We zijn weer op pad. (Vancouver en Victoria)

1 oktober 2015 - Victoria, Canada

Zat 26 sept

We zijn weer even weg. Dit keer een reis(je) door een stukje Canada.
Om 11.40uur pakken we het vliegtuig, klaar voor een lange reisdag. Onze eerste stop is in Londen, dus eer we opgestegen zijn staan we al op de grond. Op Londen Heathrow moeten we ons 5uur bezig houden voor de volgende vlucht. Omdat onze tassen automatisch doorgaan (laten we het hopen), zijn we snel in de terminal. Goed even kijken voor een kop koffie en eten. Wat ons opvalt is dat het een rommelig vliegveld is. We hebben er toch al heel wat in de wereld gezien en deze staat met stip op de laatste plaats, een kil koud en rommelig gevoel krijgen we ervan. Goed koffie. Uiteindelijk wordt het de starbucks en we besluiten hier maar te blijven zitten tot we weten waar we heen moeten voor vertrek.
Rond 16.00uur wordt dat bekend en begeven we ons naar de terminal, ook hier moeten we naar het einde van de terminal, de nodige kilometers hebben we al gelopen.
De vlucht zelf verloopt voorspoedig, de warme maaltijd verdient een pluim, een heerlijke indiase curry, mmmm. De tijd komen we door met filmpjes kijken en af en toe de oogjes dicht, want in Nederland is het 9 uur vroeger dus een extra lange dag voor ons.
Onderweg nog een keer turbulentie en commotie, een oudere man die dementerend is begrijpt niet dat hij moet gaan zitten. Een stewardess die de man sommeert te gaan zitten krijgt een lege blik van de man. Zijn dochter ( even daarvoor met haar gesproken) is er inmiddels bij en probeert de man mee te krijgen. Echter de man snapt het echt niet, een steward die er inmiddels bij is probeert het ook. Ze proberen de man op de stoel van de steward te krijgen (naast de nooddeur, hopelijk weet ie niet hoe die werkt.). De man snapt wel dat dit zijn plaats niet is en schud nee. Uiteindelijk lukt het de steward de man stapje voor stapje mee te krijgen, zijn dochter zichtbaar opgelucht.
Omstreeks 18.30uur komen we aan op Vancouver airport. Bij de douane is het rustig en dus zijn we er snel door. Op naar de bagageband, een spannend momentje, zijn de tassen er?
En ja gelukkig, dit keer komen we met 2 tassen het vliegveld af.
Gauw de huurauto gehaald en daarna opweg naar ons eerste logeeradres, via Airbnb een kamer bij iemand thuis.
Naar even zoeken gevonden, de spullen gedropt, even opweg voor wat eten en daarna gauw naar bed. we zijn inmiddels 24 uur onderweg geweest.

Zon 27 sept Vancouver

Na een heerlijke nacht slapen (oke om 3.00uur waren we al een keer wakker) beginnen we aan onze vakantie.
Omdat we gisteren laat aankwamen en de supermarkt al dicht was gaan we na het ontbijt eerst even naar de supermarkt. Na de nodige inkopen is het tijd voor onze eerste activiteit, een bezoekje aan Grouse mountain.
Via de Lions gate bridge, een hangbrug van 1823meter lang en bijna 77 jaar oud die de 2 stadsdelen van Vancouver verbindt komen we na een klein half uurtje rijden bij Grouse mountain.
De top van Grouse mountain kan je op 2 manieren bereiken, met de gondel (€30,=p.p.) of te voet.
We kiezen voor het laatste en dus veters strak, stokken uitegdraaid en gaan. We moeten 750 meter stijgen en zo'n 2 kilometer lopen. Nou een record hebben we hier niet neergezet, haha. We doen er bijna 2 uur over om te top te bereiken. Slingerd, geocache zoeken, ongelijke treden, losse stenen etc dus zo nu en dan een uitdaging, maar we halen het en het uitzicht boven is het meer dan waard.
Na een bak koffie in een stralende zon, we hebben vandaag een heerlijk weertje, beginnen we aan de tocht naar beneden. Een kilometer meer maar we doen er niet langer over dan heen dus naar beneden is makkelijker.
We besluiten nog even naar Stanley park te rijden, kijken of we hier nog kunnen geocachen, maar we zijn laat dus dan maar naar huis.
Na een zelf gemaakte maaltijd (salade en noodles) zoeken we nog wat op internet en ploffen daarna op de bank om een aflvering van "ik vertrek te kijken". Dat ik vertrek was meer een ik vertrek naar bed, de ogen vielen bij sommige van ons regelmatig dicht, dus op tijd naar bed, weer een dag voorbij.

