Mongolië, brrrr das koud.

11 oktober 2014 - Ulaanbaatar, Mongolië

Din 7 okt.
Trrrr trrrr trrrr, het duurt even maar dan begrijpen we dat de wekker op de telefoon gaat, 4.30uur.
Hallo we hebben vakantie. Na even wakker te zijn geworden tijd om de laatste spullen in de tas terug te doen. Onze bedden af te halen en spullen in te leveren bij de hostess, dit keer is het de vriendelijke van de 2, Olga is zeker te mooi om vroeg op te staan.
Om 5.40uur, brrr goedemorgen -2°, komen we aan, buiten staan allerlei mensen met bordjes van mensen die afgehaald worden of mensen die vragen of je een taxi zoekt of hotel, maar we zie nie andmet onze naam. Een Mongoolse dame komt informeren waar we heen moeten. Ivo zegt dat we al een Gertent geboekt hebben en dus niets zoeken. "bij wie zitten jullie? "bij Bert". Ah Bert, die grote man daar met die blauwe jas rijdt voor Bert". Oke denken wij, we lopen eerst maar eens even van dit perron naar het stationsgebouw en dan kijken we evem onze papieren na of misschien zien we daar iemand. Bij stationsgebouw, komt de grote man aangelopen, "jullie komen voor Bert?" "uh ja". " oke wacht maar even binnen in het gebouw das warmer dan hier buiten, deze opmerking is zeker waar. We moeten nog op 1 persoon wachten. Wel vreemd dit maar we wachten even af. Later komt de grote man, die Taiwan blijkt te heten samen met de andere gast, dit blijkt een buurman uit onze trein te zijn. Ook hij moet naar Bert, dus we vertrouwen er nu maar op dat het klopt.
Voor we gaan drinken we nog wat op station, werken onze Facebook en reislogger bij en doen onze bankzaken, nu hebben we weer even internet, dus gebruik van maken.
Ook nog even snel naar een sanitaire stop en wat vreemd om ineens bij de grote mensen te horen, thuis vallen we onder de kleine/gemiddelde mens en hier steken we bij een heleboel er gewoon een koop bovenuit, ook wel eens leuk.

Na een ritje van 5 kwartier komen we via het oversteken van een rivier met de auto aan bij onze Gertent (ronde tent, houtkachel in het midden, een deur, 2 bedden)e. Een meter of 50 verder een houten gebouw wat doorgaat als toilet en buiten 2 wastafels, waar we uit jerrycans water (wat 's morgens bevroren is) in een trechter gieten en dan kan je handen/gezicht/haren wassen.
Wat een waanzinnig uitzicht en wat een rust. Dit is echt gaaf.
Omdat het nog vroeg is, kunnen we aanschuiven aan het ontbijt, pff een 4 sterren hotel kan er aan tippen.
Na het stevige ontbijt en even wat spullen te hebben gewassen, wandelen we met zijn 2tje naar de top van de berg waar we tegen aan kijken, boven aangekomen hebben we een waanzinnig uitzicht op een stuk van het Terelj national park waar we zitten. Daarna naar beneden voor de lunch, al weer zo goed. Ossenstaartsoep met heel veel groente, kijk ze snappen wat we de afgelopen week bijna niet op hebben. We eten met zijn 7en, want buiten de man die met ons mee kwam zit er nog een stel en 2 meiden. We kletsen gezellig en eten.
Na de lunch gaat ieder zijn eigen weg. Wij wandelen lekker richting de rivier en daarna ploffen we in onze Gertent neer om even lekker wat te lezen. Tussentijds informeren we nog even hoe het met het puppy is. Er lopen hier veel katten en honden, waaronder een schattig puppy, echter is 1 van de grote honden jaloers geworden waarschijnlijk en heeft dat beestje in zijn bek genomen en naar alle waarschijnlijkheid zijn nek gebroken. Het beestj "leeft" nog maar kan nieg staan, dan kiept ie om naar 1 kant en piept heel zielig. De eigenaresse is heel lief voor de kleine,ze heeft em binnen gehaald en kijkt hoe het verder gaat. Arm beestje ben je gisteren door iemand afgegeven omdat ze je blijkbaar niet wilde, wordt je hier door een hond niet geaccepteerd.
's avonds krijgen we weer een stevige maaltijd, aardappel, rode kool en hachee (chantal vindt alleen de uien een -, maar gelukkig bij kaarslicht zijn ze goed te onderscheiden om eruit te halen)
Bij het eten blijkt ook de laatste gast voor vandaag gearriveerd te zijn, een wat oudere man en vertelt leuke weetjes. Rond 20.00uur houden we het voor gezien en gaan naar onze tent, de kachel weer aan, nu kolen erbij zodat extra lang warm blijft, nou warm dat was het zeker.
Het leek wel een sauna, nou vinden wij dat over het algemeen echt wel lekker hoor maar niet met pyjama aan en warme dekens over je heen. Hup dekens weg, pff warm, hup pyjama weg, pff nog warm. Oke een dakraampje eruit, nog warm, hup deur op een kier en er even bij gaan zitten omdat rug wel een gloeiende kachel plaat leek. Na 2,5 uur begon het iets aangenamer te worden, het dakraampje hebben we open gelaten.

