Tijd om te relaxen (Koh Lanta, Bangkok en Kanchanaburi)

28 januari 2015 - Ayutthaya, Thailand

Don 22 jan

Vroeg op ook al zitten we dicht op het vliegveld, maar we vliegen om 7.15uur en zijn dan om 7.30uur in Krabi, Thailand. Zo kort vliegen? Nee weer uurtje minder tijdsverschil, nog maar 6 uur met thuis.
Goed dit keer geen vertraging en dus op tijd in Thailand. Hup een stempel in het paspoort erbij en opzoek naar onze ophaler. Gevonden en klaar voor een ritje van 2 uur naar Koh Lanta, via 2 veerponten komen we er iets na half 10 aan en aangezien we eigenlijk gisteren al zouden arriveren hebben we nog recht op ontbijt. En dat kan, dus eerst ontbijten en dan inchecken.
Omdat we lichtelijk gesloopt zijn van de trip gisteren en vroeg opstaan gaan we heel even wat regelen voor het duiken en daarna liggen we heerlijk aan het zwembad. Ivo wandeld nog even over de grote zandbank en Chantal neemt een heerlijke massage. Daarna is het happy hour, dus een cocktail voor €2,5 gaat er wel in. Deze drinken we gezellig kletsend met een Belgisch gezin, althans de 3 kinderen spelen en pa en ma liggen heerlijk op de ligstoel. We wisselen ervaringen uit en tips voor Australië waar zij volgende maand heen gaan.

Vrij 23 jan

Duiken en misschien snorkelen. In ieder geval duiken voor Ivo.
In eerst instantie zouden we beide gaan duiken, maar omdat we dan 2 dagen vroeg op moesten i.v.m. introductie duik voor Chantal hebben we daar voor bedankt, dus Ivo duiken en Chantal misschien snorkelen.
Goed om 7.45uur zaten we al op de boot, zo'n 16 personen voor duiken/snorkelen en bijna net zo veel personeel. Ontbijt kan je op de boot pakken, maar we hebben dat al snel, in het hotel gedaan dus alleen koffie is prima. Tijdens de boottocht krijgt Ivo uitleg wat ze gaan doen en na 2 uur varen kan er gedoken worden. Plons het water in. Tja en om nou mee te gaan en niks te doen, toch maar flippers aan, duikbril en snorkel op en ook het water in. We hebben niet voor niks voor Ivo een snorkelset gekocht, die Chantal nu gebruikt, haha. Goed dat snorkelen, even erin en dan weer opdrogen op de boot, nou uh nee.... Bootje ging weer weg, das pech. 45 minuten om het eiland heen gezwommen en dat eiland was niet klein. Haha das niet goed voor de rug. Al snorkelend zag je meer dan genoeg vissen en ook grote delen van het koraal waren prima te zien dus prima keus zo.
Na 45 minuten flipperen dus weer bij de boot en een rode rug, Ivo lag er al in enomdat dacht even te snorkelen de rest van de rug niet ingesmeerd.
Het was al even geleden dat Ivo gedoken had maar het ging goed. Fietsen verleer je ook niet.
Na de eerste keer duiken/snorkelen een lichte maaltijd, wat noodles.
Vervolgens kon er een 2de keer gedoken/gesnorkeld worden bij een ander eiland.
Hier waren nog meer vissen en het koraal had meer kleur. Erg leuk, was dat er ook foto's werden gemaakt.
Gelukkig nu wel de rug ingesmeerd, anders was helemaal een kreeft geweest.
Vervolgens aan boord een lekkere lunch en om 15.30uur waren we weer terug, mooi dagje uit.
Even snel spullen naar boven en naar het zwembad. De Belgen waren er ook net en was de jongste gisteren nog mega verlegen nu had meneer de grootste verhalen en zat ie als een haai achter ons aan.
Na een lekkere verkoelende duik en uiteraard een cocktail tijd voor een thaise maaltijd.

Zat 24 jan

Luie dag. Om half 10.30uur lagen we in het zwembad om er om 14.00uur even vandaan te gaan voor een lunch in het dorp en om 15.30uur er weer te liggen.
Ook ons zelf nog maar getrakteerd op een massage en als afsluiting van deze minivakantie een cocktail.
's middags hadden we ontdekt dat er rechts van ons hotel nog een marktje zat, dus deze even overgelopen en daarna maar weer naar Suia, 3 avonden gegeten en het was heerlijk.