Ma 28 sept Vancouver

Tijd om de stad eens te gaan zien. Na een korte wandeling met op onthoudt omdat we door een straat wandelen met allemaal outdoor winkels. Tja wie weet zien we weer iets wat we thuis niet zien dus aan we kijken. Score, een mini blikopener en de warmte meter voor de gps, oh nee die laten we toch maar hangen.
Goed na een kleine tocht met de metro belanden we op Yaletown. Hier bezoeken we eerst een oude locomotief, engine 374, gearriveerd in Vancouver in 1887. Wat een reusachtig groot gevaarte zeg.
Vlakbij de trein moet een geocache zijn dus opzoek vrij snel hebben we deze gevonden. Op naar onze volgende stop, de foodmarket op Granville Island. Na een flinke wandeling van zo'n 45 minuten, met een steeds wisselend stadsbeeld komen we eraan. Verschillende winkels en een grote hal met een markt en eetstalletjes, een gezellige drukte. We slenteren lekker door de straatjes, maken foto's van een even verderop gelegen brug, Burrard Bridge, een art deco style brug uit 1932, mooi exemplaar.
Daarna score we een lekker vers gemalen bonenkoffie en gaan buiten in de zon zitten, even heerlijk genieten.
Hierna hebben we energie om 3 kilometer terug te wandelen naar een ander deel van de stad, op naar de stoomklok in Gastown, nou ja stoomklok, klokje. De klok is niet meer dan 4 meter ofzo, dus om het nou een klok te noemen. De klok lijkt oud maar schijn bedriegt, slechts van 1977.
Er zijn niet veel stoomklokken, dus dat is wel bijzonder de meeste zijn gemaakt door de Canadees Raymond Saunders.
We zijn er rond 14.45uur dus we wachten even met verder lopen want zo kunnen we het slaan, lees fluiten van de klok nog even meepakken. (en geocache zoeken, die we niet vinden)
Tijd voor een rust momentje in de zon, we vinden een spaghetti restaurant met terras, de spaghetti laten we achterwege maar een koud biertje/wijntje gaat er wel in.
Na het laadmomentje wandelen we verder, mooie oude gebouwen, lekker zonnetje en dan......
Waar zijn we nu weer beland, Hastingstreet, goede genade wat een zwervers en ander niet helemaal fris en fruitig volk. Goed er lopen nog wat mensen die er wel enigzins fris uitzien dus doorlopen en terug naar een andere straat. Aan het eind van Hastings lijken de zwervers erin eens niet meer te zijn, ze hebben echt een stukje waar ze vooral zitten.
Goed inmiddels hebben we wat zere voetjes en laten we Chinatown voor wat is, genoeg Chinatowns gezien. We pakken de metro terug naar onze gastheer Marc en besluiten vervolgens om in huis te eten, voetjes omhoog en even lekker niks meer doen.

Dinsdag 29 sept

Op naar Vancouver Island en dus een tochtje met de ferry. Ruim op tijd, we zijn iedere keer om 06.00uur wakker, leve de jetlag, vertrekken we. Oke? Gisteren via googlemaps gekeken en was het 40 minuten rijden en nu volgens de navigatie 1.15. Nou dan mogen we geen stoplicht meer tegen hebben anders missen we de boot, weg reservering.
Baal baal en er geen klap van snappen, tot Ivo bedenkt dat zijn navigatie staat ingesteld op geen autowegen i.v.m. de motor, grrrr. Snel dat uitzetten en dan is de tocht idd ineens de helft, gelukkig de boot op de tijd gehaald.
Om 11.00uur varen we uit, heerlijk in het najaarszonnetje, heel vervelend zo.
Na ruim 1,5uur varen komen we aan op Vancouver Island, op naar de plaats Victoria. We vinden snel onze slaapplaats bij Ocean Inn. Na even navraag voor parkeren komt dat ook goed en gaan we eerst in de haven wat drinken, kamer is nog niet klaar. Wat een verschil zeg van mega druk Vancouver naar schattig Victoria.
Na de incheck en tassen gedropt te hebben boeken we een tour voor morgen, walvissem, orka's etc. Hopelijk zien we ze ook.
Vervolgens gaan we lekker wandelen, tegelijkertijd nog ff spoorzoekertje spelem, oftewel geocachen. We vinden er weer 1, de andere krijgen we niet gevonden en aangezien de magen beginnen te knorren gaan we maar eten. Even lekker uiteten vandaag, is tenslotte vakantie.

