Singapore en Melaka

10 januari 2015 - Kuala Lumpur, Maleisië

Ma 5 jan

Helaas zit onze trip Down Under er al weer op en dus nemen we met in gedachten we komen weer terug afscheid.
Na een heerlijk ontbijt tijd voor de airport shuttle. Een goeie en goedkope manier om op het vliegveld te komen, nog even hebben we het benauwd of onze vliegtuig tijd wel klopt. Maar uiteindelijk blijkt de app die Ivo heeft de verkeerde info te hebben en vertrekken we gewoon om 13.45uur.
We vliegen met scoot, tot we de tickets boekte nog nooit van gehoord. Maatschappij vliegt alleen in deze omgeving dus tja dat kan kloppen. We weten niet wat we kunnen verwachten, qua boekings procedure werkt het het zelfde als met een lowbudget maatschappij in Europa, dus voor koffer en maaltijd extra betalen etc.
We zijn zeer verrast, ruime zit plaatsen en lezen in het boek van Scoot allerlei mogelijkheden die ze op sommige vluchten al hebben, o.a. een ruimte voor mensen die willen reizen zonder kinder gejank, een 10 voor deze maatschappij, haha. Gelukkig op een klein baby'tje na die met stijgen en dalen waarschijnlijk last van de oren heeft is het rustig, althans de kids zijn rustig. Het kan dus wel.
Goed ook de bijgeboekte maaltijd is prima en zo komen we na ruim 8 uur vliegen met de nodige turbulentie en 3 uur tijdsverschil ten opzichte van Sydney (dus 7 thuis) in een "andere" wereld aan, Singapore.
Met de taxi gaan we naar onze Airbnb plaats. Meneer Poh staat ons al op te wachten.
Na de nodige informatie maken we even een bak noodles klaar, kletsen nog even met 2 Finnen die hier in de andere kamer verblijven en gaan daarna op 1 oor, het is inmiddels 01.00uur.

Din 6 jan

Als een blok geslapen. Zodra we de slaapkamer open doen en dus de aircoruimte verlaten is het voelbaar dat we weer in Azië zijn, klam en warm.
Omdat we maar 2 dagen in Singapore verblijven willen we veel zien/doen dus op pad.
We hebben goed naar meneer Poh geluisterd en gaan opweg naar de metro, 1,5km lopen. We kunnen ook met een bus van huis naar metrostation maar dat vinden we onzin. Op het metrostation kopen we treinkaart, een ov-chipknip, en zo komt het dat Chantal toch nog eens met zo'n kaart reist, is het niet thuis dan maar verweg.
Net zoals de andere metro's staat het goed aangegeven en vinden we de weg prima. Eerst naar een busstation voor bustickets naar Melakka (Maleisië).
Snel gevonden en tickets gekocht.
Daarna wandelen we veel en waar de afstanden te groot zijn pakken we een stukje metro. We brengen een bezoek aan het Marine bay sands hotel, althans we lopen er onderdoor en uiteraard buitenlangs voor foto's, wat een apart hotel, 3 gebouwen met op de top over de drie gebouwen het dak in de vorm van een boot.
Achter het hotel ligt Gardens by the bay, een prachtige tuin.
In de buurt wandelen we lekker verder en vinden een footcourt (ontelbaar hoeveel er zijn). In lange rijen zijn er balie, een stuk of 10. En iedere balie heeft een stuk of 6 gerechten uit een land in Azië, we gaan voor Japan en dit keer geen sushi maar iets met vlees en vis, althans Ivo. En we kunnen weer met stokjes eten, joepie.
Na de overheerlijke lunch, daar knap je van op gaan we de warmte weer in. Behalve warm dus ook broeierig en klam, dit wend wel weer maar nu nog even niet.
Opweg naar Chinatown, de zon is inmiddels verdwenen achter dikke grote zwarte wolken, daar komt straks vast een buitje uit. Tja Chinatown, zoals altijd vol met prullaria, gewoon leuk om door te lopen. En we kopen ook nog wat een nieuw bagagelabel van de mimioms (verschrikkelijke ikke film), die moest er gewoon gekocht worden. Een aangezien we er 1 kwijt zijn mocht dat best (gelukkig niet die van vriendje Enzo die we bij vertrek hebben gekregen).
En dan de eerste druppels, we halen nog net het terras en dan barst het toch los. Een uur lang hozen en onweer. Ach met een biertje op het terras vermaken we ons ook best.
Na de enorme bui en als het biertje op is gaan we richting de metro om even naar onze Airbnb te gaan om de beentjes even te laten rusten.
Rond 18.45 uur gaan we op weg naar de dierentuin, althans Night safari. Tjonge zeg hebben we ons hebben ons even verkeken op de tijd die nodig is om er te komen, halverwege, een uur verder besluitem we om te keren en richting Marine parade te gaan om daar foto's van de skyline te maken en de Gardens by the bay, die zijn dan verlicht. Uiteindelijk wordt het erg laat voor we aan ons avond eten zitten, middernacht haha.

