Hong Kong

Woe 22 okt

Vandaag op weg naar voorlopig onze laatste stop in Azië (voor dit jaar) Hong Kong.
Wederom gaan we met de trein alleen nu maar 2 uurtjes, nou dat houden we wel vol. Op het trein station stempelt China ons eruit en helaas geen stempel van Hong Kong, zijn ze vorig jaar mee gestopt. We krijgen wel een klein papiertje, dus die nieten we later wel in ons paspoort.
En dan sta je in Hong Kong, alleen naam en adres van het hotel, opzoek naar een taxi. Dit stond allemaal goed aangegeven en wat lekker om naar bijna 4 weken weer gewoon dingen te kunnen lezen en begrijpen i.p.v. een soort van gebarentaal.
De rij van de taxi is gelukkig niet zolang, dit doen ze hier erg goed, gewoon net als bij een pretpark een wachtrij, dus allemaal op de beurt.
Voor ons stapt een jongen in, de taxi rijdt niet weg. Schiet nou op dan kunnen wij ook zo mee, nog 1 wachtende voor ons. Hup jongen met al zijn zooi er weer uit, blijkt een andere taxi te moeten hebben i.v.m. het feit dat hij naar een ander deel van Hong kong moet, haha das irritant ben je aan de beurt moet je weer ergens anders heen. Dan blijkt dat de 2 mannen voor ons ook naar de andere taxi moeten en goh wat verrassend wij ook, haha.
Goed zooi oppakken en even naar de andere taxi toe. Gelukkig is daar niet druk en kunnen we gelijk instappen. Een schattig oud mannetje rijdt ons door de straten van Hong kong, na een rit die wat langer duurt als zou moeten (wegwerkzaamheden, goh hier ook al en straten die dicht zijn vanwege de protesten tegen de regering i.v.m. de verkiezingen in 2017) komen we bij het hotel.
Allematig wat een hoog gebouw, 38 verdiepingen, kamers gaan tot 36, daarna zwembad op heg dak.
Inchecken, You've got room 3602. What?, Not ok? I'll think my husband is very happy, but I?
Goed de lift (wat een vreselijk kitscherig dingen, bling bling goud en nep kroonluchter) omhoog en de kamer in, wauwwwww wat een uitzicht. We zitten aan 1 van de goede zijdes, zicht op de haven. Het uitzicht maakt veel goed, de kamer is even wennen na alle grote kamers, ach we zijn hier toch niet veel.
Hup de stad in, we bezoeken de een stel roltrappen, goh bijzonder zeg. Nou deze zij toch wel even wat anders dan thuis, althans de afstand, verdieping na verdieping en nog meer verdiepingen. We zijn blij dat ze er zijn want als je de helling die ze overbruggen op moet lopen, nou dan heb je een uitdaging.
De roltrappen brengen ons op weg naar de Peak Tram een tram die rijdt naar Victoria peak, waarvan je een mooi uitzicht op de stad schijnt te hebben.
We zijn niet de enige die dit willen doen maar na een half uurtje wachten zijn we al aan de beurt.
De tram rijdt tegen de berg omhoog, je zit achterover gedrukt in je stoel vanwege de steilheid, de wolkenkrabbers staan in zo'n 45 graden voorover, tuurlijk staan ze recht maar doordat wij zo kaarsrecht omhoog gaan lijkt het of ze uit lood staan, wel een onwijs maf gezicht.
Boven op victoria peak maken we de nodige foto's, hopelijk zit er 1 bij die we voor onze canvasdoekencollectie kunnen gebruiken. Je kon een kaartje kopen voor een uitzichtspunt, maar waarom betalen als je ook gratis op terras van de Burger King kan komen, dat doen we dan ook mooi.
De tram naar beneden is ook weer druk, dus besluiten we eerst maar wat te eten, daarna gaan we toch maar terug.
Plop plop, wat is dat, gatver regen. In eerste instantie viel het wel mee, maar al snel worden het toch wel serieuze druppels. Al zigzaggend en van afdak naaf afdak komen we half nat terug in het hotel, wel even lekker verfrissend zo'n bui.
In het hotel checken we onze plannen voor morgen, wat lekker om weer zonder omwegen op internet te kunnen, al had het ook wel wat om de Chinese internet blokkades te omzeilen en toch te kunnen googlen etc. Aangezien we dit keer geen enkel reisboek bij ons hebben zijn we afhankelijk van opgeslagen info op de tablets en internet.

