Beijing

15 oktober 2014 - Xi An, China

Zat 11 okt.

Na aangekomen te zijn op een groot station moesten we even zoeken naar degene die ons kwam halen. Op perron en hal zagen we niemand, dan maar richting uitgang.
Na even zoeken zag Ivo iemand met een papiertje met daarop een bekende naam, nog even kijken en ja gevonden.
Na een kort ritje met de auto komem we bij ons hotel, das andere koek dan de trein of Gertent, wat een ruimte, heerlijk.
Hup gauw spullen dumpen en opzoek naar iets om te lunchen, we komen bij een tentje waar echt geen woord engels wordt gesproken maar de menu kaart kunnen we lezen, want zijn allemaal plaatjes (daarnaast staat gelukkig in Engels vertaald)
We bestellen wat er lekker uitziet en het smaakt ook prima.
Vervolgens brengen we een bezoek aan de Lama tempel (yonghetempel, 1 van de grootste en belangrijkste tempels van de Tibitaans boeddhistische kloosters van de wereld.)

Daarna pakken we de metro terug en besluiten 1 halte eerder uit te stappen, er zijn er 2 die bij ons hotel in de buurt zijn (1,5km). Zo lopen we een andere route terug dan heen en zien we wat, nou dat zeker. Geen idee dat wezo dicht op het plein van de hemelsevrede en de verbodenstad zaten. Zodra we ui de metro boven komen staan we in een straat met allemaal lichtjes, hemelseplein en verbodenstad. Nou ja dan maken we eerst maar foto's in het donker eten kan altijd nog.
Na de nodige plaatjes, dit was wel even een verrassing toen we de metro uitstapte, gaan we terug naar het hotel. We lopen door een straat en komen ineens bij een grote winkelstraat, er rijdt zelfs een tram om mensen van de ene kant naar de andere te brengen, zie dat ding thuis al door de Waterstraat rijden (winkelstraat in Tiel). We lopen er lekker doorheen en als Chantals oog op de h&m valt dan moeten we even naar binnen, eindelijk wat tshirts gevonden, weer iets meer bagage bij ons en minder hoeven wassen. Na onze aankopen te hebben gedropt in het hotel snel hapje eten aan de overkant en lekker op tijd naar bed, maar eerst de was in de week. Ja ook tijdens deze "vakantie" moet er gewassen worden.

Zon 12 okt

Op de planning een bezoekje aan het plein van de Hemelsevrede en de Verbodenstad.
Omdat we gisteren hebben ontdekt dat we dit makkelijk kunnen belopen doen we dat ook lekker. We wandelen dit keer via smalle straatjes, we verbazen ons erover dat er auto's doorheen kunnen en dat ze er zelfs geparkeerd staan. Tijdens de wandeling doen we weer wat inkopen, in de gekst uitziende winkels vindt je wat nodig is, een nieuwe kom voor eten. In moskou hadden we met veel moeite een nieuwe gevonden, €15,00 ja jullie lezen het goed, echt belachelijk maar was gewoon niet te vinden, maar goed een nieuwe kom dus weer want na een week viel het mooie gerecycelde bakje op de grond, krak in 3 stukken, waren nu meer 3 chinese lepeltjes geworden. We denken maar zo "scherven brengen geluk". En naast de afdeling bakjes vonden we ondergoed, zo ook die hebben we weer.
Het plein van de hemelsevrede kom je niet zomaar op, je tas gaat net als op het vliegveld door de scanner en zelf door poortje (bij de metro trouwens zelfde ritueel).
Voor ons staan Chinezen, hun water fles moet open en er wordt aangeroken, oke nou dan die van ons ook. Maar nee hoor, we mogen gewoon doorlopen.
Weer boven de grond (oversteken gebeurt veel onder de grond) staan we op het plein,groot! We lopen er gewoon lekker overheen en zien wat we tegen komen, allereerst een tempel waar we in mogen, ook hier krijgen we een voorkeursbehandeling, er staat een enorme rij maar wij mogen er via de andere rij sneller in. Vanaf de tempel hebben we een prachtig uitzicht over het plein. Binnen is een museum met uitleg over het plein.
Terug op het plein wordt het steeds drukker, om goede foto's te maken moeten we soms even wachten en dan komt er ineens iemand naar ons toe of we op de foto willen (worden foto's gemaakt waar je voor moet betalen) nee dat willen we niet. Nog een keer, nee dat willen we niet we maken zelf wel foto's. Pff nog een keer en dan snappen we het, een chinees wil met ons op de foto voor het portret van Mao, haha zijn wij nu de bijzonderheid. Oke het zal wel, dus Ivo gaat op de foto. Eingenlijk hadden we de veel gehoorde zin uit andere landen moeten gebruiken, "picture one dollar".