Zon 25 jan

Nog even heerlijk genoten van het uitzicht vanuit het hotel, lekker op balkon gehangen, afscheid genomen van de Belgen en na een kleine lunch was de pick up er al. Na 2 uurtjes varen en rijden staan we weer op het vliegveld. Ruim op tijd blijkt want we kunnen pas 2 uur van te voren inchecken dus dan maar een kop koffie. Vervolgens blijkt dat we maar een klein stukje hoeven te lopen na de incheck, dus als we de tassen hebben afgegeven blijven we nog even in de 1ste terminal voor een broodje, vliegen ongunstig 17.40uur.
Dit keer een Air asia vlucht op tijd, mooi dan gauw naar het meeting point en naar het hotel want voor we er zijn is het rond 20.00uur.
Tja en natuurlijk, het wordt een gewoonte, gaat er weer iets mis. Geen chauffeur. Goed we zijn redelijk snel bij de uitgang omdat we onze tassen snel hadden dus kan zijn dat hij/zij nog komt. Na een half uur wachten en rond kijken of we ergens een mannetje met onze naam zien toch maar contact zoeken.
Echter duurt dit ook een kwartier omdat in eerste instantie niemand reageert op de sms of telefoon niet oppakt. Uiteindelijk krijgen we iemand aan de lijn. U zou hier vanochtend om 9.30uur zijn, uh nou nee, we vlogen pas om 17.40uur.
Heeft u het veranderd, nee niks veranderd. Oh nou ga wel even de chauffeur bellen. Vreemd, hadden ze ons dan niet kunnen bellen vanochtend waar we bleven? Krijg de chauffeur niet te pakken, nee wij ook niet. Neem maar een taxk die betalen we dan morgen terug. Goed en zo staan we dus na een uur nog op het vliegveld in de rij bij de taxi. De chauffeur heeft er gelukkig de vaart in en na even zoeken vinden we rond 20.45uur ons hotel met knorrende magen.
Snel inchecken, nogmaals bevestigingen dat we morgen een tas achter laten en dan toch maar even eten. We zitten een paar starten bij Ko an sa road vandaan, de drukste straat van Bangkok, maar deze straat kan er ook wat van. Hier kunnen we de laatste avond vast nog wel wat leuke dingen kopen om mee naar huis te nemen.
Na het eten de 2 tassen op zijn kop, een hoop bagage is op dit moment ballast, dikke kleding hebben we niet meer nodig, souveniertjes zijn voor thuis en dus laten we een tas achter om het de 19de februari weer op te halen. Heerlijk even minder sjouwen.
Nou op tijd naar bed maar slapen, wat een pokke herrie buiten, dat wordt de 19de nog wat als Chinees oudjaar is. Dit hotel zit namelijk in Chinatown. Ach kunnen we de 12 uur van Bangkok naar Frankfurt lekker slapen.