Don 23 okt

N.a.v. het televisieprogtamma "wie is de mol" vandaag opzoek naar de 10.000 boeddha's. Nou opzoek werd het, bij de receptie wisten ze al niet wat we bedoelden. De concergië beneden uit eindelijk wel en wees ons de weg.
Oke opweg met de metro, aangezien we daarin handig zij geworden is dat geen enkel probleem.
Na de nodige overstappen zijn we bij de juiste halte. Gps aan en er heen lopen, uh klopt de gps wel? 7km lopen? Opzich is dat normaal geen probleem, maar het is warm en Ivo is nog niet helemaal fit. Volgens de gps moet er nog een metro station zijn en na even zoeken en TripAdvisor komen we er echter dat we ergens anders moeten, bedankt concergië.
Goed metro terug en daarna moesten we heel even zoeken maar vonden we het uit eindelijk wel.
Tegen de berg op aan weerszijde van een looppad allerlei boeddha's, in verschillende poses. Boven staat een tempel waarin Yuet Kai ligt begraven. De man had opdracht gegeven dit complex te bouwen en als hij zou overlijden moesten ze hem maar opgraven als het klaar was. Dit hebben ze 8 maanden later ook gedaan en wonderbaarlijk was zijn lichaam nog helemaal intact.
Na de boeddha's weer terug met de metro. We slenteren vervolgens lekker door de straten van Hong kong en nuttigen een drankje bij het hardrock cafe (we strepen er weer 1 door).
Daarna maar even naar het hotel, we twijfelen of we gaan zwemmen, maar besluiten toch maar even lekker om te relaxen op de kamer en onze tassen vast vliegklaar te maken.

Vr 24 okt

Voor we Hong kong verlaten, nog een ritje met de tram. Deze trams zijn hier bijzonder, het zijn dubbeldekker trams. We moeten even wachten maar hebben dan een bijna lege tram en kunnen dus mooi bij het raam zitten, gewoon stukje rondrijden, rondkijken en genieten. We hebben niet eens door dat we aan het eind van het traject zijn, haha de chauffeur moet ons roepen.
Even naar de andere kant van de straat en weer terug met een andere.
Was gewoon even leuk om te doen.
Dan gauw hop naar hotel, onze tassen halen en met de airportexpress bus en daarna airportexpresstrein naar het vliegveld. De bus is gratis en stopt voor ons hotel, de trein kost een €10 p.p. Maar is comfortabel en het gaat snel.
Ook het inchecken gaat vlot en dus hebben we nog tijd over. Deze komen we wel door met lezen, lekker broodje eten en nog gauw wat tijdschriften downloaden (Michel en Lonneke, de kaart is bijna op, goed gebruikt dus).
Al een uur van te voren mogen we aan board, nou we wachten nog wel even, zitten straks 10uur in dat ding, een half uur voor tijd er in.

1. Pa:
    28 oktober 2014
    Halo kanjers. Zo weer een deel van de reis afgesloten. Nu maar weer op naar de volgende bestemming. Het blijft een genot om jullie reisverslg(en) te lezen.
    Blijf van alles genieten daar aan de andere kant van de aardbol.
    Liefs en knuffels van mij en een poot van Turtle.
  2. Dick en Luci:
    28 oktober 2014
    Reizen en vakatie vieren is hard werk. De meeste mensen denken dat je relext in de zon ligt of lekker op een terras zit. Nee op reis moet je dingen gaan zien en doen en dat gaat nu eenmaal beter als je loopt. Bij jullie is het echt berg op en berg weer af. Dromen jullie al van een grote punt zak friet en een frikandel speciaal? Is er nog wat te merken van de Engelse erfenis in Hongkong, of is het weer helemaal Chinees? Nog veel plezier.

Gr. Dick en Luci
  3. Chantal:
    28 oktober 2014
    Relaxen doen we ook zeker, tussendoor een lekkere lunch, 's avonds onderuit gezakt op bed of bank.
    Patat hebben we op reis tussendoor al gehad. En de frikandel speciaal? Uh nee. Er zoveel lekkers dat we geen tijd hebben om iets te missen, hoewel een beker karnemelk er wel zal in gaan.
    In hong kong was het vooral Engels, heerlijk na 3 weken Russisch, mongools en chinees. X chantal
  4. Dick en Luci:
    28 oktober 2014
    Vergeet de frikandel, maar wat denk je van een lekkere stroopwafel of een zak drop?

Dick
  5. Tilly:
    30 oktober 2014
    Wat leuk Chantal om jou over je echtgenoot te zien schrijven ! Hopelijk is Ivo weer helemaal fit voor het volgend traject ! Want het blijft genieten om jullíe belevenissen te lezen X