Van het plein naar de verbodenstad, even de weg onderdoor. Het is goed te merken dat wat later wordt want wordy drukker en de groepjes nemen toe, fantastisch om te zien, ieder groepje een ander kleur petje of bodywarmer.
Net als we binnen zijn krijgen we een sms van collega (is toevallig ook in China) van Ivo dat deze in de verbodenstad is, a wij ook. We bellen snel om te vragen waar hij en zijn vrouw zijn en gaan erheen. We zijn er zo, uh niet dus, we waren in de voorstad en moesten dus nog even verder lopen, maar goed elkaar gevonden en weer nieuwe steunzolen voor Chantal. We kletsen wat en besluiten gezamenlijk stukje op te lopen, daarna gaan we ieder onze eigen kant op.
Het verbaast ons hoe groot het hier is, heb je 1 bocht gehad of gebouw komt er weer 1. Om in conditie te blijven gewoon hier een rondje lopen en klaar.
Wat ons ook opvalt en niet beledigend bedoelt is dat alle tempels toch wel verdacht veel op elkaar lijken, zelfde kleur, zelfde tekening. Er zullen vast versvhillende mensen aan gewerkt hebben maar ze hebben vast bij elkaar afgeleken.

Na de verbodenstad hebben we trek, goh niet zo gek, het is 16.00uur en we hebben alleen om 9.00uur ontbeten. We vinden gelukkig snel een soort fastfood chinees. Mmmm wat hebben we daar heerlijk gegeten zeg en wat grappig om te zien is dat men ons vaak lepels komt brengen terwijl wij lekker met stokjes willen en kunnen eten.
Na het eten wandelen we weer lekker op het gemak terug via de smalle straatjes en de winkelstraat. Nog even voor Ivo wat shirts halen en onverwachts komen we een opticiën tegen, even kijken voor lenzenvloeistof want we zijn er bijna doorheen. Grappig ze hebben gewoon de zelfde als bij onze opticien thuis, dus hoppa gekocht.
De avond brengen we verder relaxt hangend in de hotel kamer door. Even snel een hap noodles, foto's bijwerken, bankzaken doen en nog wat wassen. Ook verder zoeken voor dingen die we deze reis nog willen doen, wel wat moeizaam want we kunnen alleen op google zoeken als we via ons thuis netwerk ingelogt komen. Chinezen houden niet van google van facebook.

Ma 13 okt
Ja wat kan er bij een bezoek aan China niet ontbreken? Juist een bezoek aan de Great wall of tewel de Chinese muur.
Om 8.00uur worden we al opgepikt, wie denkt dat vakantie is om uit te slapen, nou deze niet. De reden dat we vroeg opgehaald worden blijkt snel, 2 uur rijden, maar goed dan heb je als goed is ook wat.
Na de benodigde entreekaarten te hebben, 4 stuks (busje,stoeltjeslift, rodelbaan en entree muur) moeten we eerst een stukje lopen naar het busje, deze brengt ons dan naar begin van de stoeltjeslift. Na enkele minuten staan we boven, ja echt boven op de muur. We hebben ook nog eens erg geluk want het is vandaag strak blauw, mooie foto's dus. Het uitzicht is mooi en het verbaast ons hoe goed de stenen er nog uit zien voor iets wat al zo oud is.
We hebben een lekker stuk gewandeld en veel plaatjes geschoten er zit er vast wel weer 1 bij voor onze canvasdoeken verzameling.
De tocht naar beneden doen we niet met de stoeltjeslift maar met een rodel, ja echt waar een rodelbaan 1,6km naar beneden toe, lijkt wel een pretpark hier.
Helaas hebben wij 1 of andere slome Franse voor ons. Of ze snapt niet dat je de hendel naar beneden moet doen voor vaart of ze is bang dat ze in haar broek poept, maar helaas verpest ze het wel een beetje voor ons, en toch was het wel erg grappig om op deze manier naar beneden te gaan.
Beneden staat er een grote groep, poef we waren net op tijd. Wat een beveiliging zeg,maar dan blijkt dat er 1 of andere Chinese basketbalploeg (china king) op bezoek of zo. Wel grappig al die enorm lange mensen tussen die kleintjes, en nee die basketballers waren vooral niet van Chinese afkomst.
Na de muur staat het zomerpaleis op het programma. Mensen wat een enorme grote tuin. Vonden we gisteren het plein van de hemelsevrede al groot, nou dit is nog groter. Er ligt een meer in het midden en daar varen gewoon pondjes van de ene kant naar de andere kant. Er omheen lopen kan ook.
We kijken onze ogen uit en zonder het te merken zijn we ineens een aardig stuk het park im, oef even op de tijd letten. Het is eigenlijk zonde dat we zo weinig tijd hebben, maar goed we hebben ook maar 3,5 dag in Beijing, 3 weken zou mog niet genoeg zijn.
Rond 17.00uur zijn we terug in het hotel en moeten helaas even wat dingen regelen voor een verzekering (fijn van die instanties die niet meewerken/luisteren), afijn we besluiten in het hotel even naar de coffeshop te gaan, deze dateert uit 1918, aan het interieur is dat ook te zien, wel mooi zo oud.
We bestellen een kop koffie en de wificode. "hi guys, how are you?" haha fantastisch zijn het de Australiër en Nieuw-Zeelander uit de eerste 2 treinen. Beijing mega groot,mega veel hotels en uitgerekend allebei in het zelfde hotel zitten.
We kletsen even gezellig en daarna toch even wat regelen. Goed dat is gedaan, we zeggen de jongens gedag (vertrekken vanavond naar Xi'an, wij morgen), geen tijd voor biertje samen helaas. De rekening graag, slik...... Uh klopt dit...... Hoeveel was 1 yuan ook al weer in €? Uh nou 1 yuan is €0,13..... Oke 99x0,13..... Slik, zeer dure koffie en dat te bedenken dat dit een normaal kopje was en niet zo'n enorme beker die we van de week in de stad voor minder geld hadden.
Gelukkig kunnen we daarna aan de overkant van het hotel voor weinig enorm lekker eten.