Woe 8 okt
6.00uur, Chantal loopt de vriekou in voor een toiletbezoek,wat een stilte zo in de Terelj, Ivo vindt het nu was fris worden en we komen er achter dat komt omdat het raampje nog open staat, dus even dicht en geprobeerd om vuur weer aan te krijgen, maar na 10 minuten proberen lukte het niet en dus maar even verder proberen te slapen. Dan ineens is het 8.55uur, uh om 9.00uur is het ontbijt, ff snel wat aan en straks hebben we alletijd om op te frissen. Dan de deur van de Ger open en wat we dan zien...... Een witte wereld, het heeft na 6.00uur nog even gesneeuwt. Wat is dit mooi en ook wel hoe we Mongolië voorstellen en we hebben in ieder geval dit jaar toch verse sneeuw, iets te vroeg voor kerst.
Vandaag besluiten we lekker rustig aan te doen, de tijd tot aan de lunch 14.00uur gebruiken we om op te frissen, houtkacheltje aan te houden, foto's op tablets en usb-sticks te kopiëren, fotos een beschrijving te geven en af en toe eens buiten te kijken.
Na de heerlijke lunch, 3en die we dit maal in onze eigen tent krijgen omdat wij de enigste mog zijn, worstenbroodjes met mosterd uit Duitsland gaan we toch nog even wandelen, niet met zijn 2en maar met zijn 3en drieën, 1 van de honden loopt het hele stuk mee. Deze hond vindt ons blijkbaar aardig want toen wij gisteren gingen slapen is ze naast onze tent gaan liggen en aan haar gesnurk te horen is ze daar ook blijven liggen.
Na de wandeling is het heerlijk om weer op te warmen bij ons kacheltje, deze moet telkens bij gevuld worden dus we houden ons zelf wel zoet.
En ja het is woensdag en wat staat er op het menu; spinazie (nu heeft ivo pech) en een gehaktbal, ja woensdag gehaktdag. (de eigenaresse is getrouwd met een Hollander, die hebben we overigens niet gezien).
Na het eten spelen we nog wat potjes poolbiljart op de Ipad, althans dat proberen we want de zwarte kitten heeft ontdekt dat ze onze tent in kan. Eerst via de deur, die hebben we dus maar dicht gedaan en vervolgens heeft ze een gat ontdekt.
Oke, kat naar buiten en gat dichtmaken met een doos met hout, nou daar spring ik gewoon overheen, grrr goed dan ook de zak hout erop. Nou dan ga ik gewoon vervelend lopen miauwen voor de deur, oh wacht ik kan ook op de tent klimmen en heel zielig met mijn hoofd door het opengat hangen en miauwen. Nou dat beestje hield ons bezig en uiteindelijk hebben we besloten om d'r beet te pakken en af te leveren bij de baas, wij willen slapen.

