Laatste week, Van kamer naar suite, overboekt en upgrade.

12 oktober 2017 - Colombo, Sri Lanka

Vrij 6 okt Ella - Udawalawa

De laatste week alweer, wat vliegt het weer voorbij en tegelijkertijd voelt het of we al lamger weg zijm dan bijna 3 weken.
Vandaag een korte rit dus een late check out. Gezellig met alle gasten van de homestay ontbeten, allemaal Nieuw-Zeelanders, eigenlijk komen we die nooit op reis tegen dus das wel een keer leuk. Even tips uitwisselen, ervaringen etc en een paar bakken koffie verder is het bijna tijd voor ons om weer verder te gaan.
Kunnen nog net wat materiaal uitzoeken voor het nieuwe huis, ja dat gaat tijdens de vakantie gewoon door.
En dan begint onze hotelsafari, hotelsafari? Ja hotelsafari. Van de week werd Irshard gebeld dat ons eigenlijke hotel overboekt was, gevalletje we krijgen een groep komen een kamer te kort en jullie zijn met zijn tweeën?
Maakt niet uit wat de reden is, we zijn flexibel, geef een bed en het is oke. Dus snel is er wat anders geregeld door het eigenlijke hotel. Prima.
Dus op naar Kalu hotel. Lekker watermeloensapje bij binnenkomst, verfrissingsdoekje, lekker want hier is de temperatuur weer tropisch en we wachten op alle formaliteiten en dan begintnhet..... Zenuwachtig e Irshard, telefoontje hier, telefoontje daar, 5 man/vrouw aan de incheck en wij zeggen al tegen elkaar volgens mij gaat niet goed.
Goed dik half uur later blijkt dat 1ste hotel weer wat anders had geregeld maar dat was weer niet doorgegeven aan Irshard. Goed spullen weer in de auto en op naar de volgende. Dwars door allerlei smalle weggetjes door het veld komen we weer op de hoofdweg, inmiddels hebben we bedacht dat we gewoon allerlei hotels gaan testen. Is het welkom goed, lekker drankje, doekje etc.
We besluiten toch maar bij Elephant trail uit te stappen en te kijken of dit de juiste is. Weer lekker sapje, doekje en papieren met onze naam, het klopt. Prima plaats voor 2 dagen.
En voordeel, we hebben een upgrade, avondeten zit er nu ook bij, door andere hotel geregeld.
Goed inmiddels is het 15.30uur door al dat "gedoe" en besluiten we even lekker met onze beentjes in het zwembad te gaan hangen, ondertussen druk mailend met de notaris die heeft bedacht om omze overdrachtstijd te verlaten. Uh nou nee, wij hebben afspraken gemaakt voor die middag met anderen dus verzin ff lekker wat anders.
Tjonge zeg, we hebben vakantie en moeten ondertussen nog van alles regelen, lees rechttrekken, verzekeringen die er ineens niet meer zijn. Maar goed dat we in Sri Lanka zitten waar we de meeste tijd wifi hebben. Vorig jaar Cuba hadden we niets.
Goed notaris gemaild, beter tijdstip gevonden en dan genieten van de zon, limoensapje en helemaal niets.
Rond 17.30uur gaam we met Irshard naar centrum voor een selfie, bier kopen.
Wat een verschil in prijzen zeg, hier betalen we maar 250SLR (€1,40) voor een groot blik bier, we hebben er al 800SLR voor neergeteld eerder.
Goed dan nog wat hapjes scoren bij lokale kraampjes en terug naar hotel voor een biertje op balkon. Uiteindelijk wordt het een biertje 100m voorvij de ingang. Irshard slaapt daar en aangezien het niet op prijs gesteld wordt dat de gidsen eventueel bij ons wat drinken, doen we het lekker andersom. Autoklep open, muziekje aan, drankje erbij, zitten op een muurtje en gewoon gezellig wat drinken en snacken. Drive in party. Heerlijk even lekker simpel, goed gesprek of slap ouwehoeren, 1,5 uur verder. Tijd voor diner en daarna vroeg naar bed.

