Gletsjers en helder blauwe zee (Fox glacier en Abel Tasmanpark)

12 november 2014 - Picton, Nieuw-Zeeland

Don 6 nov

Weer een aardig ritje voor de boeg vandaag, zo'n 265km wat goed is voor 4 à 5 uurtjes rijden, tempo is hier met al die bochten en bergen niet zo snel en dat geeft niet want zo zie je wat.
De mooie uitzichten zorgen er voor dat we ongemerkt lekker doorrijden. Onderweg stoppen we bij een uitzichtspunt, vanaf hier is Tasmanië 1700km weg en ligt er tussen hier en Antarctica geen land meer, alleen zee. Op het strand beneden liggen de zeeleeuwen lekker in de zon, weer eens wat anders dan een scheveningsstrand vol mensen.
Daarna rijden we verder en komem rond 14.00uur aan in de lodge. We gaan even lekker in het zonnetje zitten met een kop koffie en lezen wat, om vervolgens naar de Fox glacier te gaan. Deze gletscher is alleen met toer te bezoeken, althans als je op de gletsjer wil lopen, maar aangezien wij dit in Argentinië al gedaan hebben, besluiten we dat een wandeling van een uur naar een uitzichtspunt om de gletsjer van voren te zien een beter plan is.
Nergens ter wereld komt een gletsjer zoals hier uit in het regenwoud. Het is een raar gezicht, een inmens grote witte berg ijs, en daarvoor en naast bergen met bomen. Gletsjer tegen regenwoud en eigenlijk wel heel bijzonder om dit te mogen aanschouwen. Zo hebben we in de loop van de jaren al de nodige dingen bezocht waar er maar 1 van is. Misschien eens een lijstje van bijhouden?
Na het wandelen weer lekker naar de lodge, we zijn er inmiddels achter dat we onze 400mb gratis internet van hier niet nodig hebben, het hotel naast onze lodge heeft open wifi en deze doet het beter dan de andere van hier, haha handig, eindelijk kunnen we even goed speuren op internet. Bij de meeste slaapplaatsen hebben we een bepaald aantal mb's gratis, ff krant, mail en facebook en het is op. De codes die we hebben bewaren we, wie weet zijn ze ergens anders voor deze hotspot nog te gebruiken.
We speuren rond voor onze plannen in jan/feb, zoals het er nu uitziet gaan we 6,5 week door Singapore, Maleisië, Thailand en Laos trekken om via Bangkok 20febr naar Frankfurt te vliegen. Omdat we merken dat er best tijd gaat zitten in iedere keer vervoer regelen/uitzoeken hoe te rijden, het zoeken van een slaapplaats (die tijd kunnen we beter besteden aan leuke dingen doen) hebben we besloten om het regelen van die 6,5 week uit te besteden. Onze Nepal (2013) en China (okt) trip is prima bevallen, dus laten we het aan Yourway2go over om, uiteraard met onze wensen een route te maken. We wachten nog op een voorstel.
Uiteraard moeten we voor N-Z en Australië nog wel zelf dingen regelen en dat doen we dan ook.
Vanavond maar weer eens lekker uiteten na al ons gekook. We moeten we heel ver lopen, haha onderaan onze logde zit the last kitchen en dat ziet er goed uit.
Binnen is het druk en we moeten even wachten, geen probleem. Er is een 6 persoons tafel waar 4 mensen aan zitten, de serveerster komt dan bij ons dat als wij het niet erg vinden wij bij die mensen aan kunnen schuiven, geen probleem hoor. De andere 2 stellen voor ons wilde dat niet dus zo zijn we toch nog snel aan de beurt. De 4 blijken uit Australië en Engeland te komen, weer leuke tips gekregen voor in en om Perth.
En de Ribeye met knoflookboter was om je vingers bij op te eten

