Week 3, van warm naar fris, laag naar hoog.

6 oktober 2017 - Ella, Sri Lanka

Zaterdag 30 sept Dambulla - Kandy

De volgende plaats in zicht. Vandaag gaat de reis van Dambulla naar Kandy, de bergen in. Stad van de heilige tand.
Onderweg maken we een stop in een kruidentuin. Veel van de kruiden gebruiken wij in onze keuken, maar in Nederland zien we ze niet groeien, leuk om dat nu te zien en de geuren te herkennen. Tevens geleerd dat er ook rode ananassen zijn, deze is niet om te eten maar om medicijnen mee te maken.
Terplaatse krijgen we nog uitleg over wat de kruiden allemaal voor werkende/helende werking hebben, met als doel uiteraard dat je wat koopt, en oh ja we krijgen ook ieder 5 minuten een nek/schouder massage. Kosten.... Tip
Eerlijkheidshalve, goeie massage.
Goed uiteindelijk kopen we wel iets, lekker nog wat kruiden om thuis hopelijk net zulke lekkere curry's op de tafel te zetten als hier.
Ondanks de chaotische drukte op weg en in de stad, zijn we redelijk vroeg waardoor we direct een bezoekje brengen aan de tempel van de tand. De belangrijkste tempel van Sri Lanka en tevens voor het gehele boedhisme omdat hier 1 van de 3 overgebleven tanden van boedha ligt.
Het is een enorm complex, te merken dat belangrijk is, want is behoorlijk druk, ook mede door het weekend. Groot voordeel dat we nu tot de langere mensen behoren en vrijwel overal over heen kijken.
Inmiddels beginnen de maagjes te knorren dus begeven we ons maar weer eens naar het zoveelste buffet.
Vervolgens stappen we in de auto, oh nee we stappen al weer uit. Haha fantastisch vanuit het restaurant gaan we naar een edelstenen winkel/werkplek, deze is echter 2 deuren verder, maar ja de auto moet wel weg bij restaurant.
Goed, we zien een film, dit is wel interessant om te zien. Uiteraard ook een poging iets te kopen, maar aan de verkeerde besteeds. Onze ringen hebben we al jaren aan de vinger en buiten een paar oorbellen/horloge zijn we niet van de sieraden.
Daarna op naar een houtwerkplek. We zien verschillende soorten hout, prachtig gemaakte beelden, stoelen, schaaltjes, tafels en nog veel meer, met als hoogtepunt, letterlijk hoog, een houten olifant van zo'n 1.80m hoog. En de kosten vallen best mee, slechts 8.500.000 SLR of te wel zo'n 47000 euro. Koopje toch.
Uiteindelijk kopen we maar een andere olifant, een mooi kleintje voor in de kast. Gemaakt van de Royal Ceylon Ebony, dat betekent dat de olifant 2 kleuren hout heeft en de boom groeit alleen op Sri Lanka, dus 2 vliegen in 1 klap, een olifant en tevens iets van dit land.
Daarna is er een optie voor een culturele Kandy dans bij te wonen. Hmmm hebben we daar zin in? Eerst maar eens zien wat de kosten zijn. Goed valt mee, dus we gaan ervoor. En eerlijk is eerlijk, erg goed verzorgt en mooi. Dan blijkt het alweer 17.30uur te zijn, tijd voor het hotel wat ons betreft.
Wederom worden we als de koning en koningin onthaald, pfff kunnen er slecht aan wennen. Wat een verschil van slaapplaatsen met wat we normaal doen.
Tassen neerzetten, zwembad plonsen en eten, we komen de avond wel door, oh na en natuurlijk een biertje.