Zat 7 okt Udawalawa

En weer 5.00uur de wekker, behalve met naar huis gaan, waar we nog even niet aan willen denken, is dit de laatste keer vroeg uit de veren.
Planning, jeepsafari.
We zien weer veel, vogels (veel verschillende soorten dit keer) herten, krokodillen, buffels, pauwen, olifanten (met een kleintje van misschien niet ouder dan een maand, zo schattig. Past echt wel in onze nieuwe tuin), een vos die een karkas van een buffel wil eten. Echter hebben we helaas daarvan geen foto kunnen maken omdat er net een jeep met stomme schreeuw Chinezen aan kwam, weg vos. Dood vermoeiend zijn die gasten, ze snappen echt werkelijk niet dat ze alles wegjagen zo. Iedere toerist, behalve de Chinees zelf, die we tegen komen hoor je er over klagen. We hebben al bedacht dat ze maar speciale Chinese bezoektijden moeten instellen. Tussen 18.00uur en 6.00uur.
Goed verder voor ontbijt en dat wordt een ontbijt met voor ons lol. Bij de ontbijt plek zit een aap en deze is niet bang voor mensen, maar de mensen, lees Chinezen wel voor de aap en als ze niet bang zijn dan lokken ze met hun geschreeuw wel wat uit.
Goed uiteindelijk rent de aap achter wat mensen aan, geeft er 1 een klap. Fantastisch, hopelijk leren jullie hiervan.
Even later hangt ie nog bij iemand in been en zit stevig vast geklemd op een ander haar hoofd.
En bij ons.... Komt ie rustig voor ons zitten en kijkt hoe we ons broodje op eten.
Rond 9.00uur zijn we terug bij het hotel, zodat we onze tas kunnen inpakken. Ja gisteren schreven we voor 2 nachten hier te blijvem, maar we gaan vandaag toch naar originele hotel en schijnen daar ook een upgrade te krijgen. Doe maar de luxary royal grand suite, gisteren al even plaatsjes bekeken. Hoewel de gewone kamer met wederom diner erbij is ook prima.
Na het inpakken drinken we lekker koffie op balkon van de kamer, in de schaduw brand je al weg, dus de zon mijden we maar even.
Rond 11.30uur checken we uit en gaan we voordat we naar het hotel gaan eerst nog naar het olifanten opvangcentrum, hier worden wees of gewonde olifanten verzorgd. Als ze een jaar of 6 zijn worden ze verplaatst naar andere natuurparken omdat als ze in Udawalawa blijven ze iedere keer het opvangcentrum weer proberen te bereiken.
Als eerste komen er 5 super kleine schattige met nog spriethaartjes op hun koppies olifantjes, met veel geluid komen ze melk halen. Deze krijgen ze d.m.v. een grote trechter. Uiteindelijk zien we een stuk of 40 olifanten in allerlei maten, met een kunstpoot, kromme poot, gevoederd worden en lekker spelen in de water/modderplas.
Al dat olifanten kijken maakt hongerig dus lunchtijd.
Ondertussen belt het hotel, ze zijn benieuwd waar we blijven. Uitcheck bij die andere moet al gebeurd zijn en is maar klein stukje rijden. Haha, we komen echt wel, na de lunch.
Als we komen ligt er nog net geen rode loper, maar 4 man met excuus voor gisteren, inclusief de manager.
Na alle formaliteiten mogen we naar onze kamer, kamer? Het is net een woning. Woonkamer, aparte slaapkamer, badkamer en een mega dakterras met uitzicht op het zwembad, of te wel de luxeste kamer die er is.
We zijn helemaal overdonderd, 4x upgrade en gratis diner. We besluiten even te gaan afkoelen van al deze luxe.
Dachten we inmiddels eem lekker kleurtje te hebben, tussen alle lokale in het zwembad voelen we ons toch wel wit haha.
Het is heerlijk toeven aan het zwembad, telefoontjes erbij en allebei eigen muziekje op. Als we weg willen klmt er iemand excuus aanbieden. Uh waarvoor nu weer?
Sorry dat mijn volk zoveel herrie maakt in het zwembad. Uh? Ja er was een grote groep lokalen aan het zwemmen/spelen, maar daar hebben we geennlast van gehad. We gaan we omdat we hier al 2,5 uur liggen en willen opfrissen voor straks. Ze liggen nog net niet aannonze voeten vandaag.
Terug in de kamer blijkt er enorm bord met fruit bezorgd te zijn, mooi voor bij de borrel straks.
Helaas kam de borrel niet op dakterras bij ons, verbodem voor de gids om te komen. Prima joh dan pakken we alles wat we nodig hebben in een rugzak en houden we weer een carbar party.
Net als gisteren drinken we lekker een biertje, snacken erbij en praten over van alles. Uiteindelijk eten we ook nog gezellig met zijn drieën, welliswaar op terras buiten, want binnen mag dat weer niet. Nou des te beter, buiten is het rustiger en niet zo benauwd. Vervolgens belt Irshard via whatsapp naar iemamd in Nederland die hij 2 maanden terug heeft rondgetoerd, we moeten elkaar maar ontmoeten haha. De andere vinden het ook grappig en zo beeldbellen we even. Toevallig wonen die mensen in de plaats waar Ivo werkt, wie weet komen we ze eens tegem.
Om 22.00uur maken we maar eens een eind aan deze lange gezellige dag.