Vrij 7 nov
Vandaag een bezoek aan de andere gletsjer hier, de Franz Jozef. Ook hier geldt weer alleen te bezoeken met gids en helikopter.
Wij vonden de Franz Jozef een wat mooiere gletsjer als de Fox glacier, wat schoner misschien daardoor. Op de Fox lagen veel stenen, die door de sneeuw mee naar beneden komen. De omgeving is echt bizar. Enorme grote kale vlaktesvol stenen, links en rechts bergen en regenwoud en voor je in de verte de Gletsjer. Na een kleine 45 minuten lopen komen we in de buurt van de gletsjer, de weg er naar toe is wat rommelig, ze hebben hier enorme schade gehad, door een afgebroken stuk, dus zijn ze druk bezig met de toegangswegen weer goed begaanbaar te maken.
Genietend van het uitzicht nuttigen we onze lunch, een beter plekje is er vandaag niet te vinden.
Na de gletsjer rijden we naar het dorp Franz Jozef en hier wandelen we door het regenwoud nog naar tunnels. De tunnels werden gebruikt om water van de ene kant van de berg naar de andere kant te krijgen en later werd er energie opgewekt.
Na deze "vermoeiende" wandelingen gaan we naar de lodge en wat vervelend ook deze heeft een hottub. Hoppa heerlijk erin, jetstralen aan en de beentjes en rug krijgen een heerlijke massage. Toch maar eens overwegen om er 1 in de tuin te installeren.

Zat 8 nov
Althans hier is het 8 nov en dus Gefeliciteerd Duco en Gerda met jullie 40jarig huwelijk, we wensen jullie een fijne dag en hopen dat jullie een leuke dag hebben.
Daarnaast nichtje Hazel gefeliciteerd met je 6de verjaardag. We hopen dat de cadeautjes goed zijn (anders klagen bij papa en mama) en dat je een tof feestje hebt gehad.
Hier rijden wij terwijl Nederland slaapt naar Montueka, een plaatje is de buurt van het Abel tasmanpark, een rit van zo'n 500km, dus een lange vandaag.
Wederom kiezen we voor de langere weg. De korte gaat via de bergen binnen door en de lagere langs zee, deze route lijkt ons mooier, en ach die paar extra kilometers maakt op zo'n lange rit niet meer uit.
Onderweg stoppen we bij Punakaiki voor een kleine wandeling naar de Pancake rocks. Grote op elkaar gestapelde stenen, plat, dus een heleboel op elkaar noemen je dan pannenkoek berg. De stapels stenen zijn door de wind en het water wat er tegen aanslaat uitgeslepen, als je goed kijkt dan zie je er figuren in. Je moet er wel een ontzettend goede fantasie voor hebben, maar goed dat er een foto naast hangt wat je dan wel ziet.
Na de benen gestrekt te hebben en even de soep klaar gemaakt te hebben, handig die thermoskaan onderweg, rijden we verder, de helft zit er op.
Na weer de nodige slinger weggetjes, op en neer, komen we rond 17.30uur aan op de camping, hier blijven we 4 dagen. Even geen grote afstanden rijden e een beetje rust. Na de incheck in ons comfortabele huisje, met pickick plek in de zon doen we nog even boodschappen. Volgens ons moet AH van zijn melkchocolade hagelslag af, zoveel pakken in de supermarkt, we laten het staan! En verbazen wij ons toch weer wat we hier kwijt zijn aan boodschappen, de Ah wordt nog een koopje voor ons straks.
We skypen nog even met de jarige en bellen via de upclijn van thuis met het 40jarig huwelijkspaar, erg vreemd dat zij aan hun feestdag beginnen en wij gaan slapen nadat we er eerst een biertje/wijntje op hebben opgenomen.

Zon 9 nov.

Het Abel Tasmanpark staat op het programma. Om 9.00uur worden we op de watertaxi verwacht dus weer vroeg uit de veren.
We heben toch een watertaxi? Ja maar die taxi moet eerst het water in, nou dan laat je de boot op een trailer achter een tractor en rijdt de tractor het zand op, een stukje de zee in en laat de boot van de trailer afglijden. Volgens ons snappen ze het begrip water taxi niet.
We varen een uurtje, nou varen, 53km per uur stuiterend over de zee. Als eerste stoppen we bij Split apple rock, de rots is door de zee in 2en gespleten en heeft xe vorm van een appel, dus ja de naam is logisch. En deze is voor de verandering wel goed te begrijpen waarom ze de naam kiezen.
Daarna varen we verder en ineens remt de boot af....... Dolfijnen! Eindelijk na jaren reizen, beloftes dat je dolfijnen ziet, hebben we nu zonder dat we wisten dat we ze eventueel konden zien, het geluk er een paar te mogen aanschouwen. Een foto maken is best lastig van zo'n springend beest, en heb je er 1tje die redelijk dichtbij is of goed ingezoomt, zwemt er gauw 1 sneaky op een meter afstand.
Na dit moois varen we verder naar Torrent Bay, hier moeten wij van de boot omte beginnen aan onze wandeling van zo'n 4 uur oftewel 14km. We wandelen heerlijk langs de bomen, over hang bruggetjes met om de zoveel tijd ineens een werkelijk prachtig uitzicht. De zee is zo mooi blauw en helder, de bodem is goed te zien. Hier zien we, wat we dachten op Fiji te zien. Strak blauwe lucht, zon, zee en strand.
Onze meegebrachte lunch (geen restaurant op deze route), nuttigen we zittend op een grote rots in het zonnetje, eindelijk krijgen onze benen ook zon te zien. We wandelen weer rustig verder en zijn om 14.30uur op het strand van Onetahuti waar we opgepikt worden. Omdat we nog een uur de tijd hebben, leggen we onze nat geworden broekspijpen maar even in de zon (uit de boot moesten we door water lopen en natuurlijk rolt dan net je broekspijp terug als je er instapt, dus nat) en genieten ondertussen van het prachtige bounty uitzicht.
Rond 15.30uur stappen weer op de watertaxi. Onze skipper zegt dat hij over een minuut iets laat zien.... Benieuwd.
En dan hebben we weer geluk, zo'n 1x per maand schijn je namelijk de dolfijnen in deze omgeving te zien en laat dat nu zijn. Een enorme groep springende dolfijnen. 2x op 1 dag is dus echt helemaal super.