Woe 7 jan

Er blijken nieuwe gasten in de andere kamer te zitten en snel komen we er achter dat het Fransen zijn want de oui en d'accord vliegen ons om de oren als meneer Poh zijn uiterste best doet om uit te leggem hoe alles werkt. Hallo we zijn in Singapore, hier praten ze geen Frans, eigenaardig volk. Petje af voor meneer Poh, wat een geduld. Na ons ontbijt vraagt hij hoe het gisteren was en of we alles konden vinden. Geen probleem, metro toe gelopen, kaart gekocht en gaan. Gelopen? Had toch vertelt dat je bus 33 kon pakken. Ja klopt, maar we lopen graag en was maar 1,5km., Gelukkig hij dacht al dat hij het niet goed had uitgelegd.
Naar Sentosa, een eiland met pretparken, hotels, park etc, Als we er per monorail aankomen moeten we ons toch echt een paar keer afvragen of we niet in 1 of andere speelfilm zijn beland, het is werkelijk onwerkelijk wat ze hebben en hoe het er uit ziet. Vanuit de monorail zien we al een park vol gaudi banken, een fly centrum, zippline en nog veel meer. Het enige waarvoor wij komen is de ludge. Een bobslee achtige baan. Er zijn 2 parcoursen, de jungle en de dragon, de dragon vinden we de leukste en doen we 2x, hadden een kaart voor 3 keer.
Tussen rit 2 en 3 nuttigen we Subway broodje en net als we weer willen gaan, tataraaa daar is ie weer een buiiiii.
Goed na 20 minuten is deze weer over en kunnen we nog een keer naar beneden.Omdat de baan nat is moeten we wel wat harder remmen, maar dat maakt het dan ook gelijk leuker.
Na Sentosa brengen we nog een bezoekje aan een elextronica shopping mall, echt de shopping malls vliegen je om de oren en je kan het zo gek niet bedenken of men heeft er een shopping mall voor. Zelfs 1 voor verzamelaars, mis je nog een bepaald lego poppetje of speeltje uit je happy meal, ga gerust hier kijken.
In de elextronica shopping mall vinden we dan eindelijk de extra oplader voor telefoons of tablets, geen neppert, maar de echte.
Vervolgens wandelen we nog heerlijk door de stad, maken nog een koffiestop en gaan op tijd weer op weg naar de night safari. Dit keer verloopt de reis beter en komen op tijd aan.
Bij binnenkomst gelijk het treintje in wat rondrijdt. Het is hartstikke donker en om de zoveel meter in eens wat licht, een dierenverblijf, we zien veel dieren en door het donker en de stilte is het een heerlijke avond. Ook kan je nog 3 padden belopen waardoor je dichter bij de dieren komt. De hyena's worden net gevoerd, dus dat is leuk om te zien. Erg leuk voor een avondje uit.
Moe komen we rond half 12 weer bij de Airbnb, alles is donker, benieuwd of de Fransen het hebben terug gevonden.
We pakken even onze spullen in, zetten de wekker want morgen gaan we met de bus de grens over naar Maleisië.

Don 8 jan

Bepakt op weg naar de bus, 150 meter lopen na de eerste bushalte, maar goed dat we geen kilometers hoeven te lopen, onzs tassen voelen met de dag zwaarder aan, terwijl de inhoud minder wordt.
We zijn ruim op tijd op Queemstreet voor onze bus van 11.00uur. Ook de bus is op tijd en dus verlaten we Singapore. Na 3 kwartier rijden komen we bij de 1ste grens post. Onze grote tassen mogen in de bus blijven. Het is bijna 1 op 1 bij de douane, voordeel van bus om 11.00uur nemen. Op dit tijdstip gingen er maar een paar, terwijl om 8,9 en 10 er van verschillende maatschappijen er bussen rijden.
Binnen 5 minuten is de hele bus Singapore uitgestempeld en gaan we verder. Zo'n 5 minuten rijden in niemandsland en dan de Maleisische grens. Hier wel de tassen eruit. Hop nieuwe stempel, tas door de scanner en de bus weer in. Nog nooit zijn we zo snel 2 douaneposten doorgeweest. Daarna nog zo'n 2,5 uur in de bus gezeten. Het was er heerlijk rustig, iedereen sliep of keek een filmpje. Zo wij ook, eerste de 2de aflevering van Topgear special over Argentinie afgekeken, we zagen herkenbare dingen. En daarna ook even de ogen dicht.
Rond 14.30uur waren we in Melaka, per taxi naar het hotel en net als we binnen zijn breekt er weer een wolk open. Goed dan maar even lunch in het hotel, maar ja ook daarvoor moeten we door de regen, wel 5 meter.
Goed we wachten even of minder wordt maar nee, dus dan er mar doorheem. Zo zeg wat kan je in 5 meter nat worden, haha, gelukkit droogt het snel onder het genot van wat lekkers.
Uiteindelijk wordt het weer droog en wandelen we door de straten van Melaka.
In singapore hebben we helaas geen tijd gehad voor het Hardrock cafe, nu wel.
Ook breiden we onze reisspullen uit met 2 heuse Aziatische paraplu's, of te wel te gebruiken bij regen en bij zon.