Zon 8 okt Udawalawa - Hikkaduwa

We verlaten onze "woning" opweg naar Hikkaduwa, voor nog 3 dagen relaxen. Eind van de reis komt er toch echt aan. Telefoon met nieuwe muziek, bluetooth aan en rijden maar. Onderweg nog maar even koffiestop, de rit verloopt namelijk vlot. Zelfs met de stop zijn we snel in Galle, hier brengen een bezoek aan Fort Galle, in eerste instantie gebouwd door de Portugezen zeelui die de stad hadden ingenomen, maar daar werd de Sri Lankeense bevolking niet vrolijk van en die riepen de hulp van de Hollanders in en zo is Nederland zo'n jaar 150jaar de "eigenaar" van het fort geweest.
Het fort is eigenlijk een soort woonwijk nu, huisjes, kerken, winkels, restaurants. Het is een groot fort. Per auto gaan we naar diverse punten, ook al brand de zon achter de wolken, je voelt het verschil goed met de afgelopen dagen, heet!
De oorspronkelijke vuurtoren is er niet meer, maar er prijst wel een mooie nieuwe. Helaas staat er ook op geen enkele hoek meer een kanon, wel graag leeg. Maakt het toch net meer af. Ook geem idee waar die dingen gebleven zijn. Vaak staat er toch wel ergens 1 binnen de muren van het fort.
Lekker vlot na bezoek aan fort Galle zijn we in het hotel in Hikkaduwa, weer hele ratteplan en vervolgens nemen we voor een paar dagen afscheid van onze top chauffeur. Officieel hoort hij hier te blijven maar we hebben hem op vakantie gestuurd naar zijn vrouw en kleine van 6 maanden. In eerste instantie wilde hij niet gaan omdat hij dus hoort te blijven en er voor moet zorgen dat wij weer veilig donderdag het vliegtuig in gaan.
Maar na een week twijfelen, zien dat wij niet in zeven sloten tegelijk lopen en de afspraak dat we iedere dag wat laten horen gaat hij toch even naar huis, is tenslotte ook maar 1,5 uur hier vandaan.
Goed, we zijn vrij! Haha, nu lijkt net of de afgelopen 3 weken vreselijk waren, echt niet hoor, maar het is toch ook wel even lekker ons normale backpack vakantie gedoe op te pakken, oftewel lopen, zien waar we uitkomen.
Dat zien waar we uitkomen was een restaurant, ergens gewoon lekker aan het strand, beetje vreemde naam voor de tent, Drunken Monkey, maar erg lekker eten en das wat telt. Daarna gaan we even langs treinstation, omdat we hebben besloten dat we morgen met de trein terug gaan naar Galle, zodat we alles op gemak kunnen zien en de gehele muur om kunnen lopen. Bij een klein loket vragen we hoe of wat. Trein naar Galle? Ja de trein naar Galle. Die gaat vandaag niet meer. Nee das mooi, is ook voor morgen. Oh, oke. Ze dachten daar al dat we gek geworden waren. Maar we moeten naar het andere station. Oke lopen we toch nog evem 3km de andere kant op, met als tussenstop hotel om slippers te wisslen voor schoenen. Wat een k.. dingen zijn die teva slippers toch, ze schuren de hele tijd, huid open. Prima voor naar zwembad maar meer niet. Snap werkelijk niet dat er mensen zijn die de hele dag op die pest dingen kunnen lopen. Goed stevige stappers aan en naar volgende station. Ja trein gaat, kaartje kost maar 40SlR (0,22) en das dan ook nog 2de klas, 1ste klas is er niet haha. Maar 3de wel.
Goed treintijden genoteerd en terug naar het hotel.
Voor de rest doen we niet gek veel meer, beetje zwemmen, over zee staren en eten. Heel vervelend.