Zondag 1 okt Kandy

Niks geen Lazy Sunday, oke beetje dan. Rond 11.00uur worden we opgepikt omdat we een bezoekje willen brengen aan de Royal botanic garden van Kandy. Wat een gekkenhuis hier op de weg, we hadden beter kunnen lopen dan waren we net zo snel geweest. Auto's, bussen, tuktuk alles kris kras door elkaar.
Goed bij de tuin aangekomen het gevoel of je in de rij moet gaan staan bij een pretpark, overal mensen. Gelukkig hebben we snel een entreeticket, best aan de prijs maar goed we willen toch wat zien.
En eerlijk is eerlijk, het is een mooi groot park. Veel verschillende soorten bomen, struiken en planten. Ook zien we nog apen en vogels, helaas geen vliegende honden, er zouden er toch 24000 moeten zijn. Ook gaan we nog even een tijdje gewoon lekker op het gras zitten, kijkende naar de lokale bevolking die aan lunchen is, aan spelen, ook lekker kijken, beetje festival gevoel.
Na 2,5 uur hebben we de plantjes gezien en aangezien het met bakken uit de lucht komt zetten, drinken we eerst maar even koffie en laten ze daar nou wifi hebben, en nog goed werkende ook. Zo kunnen we de laatste 10 rondes van de formule 1 van Maleisië nog even zien, #bammaxop1 #33. Top overwinning.
Vervolgens wandelen we terug naar het hotel, lekker snel langs al het verkeer. We appen netjes naar onze chauffeur/gids dat we weer in hotel zijn.
Inmiddels 16.30uur en tijd voor lunch, nou we maken er wel snacktijd van. Al lekker snoepend van de loempias en wat patatjes, luistert de 1 naar voetbal (helaas wifi te zwak om te kijken) en de ander kijkt lekker een fimpje.
En laten we dan ook nog maar even zwemmen. Zo 11km gelopen en 40 baantjes gezwommen, mooi geweest voorde dag.

Ma 2 okt Kandy - Nuwara Eliya

Na nog even lekker van het zonnetje genoten te hebben aan het zwembad, tja hadden keus uit theeplantage/fabriek bezoek of later vertrekken, zetten we koers richting Nuwara Eliya.
Al slingerend, stijgend en adembenemende mooie plaatjes onderweg, komen we rond 14.30uur aan. Wouw, wat een plaatje van een slaapplaats, tussen de theeplantages, er over heen kijkend. Brr is alleen wat frisser hier.
Na een welkomsdrankje, mintsapje, verrassend lekker, krijgen we onze kamer te zien, we hebben gewoon een jaccuzzi in de badkamer!
Maar voor we de jacxuzzi mogen gebruiken, eerst maar eens wandelen. Eindelijk zitten we op loopafstand van stadje, lees 5km.
We lopen lekker via het Gregory park, mooi park en er is van alles te doen. Waterfietsen, paarsrijden, springkussen en nog veel meer. Via een prachtig postkantoor en andere mooie gebouwen lopen we weer terug.
Inmiddels 18.00uur en 12km verder, tijd voor een biertje.
Na een geweldige maaltijd, 4 gangen, proppie vol gaan we nog even bubbelen om daarna als een blok in slaap te vallen, 5.00uur gaat de wekker.

