We hebben de transmongolië treinreis VOLBRACHT!

12 oktober 2014 - Beijing, China

Vrij 10 okt

Terwijl de inwoners van Ulaan Bator voor het grootste deel nog op 1 oor liggen, lopen wij bepakt met onze tassen door de donkere straten, opweg naar onze trein. Om 7.15 zullen we Ulaan Bator Mongolië verlaten op weg naar een nieuw land.
Het is eigenlijk best lekker zo op de vroege morgen om even te lopen en door de kou wakker te worden. De nachten zijn rond het vriespunt en overdag een graad of 16.

We zien onze trein, dit keer een groene, ziet er net even mooier uit dat de grijs/rode die we hiervoor hadden. Deze trein heeft op de buitenzijde ook een bord met daarop de route Moskou-Ulaanbator-Beijing en v.v. Het maakt het toch meer dat we het idee hebben in de Transmongolië express te zitten.

Wagon 2 moeten we dit keer zijn en wederom de 2de kabine, alleen nu bed 5 en 6.
Het risico van geen eigen coupé afhuren is dat je er gasten bij hebt en die hebben we wederom, 2 Mongoolse dames (moeder en dochter?)
De trein rolt weer langzaam het station uit, de grote weide vlaktes in. Het is op sommige stukken mistig, dit maakt het wel mysterieus.
De 2 dames hebben een hotline geloven wij, gaat de ene telefoon niet dan is het de andere wel. En wat we ook proberen we kunnen er geen touw aan vast knopen.

In de middag zoeken we het restaurant even op voor een versnapering, even een andere omgeving. Helaas hebben we net de kaart uit het fototoestel al we nu eens wat anders zien dan koeien en paarden, we zien kamelen, en nee we waren niet dronken. Zomaar uit het niets zien we ze staan.

Vervolgens rijden we langzaam Mongolië uit, als de trein stopt stapt er weer iemand aan boord om de paspoorten mee te nemen, helaas moeten we al die tijd blijven zitten in de trein. Zoef, oh er kwam ook iemand met een hond voorbij, dit keer geen tassen die naar beneden moeten en alles bekijken. Geen wonder dat deze stop korter duurt als Rusland uit. Bij het wegrijden staan de militairen in houding om ons te laten passeren, wel een mooi gebaat zo.
We rijden vervolgens een stukje door niemandsland en staan weer stil, aan de muziek die uit de luidsprekers knalt is te horen dat we in China zijn, we missen alleen de wisseling van de wacht erbij.
Paspoorten weer inleveren voor onze 5de stempel.
Nou hier zijn we wel even zoet. De sporen in China zijn een ander formaat dan in Rusland en Mongolië. Nou dan zorg je er toch voor dat er een andere trein klaar staat en ieder over stapt. Nou nee........ We wisselen gewoon het onderstel.
We worden een grote hangar ingereden, een wagon of 15, de trein wordt gesplitst en op 2 sporen naast elkaar worden de treinen omhoog getild, de wielen er onderuit en hoppa de nieuwe er weer onder. Zo lijkt het snel gedaan maar we zijn er zo'n 1,5 uur mee zoet. Het is wel heel stom om in een trein te zitten die zweeft boven de grond en er gewoon niks van te merken. Wel ontzettend super dit en uiteraard een stukje op film.

Voor onze trein de lucht ingaat komen er een stuk of 5 man/vrouw onze coupé in, hallo voor 4 personen is dit al krap. Hop thermometer, pillen, wat gaat hier gebeuren?De oudere vrouw in onze coupé heeft blijkbaar een zware verkoudheid, mensen lief moet daarvoor dit hele toneelstuk opgevoerd worden? Na het invullen van de nodige formulieren voor mevrouw krijgen we te horen dat niks besmettelijks is, oke, we zullen zien.
Na de wissel van de wielen kunnen we nog even lekker onze benen strekken op het perron, inmiddels is het 00.30uur en besluiten we maar eens te gaan liggen, we merken het vanzelf wel als we weer weggaan of zijn vertrokken.
We hebben beide eigenlijk lekker geslapen ondanks de hardhouten bedden, vroeg opstaan, de hele dag niks doen je wordt er toch moe van.
We nuttigen nog even een ontbijt in de trein en zo rollen we langzaam door soms tunnels en dan weer mooie open stukken richting Beijing.
Inmiddels zijn we 2 weken van huis, het voelt als veel langer, maar dan in positieve zin. We hebben niet het idee pas 2 weken weg te zijn. 6x de tijd een uur vooruit en vervolgens weer een uur terug. 3 verschillende landen. En dit is pas het begin.
De treinreis is in zijn geheel meegevallen, het lange stil zitten was soms gewoon even lekker, even onthaasten van de laatste dingen die we thuis nog moesten doen.
Als mensen vragen moeten wij dit doen? Je moet niks maar het is een aanrader waard, al zouden we dan zeggen, vlieg van Moskou naar Irlutsk (4dagen best wel saai) en pak van Irkutsk de trein, vanaf daar is het landschap wisselender.

1. Gerda:
    12 oktober 2014
    jullie hebben in deze 2 weken inderdaad al een hoop meegemaakt, kun je nagaan hoe de resterende weken zullen verlopen. mooi dat we jullie het thuisfront goed op de hoogte houden, we hebben op de telefoon al een foto gekregen van de Verboden Stad. hier in Tiel gaat alles gewoon door, alleen de hele Binnenweg is veranderd in een soort toendra! We kijken uit naar jullie volgend verslag, groeten en knuffel van ons en Jet.
  2. Pa:
    13 oktober 2014
    Ja inderdaad pas 2 weken op weg (gevoelsmatig al l langer) kan je stellen dat dit deel van jullie uitstapje" het stempel super verdiend inclusief een "vliegende" trein. Volgens mij moeten jullie paspoorten zo dik zijn als een staten bijbel met al die stempels. Leun niet te hard tegen de Chinese muur want die schijnt op sommige plekken niet meer zo stevig te zijn en niet te veel babi knalpang eten. Ga verder met genieten.
    Veel liefs vanuit een regenachtig Schoonhoven XXXXXXXX
  3. Petra:
    13 oktober 2014
    Heel leuk om allemaal te lezen luitjes!! Wat een avonturen maken jullie mee en gaan jullie nog meemaken!! Geniet van alles!
    Wij hebben hier de eerste training achter de rug en hebben daar al 2 dagen "plezier" van! Au!
    Heel veel plezier daar!
    xxP
  4. Tilly:
    13 oktober 2014
    Weer een prachtig verhaal ! Vooral die zwevende trein lijkt me wonderbaarlijk . Nu na 2 weken al in Peking . En ja het lijkt of jullie al langer weg zijn .Hier probeer ik er aan te wennen dat ik nu toch echt met mijn baan ben gestopt . Maar zal tijd nodig hebben denk ík . Dikke knuffel uit de Betuwe ! X