Maandag 9 okt Hikkaduwa

Om 10.30uur de trein in, oh nee werd 10.50uur. Ja Chantal met de trein dus dat betekend vertraging!
Ach het is lekker weer, er loopt voor alles voorbij we zitten goed op het perron.
Na een ritje van 30 minuten zijn we weer in Galle. Het fort ligt dicht bij het treinstation dus qua tijd terug is alles goed in te schatten. Need tuktuk? No. Were do you go? Fort. Ah fort closed today because of schoolchilderen. Go to fishing man. Haha wat een goeie fort dicht. Nou weet je als dat zomis komem we er snel achter want is dichtbij, maar wij denken toch mooi dat meneer liegt of nou ja eigenlijk geld wil verdienen aan touristen die alles geloven, jammer joh wij niet. Fort is gewoon hartstikke open en dus lopen we lekker op gemak over de muren van het fort, hardlopen is ook geen aanrader gezien de temperatuur. We zien verkopers van oude VOC munten, jammer zeg voor de mannetjes dat er van de zomer een programma op tv was waar ze hier waren om deze mannetjes te ontmaskeren. En ook al was programma er niet geweest, had ze nog niet gekocht, met een beetje verstand weet je dat nep is.
We wandelen lekker rond, belanden daarna bij Ismal restaurant en eten er lekker.
Vervolgens besluiten we vast naar station terug te wandelen omdat het nu droog is, ja na zonneschijn komt hier regen en niet zo'n beetje ook.
Daar blijkt dat er nog een trein extra is en die gaat binnen 5 minuten, kijk das mooi. Trein is alleem beetje vol, ook 2de klas wordt dus nu staan, maar hé das niet erg, we blijven lekker bij de deur staan, die staat hier gewoon open als de trein rijdt. Lekker de wind door de haren en even afkoelen.
Bij terugkomst hebben we zat gelopen en enige wat we nog belopen is naar het zwemabd en terug naar de kamer en nog een keer heen en weer voor het restaurant.