Din 3 okt Nuwara Eliya

Uit een diepe slaap om 5.00uur ontwaakt worden door een wekker is niet grappig en al helemaal niet als vakantie is, maar hé alles voor een leuk uitje.
Vandaag de Hortan plains op programma, een natuurreservaat op 2100m hoogte. Na een ritje van iets meer dan een uur, waren we lekker op tijd. En toen..... Toen begon het lange wachten, wat een gekkenhuis, overal auto's, busjes en tuktuks, normaal parkerem of in de rij staan is door een hoop mensen nog niet bedacht, vervelende eraan is dat je zelf aan moet sluiten/mee moet doen anders kom je er ook niet. Of je zoekt een andere oplossing, gids gaat kaartjes halen en Ivo neemt plaats achter het stuur, zodra plekje zien om te parkeren dan doen we dat. En zo staan wij netjes aan de kant, is de gids kaartjes regelen en kunnen we inmiddels een uur later verder rijden.
3uur nadat we wakker werden kunnen we eindelijk beginnen aan een wandeling.
Een wandeling van 9km. Groen, groen en nog eens groen, wat een verschillende kleuren aan groen. Prachtige sprookjesachtige gezichten, zo in de mist, zo weer ver voor je uitkijkend. Onderweg nuttigen we onze meegebrachte ontbijt, voormons uit turend over al her groen.
Bij worlds end aangekomem zitten we even in de mist, maar langzaam zien we het opentrekken en voor ons ontstaat een landschap en diepe afgrond, wauw.
We zien in een boom nog een enorme eekhoorn, de James Squirrel, wat een beest. Ziem verschillende vogeltjes vliegen, foto maken is niet te doen en wandelen lekker verder.
Na 3 uurtjes zijn we weer bij de auto en gaan terug naar het hotel, maar eerst een stop voor koffie en snack. 1 of ander broodje gevuld met ei, volgens Ivo lekker.
Na een heerlijke lunch, wat kan de kook hier lekker koken zeg, gaan we met Irsh naar de stad. Hij voor de bank en wij om een geocache te zoeken. Irsh snapt er nog weinig van wat nu de bedoeling is, maar met uitleggen en uiteindelijk ook het vinden van de box komen we ver.
Ondertussen is ergebeld dat het hotel waar we over 4 dagen heen gaan, blijkbaar overboekt is, of we willen uitwijken. Geen idee hoe het andere hotel is en we zitten in de auto dus kunnen weinig op internet zien nu. Ach als we maar een bed hebbem is het goed.
Later horen we dat we de 1ste nacht ergens heen gaan en de 2de nacht naar de oorspronkelijke met upgrate, nou ben benieuwd, luxer als luxer wat we vaak hebben kan voor ons gevoel al niet meer. Misschien komen ze onze tassen inpakken, want dat is het nadeel van 2 nachten ergens anders slapen.
Na de geocache laten we ons afzetten en gaan wandelend via de theeplantages en de aangrenzende woonwijkjes naar Lovers leap waterval, 30 meter hoog. Vanaf hier hebben we ook nog eens mooi uitzicht over de plantages.
Via een andere weg gaan we terug, er zijn kinderen cricket aan het spelen en Ivo probeert het ook, gevolg bal tussen de struiken, dus dat wordt zoeken. We helpen mee en gelukkig snel gevonden, we laten het maar aan de kids over en gaan verder. Weer 11,5km erbij. Vandaag was dus een heerlijke wandeldag, genoten ervan.

Woe 4 okt Nuwara Eliya - Ella

Na de 5.00uur opstaan van gisteren vandaag maar een rustig opgestart. Alleerst pas rond 9.00uur ontbeten, daarna potje pool gespeeld om rond 11.00uur te vertrekken richting het treinstation.
Pas om 12.45uur ging onze trein, maar we zijn vroeg gegaan omdat onze treintickets nog op station opgepikt moesten worden, die waren blijkbaar met de nachttrein meegekomem.
Goed na wat papierwerk en heen en weer lopen waren daar de tickets en konden we nog even opgemak wat drinken.
Keurig optijd, NS lees even mee, kwam daar de trein. Onze coupé snel gevonden en zitten maar. 3 uur duurde de rit en deze vloog voorbij. Dwars door de theeplantages, langs dorpjes, hoge bergen, stomme tunnels, ja ze zijn nodig op zo'n route maar ze blijven stom. Al schommeld over het spoor kwamen we rond 15.30uur aan in Ella.
We waren er eerder dan Irsh, dus moesten we even wachten. De chauffeur is met onze baggage met de auto hier heen gereden.
Na een selfie, oftewel bier halen rijden we door naar onze slaapplaats, zo'n beetje het einde van de wereld lijkt het wel. We zitten ergens midden tussenn het groen, fantastisch uitzicht. Jammer van de regen.
En voor het eerst gaan we buiten de deur eten, wat heerlijk is dat. Even 15 minuutjes lopen maar dat is voor hier kort bij.