Din 14 okt
Vanavond verlaten we Beijing en stappen wederom op de trein, een ritje van 12 uur naar Xi'an. Maar eerst nog even wat doen in Beijing, we gaan een paar uur naar de Beijing zoo. Uiteraard veel dieren die we in andere dierentuinen ook zien maar ook beesten die we normaal niet zien, o.a. de Pandabeer. En wederom geldt wat groot. De dierentuin heeft gewoon 3 ingangen. Daarnaast moeten we ook lachen om de maffe dingen die ze er hebben. Wipkippen (ja die voor kinderen) in het apen verblijf, een speedboot die over een watertje vaart in de dierentuin, een boot die vanuit de dierentuin naar de vijver bij het zomerpaleis vaart maar het gekste, ja echt waar een kinderboerderij. Nou bijzonder hoor ik iedereen denken, nou deze wel, want hier geen geiten of kippen maar honden en katten.
Tegen 16.00 willen onze voeten niet meer en besluiten terug te keren naar het hotel, even de tassen goed inpakken voor de treinreis.

Beijing zit erop. Een stad zo groot, je kan er weken verblijven en dan moet je hard lopen om alles te zien/te doen.
Een stad zo stil, althans uiteraard geluid, maar de verwachte herrie van scooters die was er niet, allemaal electrisch.
Op naar de volgende stop Xi'an, het terracottaleger.

1. Alice:
    15 oktober 2014
    Ik vind het super leuk om alles te lezen. Wel jaloers hoor, de Chinese muur staat ook op mijn lijstje.
    Benieuwd naar jullie volgende avontuur!
  2. Tilly:
    15 oktober 2014
    Wat een prachtig verhaal weer ! Alles zo groot . De foto,s zíjn geweldig mooi .Fijn dat er weer wat aan kleding gekocht kon worden . Zie het al voor me in Blijdorp Chantal honden en katten in de kinderboerderij haha . Groetjes en complimenten voor weer n prachtig verhaal X
  3. Michel:
    Ha Ivo en Chantal,

Leuke en herkenbare berichten van Beijing. Zit de Starbucks nog in de verboden stad?
    Jullie gaan zeker genieten van Xian.

Goede reis verder en benieuwd naar jullie volgende verhalen.

groet

Lonneke en Michel
  4. Jeanette Murck:
    15 oktober 2014
    Leuk Chantal, ik geniet van je/jullie verslag. ik reis een beetje mee :-)
  5. Elly:
    16 oktober 2014
    En ook nu weten we weer wat jullie allemaal onderweg zien en mee maken
    heerlijk om die verhalen te lezen, je hoef straks niets meer te vertellen als jullie terug zijn, we blijven zo goed op de hoogte. en vooral ook hele mooie foto's erbij en vooral fijn af en toe jullie te zien via Skype. en jullie natuurlijk Turtle even te zien hoe hij verwend wordt en het prima na zijn zin heeft.
    weer dikke knuffels van ons
  6. Massiël:
    16 oktober 2014
    Moet het toch nog een keer zeggen: wat geniet ik van jullie verhalen!!!
  7. Pa:
    16 oktober 2014
    Haloa Kanjers. Kijk dat heet nu leterlijk en figuurlijk bij de Chinees (meerdere zelfs) geweest. Vanaf nu is Nederland voor jullie waarschijnlijk niet veel groter
    dan Madurodam. Die Chinees waar die bak koffie vadaan zal wel een keer in 020 zijn gweest gezien de prijs die hij rekende maar dat gebeurd nou eenmaal.
    Het was weer genieten van dit relaas dus op naar het volgende.
    XXXXXXXXXXX van Turtle en ons.
  8. Chantal:
    17 oktober 2014
    Bedankt voor alle leuke en lieve reacties. Michel we hebben de Starbucks daar niet gezien. Xi'an zijn maar heel kort geweest dus moeilijk te oordelen. Zo nu even een pittige maaltijd eten.