
9.10, 9.20, 9.30uur, nog geen ophaal, de dame van de receptie belt. Oh het wordt 10.00uur. All Fiji time. Relaxt en stay cool.
10.00uur is dan wel weer wel gewoon op tijd. We pikken nog 5 mensen op en gaan op pad.
De chauffeur legt uit dat we eerst naar de modderpoel gaan, daarna een lunch en vervolgens naar de waterval, uh er gaat iets niet goed. De waterval was ook een optie (waterval of sleeping giant + modderpoel)
We geven aan dat we de toer geboekt hebben voor sleeping giant en modderpoel. De chauffeur belt en dan "ik breng jullie naar de sleeping giant en de rest naar de modderpoel en waterval", uh nee ook de modderpoel hebben wij geboekt. Nog wat belletjes en geregeld. Sleeping giant en modderpoel.
De sleeping giant was een mooie tuin, heerlijk om op een zondagmorgen door heen te lopen, genieten van de geur van de bloemen en gefluit van vogels.
Daarna worden we naar de modderpoel gebracht, de andere zijn er al.
We hebben voor varken gespeeld. We moesten ons insmeren met modder, vervolgens een 10 minuten drogen in de zon, welke zon? Ja hebben wij weer, 3 dagen Fiji, al voor de 2de dag bewolkt, maar wel droog vandaag, althans tot nu toe.
De modder droogt uiteindelijk best snel want koud is het niet. Als de modder is opgedroogt moeten we ons eerst afspoelen in een bruine poel, tot halverwege je onderbenen wegzakkend in de modder. Oh de foto's zijn echt vreselijk.
Na redelijk afgespoeld te zijn mogen we het heet water bad in, zo'n 40 graden, oh wat is dit HEERLIJK.
Dan blijkt dat je tegen iets bij betalen een massage kan nemen, laten we dat maar doen, het voelt aan als een mini spa hier. Relaxen dus.
Vervolgens rijden we met de hele groep weer verder op weg naar de lunch, althans dat dachten wij, maar nee we rijden naar de waterval. Oke dan zetten we de groep af en gaan terug naar Nadi zeker, en de lunch dan?
Onze chauffeur draagt ons over aan de gids en vertelt dat we na de waterval gaan lunchen en iemand anders ons ophaalt. We moeten mee naar de waterval, oke dan doen we dat maar, hadden hier alleen niet opgerekend qua schoensel, dus wat glibberend op slippers komen we eraan. Het is leuk, je kan er zwemmenmaar zijn blij dat dit niet onze keus was, heel bijzonder is het niet.
Ivo duikt nog even het water in.
Dan krijgen we in een dorpje in de kerk onze lunch, het ziet er overheerlijk uit en laten het ons goed smaken, terwijl achter ons op de grond de dorpskinderen kijken hoe we eten en er spelen.
Na de lunch (15.00uur), blijkt dat de 4 Aussies een uitgebreid pakket hebben, zij gaan nog paardrijden, vissen en iets van potten maken. Het is wel een klein beetje een zooitje zeg, maar hé het is Fiji time.
Terwijl de Aussies paardrijden wachten wij op ons transport en deelt Ivo koekjes uit aan de kinderen van het dorp, eerst wat twijfelend maar als er 1 over de dam is dan zijn ze allemaal nieuwsgierig. De kinderen krijgen denken wij mee dat ze toeristen niet lastig moeten vallen, want een klein meisjes van een jaar of 2 kwam over Chantals arm aaien om te bedanken en kreeg vervolgens van 1 van de oudere een zet opzij en ook aan het uitdelen merkte we al dat ze natuurlijk dat koekje wel wilde maar ze wachten allemaal netjes op hun beurt enzeiden ook nog Menaka (dank je wel), dit hebben we in veel andere landen nog niet zo meegemaakt. Transport, oh ja hoe staat het daarmee? Nee hoor er komt nog een cava ceremonie. Ook hier moeten we aan meedoen, uh een halve dag tour? Het is inmiddels 16.00uur.
Oke we doen mee. Cava is een plant, daarvan maken ze eten en drinken.
Het drinken lijkt qua kleur wel op de modder van te straks maar smaakt gelukkig niet zo, beetje waterig met kruiden.
Ivo wordt bij gebrek aan de echte chef omgedoopt tot chief, hij moet er als eerst aan geloven, daarna de Spoken (rechterhand van de chief), voor je drinkt moet je eerst 3x in je handen klappen en Bula zeggen, terwijl de persoon drinkt moeten de andere 3x klappen. Ben je klaar met drinken dan moet die persoon weer 3x klappen. Het is allemaal wel grappig om te doen.
Na de cava ceremonie en nog een kop thee worden we door de echte chief van het dorp terug gebracht naar ons hotel in Nadi. Onderweg horen we journaal en daar wordt nog even nadrukkelijk vertelt hoe laat het is, en zet dus allemaal je mobiel weer goed. Handig hoor die automatische tijdsverandering. Dan blijkt dat de Aussies ook een andere tijd hadden. Gelukkig waren we dus niet de enigste die de kluts kwijt zijn.
Het is inmiddels 17.30uur. Haha onze halve dag toer werd zo toch een hele, maar wel voor de prijs van de halve. Het is Fiji time.
In het hotel duiken we nog even het zwembad in even zeker weten dat de modder weg is. En als goed is zijn we eerdaags sterker door de cassave bij de lunch, door de Cava geen spierpijn meer en door de modder 10 jaar jonger, nauw we wachten af. Voor nu, het is Fiji time.