Don 5 okt Ella

Hoe verder de vakantie hoe eerder de wekker gaat? 4.00uur, mensen wat een tijd. En gezien het feit we later dan gepland gingen slapen, een korte nacht. We zaten te wachten op ons ontbijtpakket, maar de eigenaren waren uit eten en later terug dan gepland. Uiteindelijk maar extra pak koekjes in de tas voor morgen gemikt, we zien wel. Koffie hebben we sowieso, das belangrijkst.
Goed om 4.30uur verlaten we Ella om een bezoek te brengen aan Lipton's seat. Schijnt 1 van de mooiere uitzichtspunten van Sri Lanka te zijn. De weg erheen, geen idee, het is hartstikke donker, gelukkig hier geen olifanten, hooguit wat honden.
Nadat Irshard (blijkbaar heet hij zo i.p.v.Irsh, maar omdat veel mensen moeite hebben met uitspreken heeft hij het ingekort) bijna de slagboom voorbij reed, of eigenlijk wachtershuisje, in eens een zwaaiende hand dat we moeten betalen, haha. Komem we net voor 6.00uur aan op de top. Langzaam begint de lucht geel/oranje/roze te kleuren en komt de zon op boven de theeplantages, overal waar je kijkt thee. We hebben veel geluk, geen mist, paar wolken maar vooral een prachtig uitzicht. Genietend van de opkomende zon, een aap die hoe blijft ie zitten op een wiebelig takje, ook geniet van het uitzicht, nuttigen wij ons meegebrachte ontbijt.
Naar beneden doen we lopend en zo zijn we dus om 6.45uur al met een wandeling bezig, nou dat doen we thuis op dat tijdstip wcht niet, we lijken wel gek. Na een wandeling van een uurtje door de plantages stappen we weer in de auto.
Na een pitstop bij de slaapplaats van Irshard, voelen ons gelijk thuis, lijkt meer op wat we normaal als slaapplaats hebben. En ja we genieten volop van wat we nu hebben al is het na bijna 3 weken nog steeds onwennig al die luxe en het niets hoeven doen. We rusten zo wel lekker uit voor de aankomende tijd klussen en verhuizen.
Goed Irshard wil ons nog een loop laten zien van de trein, we zijn precies op tijd want er komen 2 treinen, dus kunnen we het hele proces zien. Je hebt hier maar 1 spoor (soms ligt er een stukje naast om te wisselen), en hier is het smal en veel bergen waardoor ze iets hebben verzonnen. Een loop om de berg heen en dan een dubbel spoor op station zodat men elkaar kan passeren. Hiervoor heeft 1 van de treinen een soort grote munt bij zich, die wordt van de 1 naar de ander gegeven zodat er iets ontgrendeld wordt en men verder kan. Al met al neemt een kwartiertje in beslag, erg leuk. Voortaan niet in Ella uitstappen als je uit Nuwara Eliya komt maar station later, Demodara, stuk rustiger en je hebt de loop erbij.
Daarna de 9 arch bridge. Wauw wat een mooie brug, een prachtig hoge stenen brug met 9 grote bogen, hierover loopt de spoorlijn. Nog een voordeel vam station later uitstappen, je rijdt dan met de trein over deze brug.
Al zittend op de rand, donders niet flauw vallen want dan donder je toch naar beneden, genieten we even van het prachtige natuurschoon wat Sri Lanka heeft.
Na wat gedronken te hebben bij een lokaal cafeetje, lees houten kraampje en een paar plastic stoeltjes gaan we met zijn tweetjes te voet verder, Irshard zien we eind van de dag weer. Inmiddels heeft hij er alle vertrouwen in dat we veilig terug komen en niet hoeven te appen, haha
Onderweg even snel een foto met de politie, Ivo zijn fotolijstje met politie te wereld moet natuurlijk wel bijgehouden worden. Waar we een paar weken terug een norse ik wil niet politie hadden (goed recht overigens), vonden deze 2 het maar wat grappig. Ivo liet de andere foto's zien, dat doet altijd wonderen.
We wandelen naar little Adams peak, berg midden in stadje, en hebben hier wederom weer mooi uitzicht. Bergen aan de ene kant, stadje andere kant, woud eromheen. Aan de overkant zien we op berg steeds donkere wolken verschijnen en de wind staat onze kant op, tijd om naar beneden te gaan en naar onze kamer te gaan.
Na een pitstop bij de supermarkt voor lunch en drinken te halen en de geldautomaat lopen we verder.
Net optijd zijn we terug, de hemel barst open en de regen komt met bakken uit de lucht, inclusief een enorme knal. Waarschijnlijk klinkt het nog harder omdat we ergens in bos tussen de bergen inzitten, alles weer galmd, inclusief blaffende honden die terug blaffen naar zichzelf.
Omdat vanmorgen erg vroeg was gaan we nog even rusten en dan om 16.00uur gaan we een keer uit elkaar. Ivo blijft in de homestay, lekker boekje lezen en Chantal gaat naar kookles. Irshard heeft al vast een ambulance gereserveerd voor Ivo, die komt namelijk later het gemaakte mee opeten. Wat eem vertrouwen hebben de mannen.
Goed Irshard brengt Chantal weg zodat hij gelijk ziet waar het is, mede omdat een collega van hem toevallig 's morgens vertelde dat er klanten een kookles wilde dus hij moest kijken hoe of wat. Irshard wist ook niet precies wat, maar dankzij onze tip hebben die mensen ook daar geboekt. Nu maar hopen dat goed is.
Goed klein klasje, 3 stuk. We snijden, proeven, mixen, schrapen zelf een kokosnoot leeg en koken.
Waarna we na 2 uurtjes 4 heerlijke gerechten hebben, 4 verschillende curry's. Die met aubergine valt bij ons alle 4, ja inmiddels is Ivo aangeschoven om mee te eten het meest in de smaak.
De 4 curry's aangevuld met rijst en rotti gaan er in.
Wat een ontzettend leuke les en lekker eten, en leuke van Lanka restaurant waar dit was is dat als de 1 wel wil koken en de ander niet, de ander dus later wel voor eten kan aanschuiven. Tip voor reisbureau!
Na het eten wandelen we weer bergje op en bergje af en genieten onder het genot van een biertje van de laatste acond Ella.