Woe 30 sept

Als eerste wederom een boottochtje, nu om orka's te gaan spotten. We voelen ons echt toerist want we horen geen Nederlands, heerlijk. Rond 10.00uur varen we de haven van Victoria uit, opweg naar San Juan Island. We zitten heerlijk buiten, genieten van de zon. Na een 20 minuten varen de eerste stop, zeehonden. Ja die hebben we thuis ook. Tuurlijk even schattig om te zien maar hier komen we niet voor.
Na nog een 45 minuten varen minderen we weer vaart. Rond deze plaats zouden orka's moeten zitten. Turend over het water, tussen de nevel proberen we een glimp van deze reusachtige beesten te krijgen...... En dan uit het niets een splets water, ja de eerste orka is gespot, en dan nog 1 en nog 1. Wauw wat gaaf, alleen hoe krijg je ze op de foto. Gewoon blijven proberen, haha. We dobberen een uurtje rond en 1 van de gidsen vraagt of het erg is als we wat later terug zijn, dan blijven we nog even liggen, zodat ze hopelijk nog dichterbij komen en de gidsen ze kunnen observeren. Er komen hier verschillende groepen en iedere groep bestaat uit een groot aantal orka's, ieder met hun eigen kenmerk. We zien in ieder geval de oude oma van de Calypso groep, 104jaar oud.
Tuurlijk is geen probleem om later terug te keren en maar goed ook, op zo'n 20 meter afstand krijgen we de beste kijk op een orka, machtig groot.
Op de terugweg krijgen we nog info over de orka's, walvissen en zeehonden/leeuwen. Als er voortaan iemand verkouden is en zegt dat ie blaft als een zeehond dan heeft die persoon het fout. Een zeehond maakt geen blaffend geluid, een zeeleeuw wel.

Na de boottocht brengen we een bezoekje aan het Royal BC museum. Een museum over de historie van Canada. Erg mooi opgezet en ondanks de hoge entree prijs. Ze moeten hier wat verdienen zeg, het is aardig aan de prijs.
Aansluitend gaan we naar het IMAX om een film te zien over de walvissen.
Het was een visserig dagje vandaag.

1. Chantal:
    1 oktober 2015
    Nu wel he hele verhaal Tilly, althans ik zie hem helemaal.
  2. Tilly:
    1 oktober 2015
    Ja hoor nu wel het hele verhaal! Kijk nu al uit naar de foto,s van de orka,s ! Veel plezier verder X
  3. Elly:
    1 oktober 2015
    Wat leuk weer een reisverslag, van al het moois wat jullie weer meemaken kijk nu al uit na de foto's van de orka, s , en vervolg verhalen, veel plezier xxx
  4. Lize:
    1 oktober 2015
    Leuk hoor om jullie weer zo te kunnen volgen, en fijn dat jullie er weer zo van genieten. Heel veel plezier samen. Xxx
  5. Pa:
    2 oktober 2015
    Het is net of jullie van de wereldreis even thuis schon kleren bent wezen
    ophalen om weer verder te reizen. (Met dat verschil dat ik turtle hier nu niet thuis hebt), Als de 1e dagen een opmaat is voor weer een prima verblijf in de "vreemde" heeft Canada voor jullie vast nog het een en ander in petto.
    Veel plezier en genietse. XXX,
  6. Ramona:
    2 oktober 2015
    Leuk om weer deel uit te mogen maken van jullie reis, al is het op afstand, maar zoals je het schrijft reizen we gewoon met jullie mee. Geniet van alle mooie dingen die Canada nog te bieden heeft. x