Ma 27 okt

Na heerlijk te hebben uitgeslapen en een ontbijt gaan we met de bus naar het stadje Nadi. 0,20fjd oftewel €0,08, dat is nog eens een betaalbaar busritje.
Het stadje is opzich niet geheel bijzonder, maar wel leuk om doorheen te wandelen en een bezoekje aan de lokale groente en fruitmarkt te brengen.
De groente en fruitmarkt is groot en op ieder kraampje zie je het zelfde o.a. Tomate , paprika, ananas en cassave en cava.
Na de markt drinken we wat en kunnen even op internet, maar goed ook want onze vlucht blijkt een uur vervroegd te zijn, gisteren hadden de anderen die vlogen dat ook al. Nog steeds door die gekke klok? Blij dat we even op internet konden.
Na de markt bezoeken we nog een winkeltje om een souveniertje te kopen en moeten daar eerst meedoen aan een cava ceremonie, oke nog een keer.
We wandelen terug naar de bushalte en pakken de bus, nu moeten we 0,70fjd betalen, zo das een prijsstijging van 350% in 3 uur, ach moet kunnen. We komen langs het hotel en droppen even onze tas om naar het strand te wandelen, zijn we hier nog niet geweest.
In het hotel mogen we even bellen naar Fiji airways of het klopt dat de vlucht gewijzigd is en dat wordt bevestigd, oke vroeg op en weer geen ontbijt.
We wandelen lekker naar het strand en jammer genoeg zitten wij aan de kant van het minder mooie strand, niks wit zand (aan de overkant wel), het water is niet koud volgens Ivo die er even in gaat.
Daarna drinken we lekker wat bij een tentje terwijl we kijken naar de zee, vogels en mensen die voorbij komen en 2 Duitse herders, die echt duits zijn want ze graven eerst een kuil in het zand voor ze er in gaan liggen. Hihi
Terwijl we wat drinken worden we gebeld door nr140, wat is dit. Het blijkt Fiji airways te zijn om ons te vertellen dat onze vlucht gewijzigd is, erg netjes maar we wisten dit dus gelukkig al. We mogen 3 uur van te voren inchecken, uh nou dit is denk wel erg vroeg, we gaan uit van 2 uur.

Het was heerlijk om even 3 dagen te lantefanteren, helaas geen mooie blauwe plaatjes van Fiji maar de maakte voor de temperatuur niet uit.
Het hotel was heerlijk, erg mooi met de tuin.
De laagvliegende vliegtuigen minder, wat een kabaal. We konden ze bijna aanraken.

1. Tilly:
    30 oktober 2014
    En weer n prachtig verhaal ! Ben erg benieuwd naar de , modder , foto.s ! Goeie vlucht straks en dikke X uit Maurik
  2. Pa:
    30 oktober 2014
    Ik vraag me af of een dag daar aan de andere kant van de aardbol 48 uur heeft i.p.v. 24. Wat jullie allemaal doen cq meemaken lukt toch niet in 1 dag. Na het lezen van dit verslag de ogen dicht en ik zie het als ware voor me. Mijn kids als een bijzonder soort varken in de modder en Ivo met een brede smile op het gezicht aan het chief spelen. Ik ben benieuwd wat er allemaal nog volgt.
    Weer veel veilige kilometers en liefs XXXXXX uit S'hoven.
  3. Dick en Luci:
    30 oktober 2014
    Een Hollander wiens naam ik vergeten ben vertelde de mensheid eens "kinderen zijn hinderen" en de figuur had gelijk. Een isoleercel is een optie, maar een Luik in de bodem van het vliegtuig zou beter zijn. Van grote hoogte kan je dan je drein kind ter adoptie aanbieden.