Listvijanka

7 oktober 2014 - Ulaanbaatar, Mongolië

Zaterdag 4 okt:
Exact optijd 8.28uur zetten we beide voeten buiten de trein en nu voor 37,5uur i.p.v. enkele minuten.
Op het perron staat onze gids ons al op te wachten met alvast de nieuwe treintickets voor morgen.
Na een ritje van iets meer dan een uur van Irkutsk naar Listvijanka komen we aan bij ons chalet, wauw wat een uitzicht op het Baikel meer, wel jammer dat we de overkant niet kunnen zien i.v.m. mist.
Na even bijgekomen te zijn en genoten te hebben van een kop koffie zonder dat het bijna over de beker klotst zetten we onze spullen in de kamer en maken ons klaar voor vertrek.
We hebben heerlijk gewandeld door Listvijanka, geen bijzonder dorp opzich maar de omgeving, ene kant het meer en de andere kant de bergen zorgen ervoor dat we veel zien.
We besluiten een bergpad te nemen en we kunnen daar omhoog met een stoeltjeslift, dit doen we dan ook.
Boven genieten we van een mooi uitzicht en bestellen een biertje en een zakje pinda's en gaan even lekker zitten om gewoon te genieten van de zon en het uitzicht. We komen de groep uit de trein nog tegen en maken even een praatje. Dan nemen we de lift terug naar beneden en daar vandaan wandelen we terug naar het dorp. Even vast wat boodschappen doen voor de reis morgen want in deze trein is geen restaurant en het is niet gewoon om daar op de perrons spullen te verkopen, dus wij kunnen ook niks kopen.
Uiteindelijk hebben we toch weer even zo'n 10km geslenterd, heerlijk.
Lekker uitgewaaid komen we bij het chalet. We gaan onze spullen maar eens even ordenen, zodat we vanavond alles weer makkkelijk kunnen vinden. We eten in het chalet en kunnen dus hier even lekker op internet en op prograama gemist het tv programma Atlas kijken(met haperingen, dus nog niet helemaal afgezien), de krant lezen (we moeten natuurlijk wel weten wat er in de wereld gebeurd) en onze sociale contacten op Facebook onderhouden, hihi.

Zondag 5 okt:
We hebben besloten om een stukje van de Baikel trail te gaan lopen, de hele trail is 22km en dat redden we qua tijd niet. Men had zelfs bedacht dat we om 10.00uur deze morgen al opgehaald zouden worden voor een transfer terug nasr Irkutsk, je spullen kon je dan afgeven op het station en dan kon je de stad in. Dat zagen we beide niet zitten en gelukkig konden we dat omzetten naar 17.00uur ophaal tijd en konden we dus toch een stukje lopen.
Het bergpad omhoog was eigenlijk zeer saai, veel kale bomen, ook hier heeft de herfst zijn entree gemaakt en verwacht men zelfs sneeuw a.s. woensdag. Maar boven gekomen op de eerste bergtop, we zijn zo'n 300meter gestegen over een zeer korte afstand hebben we uitzicht op het meer, jammer dat er een grote boom precies het mooiste stukje uitzicht belemmerd, hoe durft die bomm daar te staan. Na even met 2 noormanen gesproken te hebben (zitten bij ons in chalet en kwamen we tegen) zijn we weer naar beneden gelopen, op naar een lunch.
De lunch hebbem we besteld bij een kraampje langs de weg, mmmm rijst/nasi een spies kebab. Wat een zalige lunch en ook eens voor een leuk bedrag.
Rusland is een vrij duur land althans dat vinden wij. De prijzen zijn vergelijkbaar met Nederland en soms zelfs iets duurder.
Na de lunch lekker naar het chalet om daar nog 2 uur in de zon te genieten van ons uitzicht en even bij te kleuren, we kunnen toch niet witter thuis komen als dat we zijn weggegaan.
Om 17.00uur komt onze pickup en rijden we terug naar het station en lm 22.02 pakken we de trein dan weer.

1. Pa:
    7 oktober 2014
    Haloa kanjers. Het moet wel een lekker gevoel zijn de benen langer dan een paar minuten te strekken maar zo te lezen hebben jullie een deel van het stilzitten weer ingehaald. Heerlijk dat de inwendige mens ook lekker verwent wordt met bier- pinda's-nasi-kebab (het betere Zwitser leven gevoel) . Dit alles met de prachtige natuur maakt ook dit deel van de reis weer bijzonder.
    Ik wacht met gezonde nieuwsgierigheid op het volgende verslag. Doe voorzichtig en kijk uit voor de paardentram.
    Liefs en en lik van Turtle uit Schoonhoven.
  2. Tilly:
    7 oktober 2014
    Hey Ivo en Chantal . Dat zal zeker lekker zijn geweest om even wat langer te lopen en wat verder te gaan als n perron . De 2e rugzak zeker niks meer over gehoord ? Groetjes en ik kijk nu al uit naar t volgend verhaal X
  3. Elly:
    8 oktober 2014
    Na dagen geen internet jullie vrslag kunnen lezen wel gek idee jullie ver weg en ik in bodrum en toch contact wij vandaag even over gevaren na kos morgen voor ons de lastste dag en jullie lekker verder reizen en genieten lees thuis wel weer julli7 avonturen xxx mama