Dinsdag 10 okt Hikkaduwa

Wederom een hele dag zonder vast programma. Zelf hebben we gekozen voor een bezoekje aan het Tsunami museum. Na een wandeling van 5km in de brandende zon, lijkt wel of de zon iedere dag feller is, komen we bij het museum, nou ja van buiten lijkt het gewoon een woonhuis. Het is idd niet groot maar absoluut de moeite waard.
Aan de muren hangen veel posters met info over wat een tsunami is, ontstaat en cijfers met wat de gevolgen hier waren. Het museum is gebouwd, waar vlakbij een trein door de tsunami is gegrepen en waardoor circa 1500 mensen ineens omkwamem, ze dachten dat ze veilig zaten. Slechts 10 mensen hebben het overleefd.
Een groot deel van de plaatelijke bevolking was er niet meer.
In een andere ruimte foto's van overleden mensen, massagraven, i.v.m, besmetting etc hebben ze zo snel mogelijk iedereen tegelijkertijd begraven. Zeer indrukwekkend.
Langzaam wandelen we terug en onderweg duiken we weer 1 of ander plaatselijk tentje in. We worden aangekeken, krijgen ernstig het idee dat er normaal geen blanke komen. En als Ivo dan ook nog wat te snacken besteld dan kijkt de hele zaak. Gelukkig weten we wat we bestellen.
Omdat we nog steeds geen masker hebben gekocht, die we mee willen nemen als souvenier gaan we daar ook maar eens naar kijken. De eerste shop heeft prima maskers, maar 6500SLR (€36,00) is echt buiten proportie, als er nou goud aan gezeten had dan begrijpbaar. De afgelopen dagen hebben we ook een andere shop gezien, hier zat iedere keer een mannetje te werken. Even goed kijken en weer gevonden. Kijk das beter, 700SLR, waarschijnlijk moesten we nog afdingen, maar voor die prijs gaan we dat niet doen. Het maskers wordt zelfs nog netjes opgepoets en goed ingepakt, klaar om mee naar huis te nemen. Krijgt een mooi plekje in het nieuwe huis. Masker beschermt tegen het kwaad, dus moet helemaal goed komen.
Na 10km lopen zijn we er klaar mee voor vandaag, lekker aan zwembad hangen en er in liggen is ook een goed idee en dus doen we dat.
Alleen 's avonds lopen we nog een klein stukje, van hotel naar de overkant voor een diner. Geen zin om in het hotel te eten. Tree top, top eten.

Woensdag 11 okt Hikkaduwa - Colombo

Ja en dan is toch echt na 3,5 week de laatste dag al weer aangebroken, morgen vroeg vliegen we terug.
Op de afgesproken tijd is Irshard weer terug. Ivo can you please sit in the front? Normaal zitten wij achterin maar er is een probleempje met de bluetooth en aangezien Ivo die laatste ook heeft gefixt nu hopelijk ook. Haha. Prima joh.
Zodra we Hikkaduwa vwrlaten is het gedaan met het mooie weer, het komt met bakken uit de lucht, gelukkig zitten we droog in de auto, doet de bluetooth het weer en kan de carparty weer aan. Lekker muziekje en gaan.
Na een korte koffiestop komen we rond 11.30uur aan in Colombo, zo het is de merken dat we weer in een grote stad zijn, overal auto's, tuktuks, bussem, getoeter, chaossss.
We hebben een kleine citytour en gaan dan naar het hotel, deze is van dezelfde groep als gisterem dus we zijn benieuwd, aangezien die in Hikkaduwa niet tot ons favoriet behoort.
Verrassend is deze wel weer sfeervol, grote kamers. Alles in Schotse sferen, dacht dat we in Sri Lanka waren.
De 4 uurtjes die we hebben in hotel benutten we met tassen herinpakken. Toch altijd een wonder dat op de terugweg de tas altijd slechter in te pakken is en dat te bedenken dat we veel weg hebben gedaan en slechts beperkt wat terug gekocht, goed even proppen en aanduwen en rits dicht, slot erop en niets meer aan doen.
Bij het hotel denken ze dat we het heen en weer hebben. Na de lunch kopen we een cadeautje voor de kleine van Irshard en brengen die boven voor we verder gaan. Vanavond zijn we uitgenodigd om Maleisisch te koken met zijn moeder en vrouw. Moeder komt oorspronkelijk uit Maleisië en hadden het onderweg over de lekkerr sate daar, tja dus kookles sate.
Daatrna kopen we chocolade en koekjes voor moeder en vrouw en ook deze brengen we terug, anders smelt de chocloade.
Vervolgens gaan we nog een stukje de buurt verkennen, gelukkig is het eindelijk droog. We maken een wandeling naar het station en lopen nog even over een lokaal marktje, daarna vinden we het best. Tijd voor koffie en even opfrissen voor dat we aan de wandeling beginnen naar Irshards huis. Hij zou ons oppikken maar aangezien wij al zagen wat een drukte qua verkeer bedachten wij dat we het misschien ook kunnen belopen. En dat kan, hetmis 3km dus weet je we lopen wel, zien we gelijk jog wat meer van Colombo.
Na een leuke wandeling komen we op juiste adres, handig dat gps apparaat van ons.
We drinken wat, kletsen en dan kookles van mama. Erg leuke, en fijn dat alle ingrediënten voor de saté makkelijk thuis te verkrijgen zijn. Ook de piktu die erbij hoort maken we.
We hebben een gezellige avond, eten zalig en vinden het jammer dat de vakantie om is. Terwijl we eten, videobelt Irshard met de andete Nederlanders haha. Uiteindelijk zullen we ze eerdaags ontmoeten omdat we voor de kids van het stel Papadum meenemen, dat vonden ze zo lekker.
Met een tuktuk terug naar hotel en wst slapen. Dromen over deze top vakantie.