Skipper Brett zegt nogmaals dat dit wel heel bijzonder is, wij vragen het af, maar als later er nog andere aan boord stappen, begrijpen we van hen dat zij met 2 dagen kanoën geen dolfijnen hebben gezien. Ook zien we nog wat zeehondjes, helaas de blauwe pinguïn dan weer niet.
Bij terugkomst op de camping hebben we even tijd om van ons avontuur bij te komen, dit doen we even lekker in de hottub.

Ma 10 nov

Een heerlijke luie dag hebben we bedacht en dat gebeurd ook. Een ontbijt en lunch wordt brunch omdat we pas rond 10.30uur ons bed uitkomen rollen.
We doen de was, genieten van de zon. Lopen nog even naar het dorp om een museum te bezoeken, deze is echter gesloten en dus belanden we op een terras voor een kop koffie en gratis Internet.
We halen nog wat boodschappen, boeken de watertaxi voor morgen om nog een keer naar het Abel tasmanpark te gaan en belanden vervolgens op de veranda in de zon. Lekker bij kleuren.

Din 11 nov

Wederom een bezoekje aan het Abel Tasmanpark. Het is er ons zondag goed bevallen. Dit keer nemen we alleen de watertaxi heen, we wandelen terug van Torent bay naar Marahau. Een wandeling van 17km, waar je zo'n 5 uur over doet. We wandelen lekker en genieten van het uitzicht. We besluiten de loop niet te nemen omdat we dan laat terug zijn, volgens de cijfers qua kilometers en tijd. We nuttigen onze lunch met uitzicht over de mooie blauwe heldere zee en gaan verder. Ergens hebben we blijkbaar ons tempo flink verhoogt wat i.p.v. uitgerekend 16.30-17.00uur terug te zijn bij de auto zijn we er al om 15.30uur, haha toch de loop kunnen doen. Hoewel omze beentjes vinden het wel genoeg voor vandaag.
s' Avonds gaan we naar de plaatselijke afhaal, nou ja eigenlijk geen idee waar we het onder moeten noemen. Afhaal is: Chinees, koreaans, fish&chips, hotdogs&hamburgers, vietnamees en er zit ook nog een winkel bij met Aziatische producten. Het ziet er rommelig uit, maar het eten wat we op eten in onze bungalow op de camping smaakt heerlijk.
Nog 3 dagen en dan zit ons bezoek aan het zuidereiland erop. Prachtige natuur hier, benieuwd wat het Noordereiland brengt.

1. Ilse:
    12 november 2014
    Schitterend!!!!
  2. Pa:
    13 november 2014
    Kom je terug van 2 daagjes Ommen. Na het opruimen van de "rommel" is even in de laptop kijken. En ja daar staat weer (buiten de dagelijkse zaken) een geweldig reisverslag van mijn wereld reizigers. Alles wat jullie weer zien is natuurlijk geweldig maar een aantal dolfijnen door het water zien dartelen is wel zeer speciaal (ik heb het filpje bij mama gezien). Nu maar weer op naar de volgende belevenissen. Nou kanjers van me nog heel veel plezier en kijk uit voor de paardentram. Een miauw van Turtle en liefs van mij. XXXX.