Vr 9 jan

Vandaag een rondleiding door Melaka. Een uurtje later dan gepland, helemaal niet erg konden we even uitslapen. (wisten gisteren al dat later werd)
Edwin rijdt ons door Melaka en laat ons verschillende dingen zien. Zo ook Dutch Square, we hadden al gelezen dat deze hier was en ook straatnamen als Heeren street en Jonker street. Dit keer hadden we ons niet ingelezen in de gedachte er achter, maar de namen komen voort uit het feit dat de Nederlanders hier geweest zijn en grote invloed hebbem gehad. Toen Napoleon Nederland aanviel, zijn veel Nederlanders terug gegaan en later heeft Willem V het in 1799 verkwanseld aan de Engelsen, zodat hij ieder jaar geld kreeg van de Engelse vorst.
Ook komen we bij een tempel. In de tempel staat verschillende gedenk plekken, althans we leren nu waarvoor ze zijn en uit voort komen. Vaak worden mensen ver buiten de stad begraven wegens ruimte gebrek in de stad. Er heen gaan is bijna niet te doen. Men maakt daarom een gedenk steentje met daarop de foto van de perso(o)n(en) en deze worden geplaatst in een soort van vitrinekast. Hoe meer geld je aan de tempel geeft hoe groter je steentje is en in welke hoogte het staat. Hoe hoger in de kast, meer geld.
Ook brengen we een bezoekje aan een markt, net als alle andere markten in Azië niet echt de meest fris ruikende en zeker niet als er vissen zo open en bloot op een tafel liggen, wat nou koelen.
De markt op zich is niet heel bijzonder op 1 ding na. Ze verwerken hier kokosnoten. Van harige ballen na mooie om uit te drinken en om kokosnootmelk te maken. We leren ook dat er verschil zit in kokosmelk en kokoswater. Kokoswater is dat gene wat men met een rietje drinkt, sluit je ogen en denk dat je op een tropisch eiland bent en proef aan het kokoswater.
Kokosmelk is dat gene wat we in Nederland in de pakjes hebben zitten en voor koken gebruiken. Weer wat geleerd.
De lunch eten we bij een Satah house, deze bestaat al lang. Je kan er alleen satay bestellen en wat rijst. Men gooit een stapel stokjes op een bord en aan het eind telt men hoeveel stokjes je hebt gegeten. 0,70rm per stokje (€0,20)
Heerlijk gegeten. Daarna brengt Edwin ons naar Jonker street, hier eindigt de tour en gaan we lekker zelf verder wandelen. We wandelen richting het nieuwe gedeelte, ene shopping mall na de andere, echt als we ooit 10 miljoen winnen gaan we gewoon met een heel stel voor de lol een week naar Azië om te shoppen.
Uiteindelijk zijn we er rond 16.30uur wel even klaar mee en gaan even lekker naar het hotel, foto's uitzoeken en even relaxen voor de avond.
's avonds wandelen we over de nachtmarkt, een gezellige wir war aan spulletjes en eetkraampjes, de taiwanese worstje smaken prima. Om de zoveel meter komt er muziek uit een restaurant of gewoon iemand die op straat speelt. De karaokeshow midden op een plein is het hoogte punt.

1. Alice:
    11 januari 2015
    Leuk om weer even jullie avonturen gelezen te hebben! Ook nog even de laatste van Australie, want die had ik nog niet gelezen. Was wel gek hoor dat jullie er dit jaar niet waren op Esmee's verjaardag en natuurlijk dat jullie er zelf niet waren op Chantals's verjaardag. Reisze weer!
  2. Pa:
    12 januari 2015
    Hoi Kanjers. Wat heerlijk te lezen dat dit deel van de reis toch weer heel andere indrukken geeft dan tot nu toe. Zo zie je maar lands wijs lands eer, Tja en af en toe een buitje het moet natuurlijk wel een beetje Nederlands blijven wat het weer betreft anders is het bij thuiskomst zo afzien. Laat ook dit deel van de wereld met volle teugen bij jullie "binnenkomen". En wat dat shoppen betreft je weet dat dat niet mijn liefste bezigheid in maar in dit geval maak ik een uitzondering GRAAG zelfs. Weer heel veel plezier en mooie dingen toegewenst Pa. XXXXXXX.