Donderdag 12 okt Colombo - Dubai - Dusseldorf - Rhenen

En dan is toch echt de laatste dag aangebroken in Sri Lanka, nou ja dag. We nemen ons ontbijt mee in de auto omdat we rond 8.00uur op vliegveld moeten zijn. Na een ritje waarin we alle drie stil zijn, bah afscheid memen is niet leuk,maar moet toch echt vandaag. We hebben echt 25 top dagen met Irshard gehad. En natuurlijk ook met zijn tweetjes.
Goed na 3 security checks en een kop koffie vam ons laatste geld kunnen we snel aan board. You sit on my place. Pardon, denk het niet of er moet bij het omkopen van deze plek iets mis gegaan zijn. Omkopen, jep, zoals vele andere malen weer geen gangpad plek gekregen maar stom raam. Helaas was de stoel naast ons in de oorspronkelijke rij ook ingedeeld, werkelijk als enigste rij. Dus moesten we ons allebei omboeken of te wel stoelen kopen, niet heel duur, maar om doodziek van te worden dat als je voorkeur geeft iedere keer het niet krijgt. En als vliegtuig vol is en veel mensen dat verzoek hebben ala, maar snotver zowat alle gangpad plekken waren leeg.
Goed meneer ik zit op de goede stoel, kijk maar 27 G, D is de andere kant. Oh maar daar zit een vrouw met kind, moet zeker dan op schoot. nee mevrouw is met d'r jengelkind gewoon er gaan zitten. Blijkt ergens anders te moeten zitten, gelukkig dan hebben wij het gejengel niet direct naast ons.
Goed vlucht verloopt goed. Overtsaptijd van 1,5 uur i Dubai ook meer dan genoeg em na een 2de vlucht staan we iets over 19.00uur in Dusseldorf. Douane door, tuurlijk niet. Ivo is via de zelf scan al binnen en vervolgens scant apparaat paspoort em doet daarna niets meer. Dombo douanier aan de andere kant ziet het niet of wel niet zien dat poort kapot is. Grrr, gelukkig een vriendelijke mam die aanbied voor hem bij een ander poortje erdoor te gaan. Mooi binnen, pfff en dan omdat stomme apparaat kapot gaat ook nog extra paspoortcontrole, hallo jullie apparatuur werkt niet, met mijn paspoort is niets mis.
Goed uiteindelijk toch op Europese bodem binnen en dan wachten op de tassen. Het duurt ff maar uiteindelijk verlaten we met 2 backpacks het vliegveld, autootje staat er nog, beetje stoffig en dan vol gas naar Tiel, uh Tiel. Ja eerst even wat spullen ophalen, o.a. laptop zodat morgenvroeg gelijk met de foto's kan beginnen haha.
Na een lange dag komen we voor de slagboom van het vakantiepark dicht is weer aan bij onze tijdelijke woonplek.
Een hoofd vol met mooie herinneringen met absoluut op nummer 1..... Het luipaatd.
Sri Lanka istouti!

1. Alice:
    13 oktober 2017
    Mooie afsluiting!
  2. Elly:
    16 oktober 2017
    bij de vele andere reizen weer een mooie reis erbij in jullie herinnering
    en dat pak niemand jullie meer af.