1. Elly:
    6 oktober 2017
    Dat wordt dus thuis keer je nieuwe gerecht proeven.
    geniet van jullie lastste week
    vooral van de zon, want hier is nu al de herfst ingetreden
    dikke knuffels van ons beide xx
  2. Pa:
    6 oktober 2017
    Ik snap niet dat jullie dit vol houden. Eten-drinken-mooie dingen zien-kilometers
    maken-zwemmen-slapen enz. nee hoor ga maar lekker verder genieten en thuis rusten jullie maar uit. Ik hoop dat de rest van de dagen die nog voor jullie liggen
    nog vol mooie belevenissen zullen zitten. XXX.
  3. Tilly:
    6 oktober 2017
    Weer leuk verhaal ben wel zeer benieuwd welke medicatie er van de rode ananas wordt gemaakt!
  4. Gerda:
    10 oktober 2017
    Na het bezoek aan de thee plantage,zijn jullie toch wel thee gaan drinken mag ik hopen. Wat een prachtige reis is het weer, het zal wel wennen worden als jullie thuis zijn. Moeten jullie alles weer zelf doen! Ik ben heel benieuwd naar de kruiden. Jullie zijn nu aan het laatste stuk van de reis beland, ik wens jullie nog veel mooie ervaringen en een goede reis voor straks. Lieve groet Gerda,Duco.