Don 9 okt
Om 4.00 wakker, nadeel van vroeg naar bed gaan. Vuurtje even aangezet en vervolgens nog even lekker omgedraaid. Helaas geen sneeuw vandaag, we vinden het nog steeds tof dat we dat gisteren hadden.
Vandaag verlaten we de Terelj en gaan naar Ulaan Bator. Na een wederom lekker ontbijt, onze gastvrouw weet hoe we ons ei willen, vertrekken we naar UB. Oeps dit ga je niet menen, moeten we werkelijk op de plattekar mee waar dat paard voor staat? Uh we zijn express niet wezen paardrijden i.v.m. de paardenallergie van Chantal. Goed er zit niks anders op en dus leggen we onze spullen op de kar en springen er zelf bij, Chantal zo ver mogelijk weg.
Het ritje duurt een half uur, door modder, riviertjes, bukken voor takken en een paard dat hoge nood heeft, fijn gezicht, not.
Het was precies genoeg, want vingers beginnen al te tintelen. Aan de andere kant van de rivier staat onze chauffeur te wachten en hij brengt ons naar de stad.
Snel inchecken en de stad in. We hebben heerlijk rond geslenterd en dingen gezien. Het mongoolse circus, helaas van buiten want wordt verbouwt, Megjid Janraisik klooster waar nog zo'n 150 monikken wonen en we hebben weer dingen gekocht die we verloren zijn er nodig hebben/of misschien nodig hebben (pleister hebben we nog niet nodig gehad maar met ons geloop)
Rond 19.00uur houden we het voor gezien, we willen ons opfrissen, spullen voor de trein reis van morgen zoeken en even wat eten en zeker op tijd naar bed want om 6.00 gaat de wekker.

1. Massiël:
    Hoi luitjes,
    Leuk om steeds jullie verhalen te lezen, ik kijk er steeds naar uit!
    Geniet ervan saampjes!
    Groetjes, Massiël
  2. Nico Bouwhuizen:
    11 oktober 2014
    Het lijkt wel of we er bij zijn..... Mooie verhalen.
    Jullie hebben je beroep misgelopen..... Jullie moeten reisverhalen voor een tijdschrift gaan schrijven. Maar ja...... dat zijn er wel meer die dat willen....
    Wacht op het volgende verhaal, veel plezier Nico en Marian
  3. Tilly:
    11 oktober 2014
    En alweer n prachtig verhaal ! Fijn dat deze gastvrouw wel weet hoe t hoort . Gezellig dat die hond meeliep . En ja katten zijn slim ik zie het voor me hoe ze jullie wakker hield Fijn Chantal dat je bijna geen last van t paard had zou jammer zijn als je er ziek van was geworden . Dank voor je app uit Peking Kijk nu al uit naar je verhaal daarvandaan X
  4. Elly:
    11 oktober 2014
    Dat was weer een heel verslag en weer het nodige gezien, en in ieder geval vast sneeuw gehad voor dat het in Oostenrijk er niet meer ligt hi,hi
    en even Hollands eten was ook vast niet verkeerd.
    en heb je even geen Turtle om je heen houd een andere kat je wel zoet
    Turtle licht nu heerlijk op de bank naast me te spinnen die voelt zich al helemaal thuis. we wachten weer met spanning op jullie nieuwe avonturen
    xxxx mama
  5. Ilse:
    Hoi,

Geweldige verhalen, jullie schrijven mooi en beeldend. We kijken uit naar jullie volgend verslag. X Ilse en Rene
  6. Pa:
    11 oktober 2014
    Als je vroeg opstaat heb je tenminste wat aan je dag. IK heb de foto's van de tent gezien en dat is andere koek dan de Kleine Wolf wat gaaf zeg. Tja en met een ritje met paard en wagen kom je in ieder geval niet zonder benzine te staan. Ook uit dit verhaal blijkt hoe bijzonder jullie trip is, in een woord geweldig. Heel veel plezier verder en tot het volgende verslag.
    Groeten en veel liefs uit Schoonhoven en natuurlijk ook van Turtle.
    Pa XXXXXXXXXXXX.
  7. Corrina Michielsen:
    12 oktober 2014
    Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Geniet van al het moois!
  8. Elly:
    12 oktober 2014
    vanmiddag op TV uitzending gezien van Mongolië over Gertent was leuk konden we goed zien hoe het er van binnen uitzag en omgeving
    Fijn dat je steunzolen nu ook weer heb gekregen door collega van Ivo
    kunnen jullie weer vele kilometers maken. en kunnen we weer de avonturen lezen want na 2 weken al zoveel gezien en gedaan beloofd nog vele mooie verhalen en foto's erbij xxxx mama
  9. Alice:
    13 oktober 2014
    Super leuk om jullie verhalen te lezen!
    En met die uien, haha! Ik kwam niet meer bij