Ma 26 jan

Na een paar uurtje slapen staan we om 6.15uur ons al uit te checken, minibar te betalen en onze tas af te geven. We kunnen nog net om 6.30uur 2 geroosterde boterhammen maken en een croissant mee pakken voordat de bus er is. Geluk dat ontbijt hier vroeg is.
We reizen vandaag met een gemengd gezelschap, 31 personen. De ene helft heeft een dagtour, andere met overnachting of zelfs 2 nachten zoals ons.
We beginnen de eerste stop bij een tankstation, geen benzine voor de bus maar koffie voor ons. Daarna even een nieuwe aansteker halen zodat we vanavond mooi onze muskietenwierook kunnen branden, aangezien we aan de rivier slapen.
De 2de stop is bij de River kwai bridge. De brug die over de rivier de Kwai gaat en Thailand spoor verbond met Birma en waar door veel Nederlanders in de 2de wereld oorlog aan gewerkt is omdat ze hier gevangen zaten.
Daarna na het oorlogsmuseum, klein museum maar mooi weer gegeven hoe het er tussen 1939 en 1945 aan toe ging bij de brug. Ook zijn er tekeningen te zien van een Nederlander, zijn zoon heeft deze later verwerkt in een boekje. Indrukwekkend. Stukje van het verhaal gelezen, de man Guus van Rheeden stierf in februari, pas oudjaarsavond kreeg zijn familie dit te horen, 10 maanden later, bizar.
Tegenover het museum de oorlogsbegraafplaats, 1800 Nederlanders liggen hier begraven of zijn in de ruimte met urnen.
Vervolgens rijden we door om op een long tail boot te stappen, vol gas 40 minuten over de rivier om daarna bij een heel idyllisch plekje uit te komen, hutjes op het water, hier slapen we 2 nachten. Zelden telefoon bereik, geen stroom, back to the basic zullen we maar zeggen.
We beginnen met een lunch en omdat we blijkbaar later zijn dan gepland, geen idee hoezo, wij kunnen niks bedenken waar we tijd verloren hebben, gooit men voor onze groep, 11 personen, het schema om. Prima zolang we maar doen waarvoor we betaald hebben en welke volgorde boeit niet.
Na een heerlijke lunch kunnen we naar ons hutje. Hangmatje in de voortuin, hangmatje in de achtertuin en nog mooier olifanten die voor je achterdeur komen wassen, het klinkt als een goede film en tot nu toe is het geen film maar werkelijkheid.
Omdat er gisteren dus wat mis ging met de pick up en men beloofde ons terug te betalen en we 2 verschillende op haal tijden voor woensdag hebben gaan we via het hotel even bellen. Na een half uur belt men terug en is als eerste het mysterie van de verschillende tijden opgelost. Blijkbaar gaan wij woensdag apart naar de trein en na de treinrit hebben we daar weer een ophaal moment, ah das dan nu duidelijk. Tja en dan gisteren. U heeft echt de vlucht niet veranderd, nee dit was onze vlucht niks anders. Ok. We betalen u het geld terug, en u voorstel om als goedmaker u 19febr kostenloos op te halen en naar zelfde hotel te brengen doen we ook, is het goed om dan ook het geld te doen?
Daar gaan we mee akkoord, mooi en dan lekker even relaxen op de steiger met de voetjes in de rivier.
Om 17.00uur maken we een wandeling door een dorp wat in de jungle ligt achter de rivier.
Het is wel even wennen om met een groep(je) op pad te zijn en om verplichte eet tijden te hebben. Gelukkig is het een gezellige groep, 2 Australiërs, 1 Engelse en 6 Duitsers en wij natuurlijk haha. De Engelse dame is maar op een andere plek gaat zitten voor het diner, vanmiddag zat ze tussen de Duitsers en tja wij hebben het geluk ze beide te verstaan. De Duitsers vinden het wel makkelijk geloven we, er wordt naar ons niet tot nauwelijks meer gecommuniceerd in het Engels, goede oefening voor de wintersport dat dan weer wel. Wij zitten strategisch, rechts de Duitsers, links de engels sprekende en wij de 3 talen sprekende en verstaand dus er tussen,haha.
We krijgen allerlei gerechten voorgeschoteld, kip, varken, groenten, veel rijst en vis ( die laten we staan). We smullen lekker en kletsen ondertussen met links of rechts. Schakelen tussen Duits en Engels, we beginnen het Nederlands te verleren.
Na het eten gaan we naar het theater, een voorstelling van een half uur, the Mon dance, de lokale bevolking hier, de dansjes worden mooi uitgevoerd, maar de muziek overheerst en das jammer. Daarna terug naar onze hut en samen met het Duitse stel drinken we nog een biertje en praten over de dag. Best goede gesprekken, maar ook van tijd tot tijd lastig bepaalde woorden in het Duits te vinden, schakelen we even over op Engels. Waarom noemt men Nederland, Nederland en dan weer Holland? Pff wat een vraag, ergens van ouds her was het Holland en met alle veroveringen etc veranderde de samenstelling en werd het Nederland.
We moeten het maar eens goed opzoeken. Vervolgens vind de Duitse dame het gek dat ze vanmiddag bij de begraafplaats las dat er ook Duitsers waren, deze waren toch oorlog in Europa aan het voeren, daarnaast stond er Dutch, zijn ze soms een letter vergeten of verkeerd gespeld. Waarop wij antwoorden dat niet alles voor Duitsland is, maar dat wij behalve Nederland en Holland ook de Dutch zijn, fantastisch het gezicht van verbazing. Het is ook verwarrend hebben we al vaker deze reis gemerkt. En zo kletsen we nog even door. Het is al met al een gezellige dag geweest en met een groepje samen zijn is vast een begin van het terug keren in de werkelijke wereld.

Din 27 jan

Oh wat heerlijk wakker worden, tetterende olifanten in de rivier voor de hut. Nee het is geen droom maar werkelijkheid. Wat een fijne wereld hier.
Na een gezamelijk ontbijt, waar de olifanten ook even kwamen ontbijten gaan we de boot weer op. Daarna stappen we over in een soort jeep die ons na een 20 minuten rijden afzet bij het Hell fire pass museum, weer een museum over de 2de wereldoorlog en de bouw van de spoorlijn tussen Birma en Thailand, echter achter dit museum ligt ook nog een pad waarover de trein heeft gereden, de naam Hell fire heeft men gegeven omdat dit stuk spoorlijn het zwaarste was om te maken en de meeste mensen zijn gesneuveld. Na een rondje museum gaan we een stukje over de hell fire pass lopen, helemaal kan niet i.v.m. gevaar voor bosbranden, het droge seizoem is er en dan kan zo'n bos spontaan gaan branden.
We zien waarom ze het hell fire pass noemem, enorme grote hoge rotsen die uitgehakt zijn om er een spoor tussen te leggen. Een heel klein stukje van de rails ligt er nog en iets meer van de houten bielzen.
Na de wandeling weer terug richting de boot en naar ons drijvende hotel. Even tijd voor ons zelf dus een massage regelen en daarna lunchtijd, we zijn nog maar met zijn 6en, de 4 Duitse mannen en de Engelse dame zijn terug naar Bangkok gegaan.
De middag brengen we door met een massage voor Chantal, Ivo dobbert ondertussen in de rivier. Bij ons kan je er inspringen en je af laten drijven naar de andere kant, leuke bezigheid. Lekker liggen op het ligbed of schommelen in de hangmat. Bijna te lui om op te staan om te gaan eten, toch gaan we maar. Inmiddels zijn we nog met zijn 4en, want het Duitse stel bleek vannacht een andere slaapplaats te hebben langs de rivier. We kunnen ons dus weer volledig storten op ons Engels met het Australische stel.

Woe 28 jan

Op het laatste moment ontbijten. Na het ontbijt hebben we zelfs nog zo'n 2 uur om tas in te pakken en heerlijk in de hangmat te liggem, zalig.
Om 11.00uur staat Blayh onze gids de afgelopen dagen ons al weer op te wachten en vertrekken we met de boot terug naar de pier. Daar nuttigen we nog een lunch en na een extra uur wachten gaan we met de bus richting de trein, weer een andere groep en de 2 Duitsers van gisteren zijn er ook bij.
Na een klein stukje rijden en een lange 5 minuten. Als de bel gaat komt de trein over 5 minuten, nou maak er maar 20 van, stappen we aan boord van de trein voor een ritje van zo'n 45 minuten over de Birmaspoorlijn. Pff zo stellen we een trein in Azie voor met te veel mensen, benauwd en dat terwijl in deze trein er waaiers aan staan en de trein ruim is.
Na 45 minuten tjoek tjoek staat de bus ons al weer op te wachten en na 15 minuten stappen wij eruit om over te stappen op ons prive transsport naar Ayutthaya. Na 1,5 uur rijden een korte koffiepauze en dan nog 1.15uur verder rijden komen we in Ayutthaya, wat een cultuurshock, van jungle raft zonder stroom en bereik naar hotel met 4 restaurants, zwembad, bowlingbaan en weet nog niet meer.

1. Pa:
    29 januari 2015
    Hoi wereldburgers. Ook dit deel verteld ons dat er geen moment van verveling is geweest. Dit noemt men nou goed bezig zijn. Het filmpje van Ivo onder water Gewekt worden door het getrompetter van een ollie is natuurlijk heel wat beter dan dat je wakker wordt van het geblaf van de hond van de buren ik kan me voorstellen dat dat als muziek in de oren klinkt.
  2. Pa:
    29 januari 2015
    Hoi wereldburgers. Ook bij het maken van een reactie gaat er wel eens iets mis
    dus nieuwe poging. Dit verslag geeft maar weer aan dat er van verveling geen sprake is. Dit noemt men nou goed bezig zijn. Het filmpje van Ivo onder water spreekt wat dat betreft boekdelen. Het bezoek van de wereldberoemde bridge- en de daarbij horende geschiedenis maakt denk ik best diepe indruk-. Ja en wakker getrompetterd worden door een groepje ollies klinkt
    natuurlijk als muziek in de oren. Beter dan gewekt worden door blaffen van de hond van de buren. Dank jullie voor dit mooie en boeiende vehaal en ik zeg Relexe - Eetse - Genietse en Reise verder met volle teugen. XXXXX.
  3. Nico Bouwhuizen:
    30 januari 2015
    Hallo Ivo en Chantal wat een mooi verslag weer, geniet nog maar van de komende weken.

Nico